Sida 3 av 5

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: ons 26 apr 2017, 22:23
av joel80
Oavsett om de hjälper så bidrar det troligen (om besluten spikas) till att folk blir mer restriktiva till att köpa dieselbilar. Har vi städer i Europa där man inte får köra med de bilarna inom några år, samt diskussioner i många andra länder om att följa efter, kommer många tänka sig för innan de köper ny dieselbil. Det påverkar redan nu och vi ser en minskning procentuellt av dieselbilar i nybilsförsäljning.

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 10:54
av Derank
GM tror på en dubbling av dieselbilar de närmaste åren i USA.....

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 10:54
av Derank
Så buden är många

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 12:41
av Exyzäta
Derank skrev:Så buden är många
Men dom är inte riktigt som vanligt folk over there.

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 14:22
av joel80
Vad en gammal biltillverkare tror i ett land där dom storsatsar på redan utdömda energikällor kan ju slå åt vilket håll som helst! :/

De biltillverkare som inte hänger med i omställningen kan komma att snabbt göra en Nokia.. Det finns risk/chans att det teknikskifte som kommer nu snart blir distruptivt och att de som inte redan börjat tänka om kommer hamna så långt efter att det inte går att rädda.

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 14:31
av Lövet
En förbränningsmotor är alldeles fantastisk på att gå på jämnt varvtal på långa resor. En elmotor är dess raka motsats, passar bäst med många start och stopp i stan. Att erbjuda dessa båda är ju alldeles förträffligt, förstår inte detta inbitna motstånd från en del som envisas med att det bästa som kan hända är att gräva upp döda dinosaurier och sedan hälla dem i en plåtbit, elda upp dem och sedan driva bilen med överskottet. Det kan inte vara utvecklingens främsta steg liksom.

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 18:38
av Derank
Har väl inget med motstånd att göra, de som vill åka el, fine, jag föredrar i grund och botten, bensin, snabba bilar, V8a, Det enda jag skulle kunna tänka mig ( för prestandans skull ) är en Tesla P85D , 700 hästkrafter och 900nm. Bilen i sig tilltalar mig inte och inte heller priset, då lägger jag hellre pengar på något roligare med V8a, det är som sagt uteslutande för prestandan.



Och vad jag köper vid nästa bilbyte har jag ingen aning om idag, det enda jag vet att det med säkerhet kommet att finnas en massa olika alternativ då ochså, både nytt och beggat.

Och nu tillhör jag ju de som inte kalkylerar mina bilköp och värdeminskningar och bryr mig om vad jag får för bilen om 5år, om jag får köra i Oslo el paris osv osv, den dagen den sorgen.

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 18:47
av Derank
Det är väl snarare alla som förespråkar elbilar som är motståndare till alla andra alternativ, jag tycker det är bar att det finns alternativ, vem tror du vill åka Camaro Zl1 med elmotor?

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 18:49
av Derank
joel80 skrev:Vad en gammal biltillverkare tror i ett land där dom storsatsar på redan utdömda energikällor kan ju slå åt vilket håll som helst! :/

De biltillverkare som inte hänger med i omställningen kan komma att snabbt göra en Nokia.. Det finns risk/chans att det teknikskifte som kommer nu snart blir distruptivt och att de som inte redan börjat tänka om kommer hamna så långt efter att det inte går att rädda.

Nu är GM en av världens största billtillverkare, sedan må de vara gamla.

Re: Förbud med dieselbilar i Oslo

Postat: tor 27 apr 2017, 22:20
av joel80
Det är ju precis det jag menar.. Nokia var en av de största mobiltelefontillverkarna.
Ett distruptivt skifte kan fälla även jättar.

Jag är inte motståndare till förbränningsmotorn om det var mig ni syftade på, däremot ser jag väl att de bränslen man idag förbränner snarast bör fasas ut, och då vi inte har tillräckligt med ersättningsbränslen för det och det är relativt dyrt att framställa är elbilar ett väldigt bra alternativ som jag också tror kommer vara det huvudsakliga "lösningen" på nybilssidan. Medans man på äldre bilar kanske kan förändra lite vad man förbränner...

Att elbilar är bra mycket skönare och trevligare att köra är bara en fördel, och rätt snart verkar det också vara det ekonomiskt mest fördelaktiga val när man köper bil. Och det är nog egenltigen det som på riktigt kommer att förändra marknaden... folk skiter i miljön om det är för dyrt...