...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#1142286
Undrar om det finns statistik på antalet olyckor där Mobiler varit inblandade?
Nu är jag en gammal gubbe som inte begriper allt detta "babblande",
SMSande vare sig man kör bil
eller är ute o går,
sitter med kompisar,
familjen på restaurang o umgås,
trots att jag haft mobil sedan 1982, oavbrutet.
Halva befolkningen är Mobilalkolister tydligen.
:D
av BennyL
#1142294
Kan inte tänka mig att det finns mobiler med i statistiken, ingen kommer att säga JA på frågan om de höll på och fipplade och att polisen skulle beslagta och gå igenom logg i en mobil i samband med olycka skulle förvåna mig mycket, finns inte riktigt resurser för det.
Mobilfyllon eller psevdomedborgare! 8)
av NilsO
#1142360
wissel skrev:Undrar om det finns statistik på antalet olyckor där Mobiler varit inblandade?
Nu är jag en gammal gubbe som inte begriper allt detta "babblande",
SMSande vare sig man kör bil
eller är ute o går,
sitter med kompisar,
familjen på restaurang o umgås,
trots att jag haft mobil sedan 1982, oavbrutet.
Halva befolkningen är Mobilalkolister tydligen.
:D
En vanlig besiktningsanmärkning på Saab 9000 när den var ny, dvs i mitten av 1980-talet, var "felaktigt monterad telefon", kan man läsa i Bilprovningens sammanställningar. Det framgår inte riktigt vad det innebar, men jag gissar att den skymde sikten eller på annat sätt hindrade föraren. Alltså inte på grund av att han/hon talade i den, utan genom sin blotta närvaro och sin storlek :) .
av BennyL
#1142372
NilsO skrev:En vanlig besiktningsanmärkning på Saab 9000 när den var ny, dvs i mitten av 1980-talet, var "felaktigt monterad telefon", kan man läsa i Bilprovningens sammanställningar. Det framgår inte riktigt vad det innebar, men jag gissar att den skymde sikten eller på annat sätt hindrade föraren. Alltså inte på grund av att han/hon talade i den, utan genom sin blotta närvaro och sin storlek :) .
Tror att det hade med själva monteringen, att lurfästet var farligt vid en ev. olycka, jag hade ett metallfäste som satt fastskruvat bredvid radion i min Golf och det behövde jag ta bort i samband med besiktning fick jag veta. Gissar att det gick ett antal 9000 som tjänstepulkor på den tiden så antalet biltelefoner i just 9000 var nog ganska stor.
Användarvisningsbild
av wissel
#1142409
BennyL skrev:
NilsO skrev:En vanlig besiktningsanmärkning på Saab 9000 när den var ny, dvs i mitten av 1980-talet, var "felaktigt monterad telefon", kan man läsa i Bilprovningens sammanställningar. Det framgår inte riktigt vad det innebar, men jag gissar att den skymde sikten eller på annat sätt hindrade föraren. Alltså inte på grund av att han/hon talade i den, utan genom sin blotta närvaro och sin storlek :) .
Tror att det hade med själva monteringen, att lurfästet var farligt vid en ev. olycka, jag hade ett metallfäste som satt fastskruvat bredvid radion i min Golf och det behövde jag ta bort i samband med besiktning fick jag veta. Gissar att det gick ett antal 9000 som tjänstepulkor på den tiden så antalet biltelefoner i just 9000 var nog ganska stor.
oftast var lurarna placerade i knähöjd vilket skadade föraren vid ev. kollision! Dom monterade mina telefoner fel i stort sett på alla mina nya bilar.
Dom första "Mobilerna" bestod av en jätteklump i bagageutrymmet som dom åxå glömde att säkra.....
Användarvisningsbild
av erikn
#1142543
Jag besiktade chefens bil, det var en BMW och där diskuterade de fästet till mobilen, om det skulle ge med sig eller inte vid en ev. krock. Tror att de anmärkningarna på den tiden var just själva monteringen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1142545
Angående mobilprat och körning så menar de som forskat på det vad jag vet att vad gäller rena samtal så är vad man pratar om minst lika viktigt som huruvida telefonen är i näven eller inte. Ett lättsamt ämne stör mindre än djupa allvarliga diskussioner.

Totalförbud mot handhållet kommer att leda till att folk sitter och trasslar ut handsfreen som följde med telefonen medan de kör istället.. vettetusan om det blir så mycket bättre. Omdöme går tyvärr inte att lagstifta om på något bra sätt.
Användarvisningsbild
av vetten
#1142557
Tycker att det är bra att ämnet äntligen kommit upp, om jag vore snut skulle jag nog bara så där kolla dom inblandades telefoner så där direkt efter olyckan bara för att se om någon av förarna hade haft någonting på gång med luren i olyckstillfället, vet inte om dom får det men oftast är väl dom flesta som varit inblandade i en krock lite chockade efteråt så det är inte säkert att dom skulle reagera på om dom blev tillfrågade om det gick bra att kolla luren och om inte så är det i sej avslöjande. Eller :-O)
av BennyL
#1143562
För att nyansera detta lite så måste jag ju säga att i morse flöt det på som bara den istället, hade som lägst 90 mellan Arlanda och Väsby, annars rullade det på i 110! Plötsligt händer det!!
(RO)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]