...

Moderator: Moderatorer

#1114235
Verkar ju inte vara ett problem med att köra oskattade, orförsäkrade och ibland stulna bilar.
Kika på dom Irländska asfaltsläggarna som åker runt och lurar på äldre fasadrenoveringar och asfalterade uppfarter.
Polisen säger att dom inte kan göra något åt det.
Inte heller kommer man åt bilmålvakter
http://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/va ... bilmalvakt

Men må djävulen ta dig om du kör för fort :D
#1114332
Hilmer skrev:
TommyP86 skrev:Tyvärr rör sej folket som avses, för det är verkligen en egen grupp till 90%, med bilar för max 5000. Så det ligger minst 20-30 år fram i tiden om det införs imorgon.

Däremot skulle en oskattad/obesiktad bil med ett marknadsvärde under exempelvis 10000kr gå rätt på skroten, eller kosta 20 att lösa ut. Sist jag skrev det gick några av forumets strejkare i taket över det, men faktumet kvarstår, det är ingen rättighet eller självklarhet att köra bil, och att framföra en obesiktad eller oskattad bil borde ha hysteriskt höga straff/böter eftersom det kräver din uppmärksamhet endast en gång om året, besiktningen säkert snart 2 år.

I vårat västra grannland är besiktningen vartannat år, och veivesendet och polisen är tämligen mycket bättre på att skylta av och hålla pundarbilarna av vägen. Trots en rätt gammal fordonspark.

Är man rattfull eller drograttfull ska det leda till kollektivtrafik i åratal efter det.
Obesiktigad och oförsäkrad bil är väl sin sak, men hur påverkar en oskattad bil sin omgivning så pass att det skulle krävas skyhöga böter? Detta handlar ju endast om att staten ska ha in sina pengar, det påverkar ju inte vare sig trafiksäkerheten eller andra trafikanter.
Uppmärksamt. Kort och gott för att sålla ut, de som kör oskattat har inte sällan inga pengar att betala böter med, och fortsätter bara att bygga på skulderna. Förlorar de bilen på det, kanske de kan tänkas ta bussen istället.
#1114350
TommyP86 skrev:
Hilmer skrev:
TommyP86 skrev:Tyvärr rör sej folket som avses, för det är verkligen en egen grupp till 90%, med bilar för max 5000. Så det ligger minst 20-30 år fram i tiden om det införs imorgon.

Däremot skulle en oskattad/obesiktad bil med ett marknadsvärde under exempelvis 10000kr gå rätt på skroten, eller kosta 20 att lösa ut. Sist jag skrev det gick några av forumets strejkare i taket över det, men faktumet kvarstår, det är ingen rättighet eller självklarhet att köra bil, och att framföra en obesiktad eller oskattad bil borde ha hysteriskt höga straff/böter eftersom det kräver din uppmärksamhet endast en gång om året, besiktningen säkert snart 2 år.

I vårat västra grannland är besiktningen vartannat år, och veivesendet och polisen är tämligen mycket bättre på att skylta av och hålla pundarbilarna av vägen. Trots en rätt gammal fordonspark.

Är man rattfull eller drograttfull ska det leda till kollektivtrafik i åratal efter det.
Obesiktigad och oförsäkrad bil är väl sin sak, men hur påverkar en oskattad bil sin omgivning så pass att det skulle krävas skyhöga böter? Detta handlar ju endast om att staten ska ha in sina pengar, det påverkar ju inte vare sig trafiksäkerheten eller andra trafikanter.
Uppmärksamt. Kort och gott för att sålla ut, de som kör oskattat har inte sällan inga pengar att betala böter med, och fortsätter bara att bygga på skulderna. Förlorar de bilen på det, kanske de kan tänkas ta bussen istället.
Återigen är det ett "storstads/rikemanstänk" med i bilden, det är kanske inte alla som har andra sätt än bilen att ta sig fram med, och bussar är ju en bristvara ute på landsbygden så man är mer eller mindre tvingad att köra trots att det kanske inte fanns utrymme för att betala skatten den månaden.
Bara menar att det är inte enbart svart eller vitt så som jag tolkar dina inlägg, det är inte enbart målvakter eller pundare som kör oskattat utan det finns vanligt folk som också kör oskattat ibland just för att det inte fanns möjlighet att betala det just då men som ändå har försäkrad och besiktigad bil. Här tycker jag det är fel att höja till skyhöga böter eller skrotning av bilen för detta skulle enbart skapa än mer problem.

Visst finns det utrymme för förändring/förbättring, men ditt förslag är inte en bra lösning anser jag!
#1114363
TommyP86 skrev:
Hilmer skrev:
TommyP86 skrev:Tyvärr rör sej folket som avses, för det är verkligen en egen grupp till 90%, med bilar för max 5000. Så det ligger minst 20-30 år fram i tiden om det införs imorgon.

Däremot skulle en oskattad/obesiktad bil med ett marknadsvärde under exempelvis 10000kr gå rätt på skroten, eller kosta 20 att lösa ut. Sist jag skrev det gick några av forumets strejkare i taket över det, men faktumet kvarstår, det är ingen rättighet eller självklarhet att köra bil, och att framföra en obesiktad eller oskattad bil borde ha hysteriskt höga straff/böter eftersom det kräver din uppmärksamhet endast en gång om året, besiktningen säkert snart 2 år.

I vårat västra grannland är besiktningen vartannat år, och veivesendet och polisen är tämligen mycket bättre på att skylta av och hålla pundarbilarna av vägen. Trots en rätt gammal fordonspark.

Är man rattfull eller drograttfull ska det leda till kollektivtrafik i åratal efter det.
Obesiktigad och oförsäkrad bil är väl sin sak, men hur påverkar en oskattad bil sin omgivning så pass att det skulle krävas skyhöga böter? Detta handlar ju endast om att staten ska ha in sina pengar, det påverkar ju inte vare sig trafiksäkerheten eller andra trafikanter.
Uppmärksamt. Kort och gott för att sålla ut, de som kör oskattat har inte sällan inga pengar att betala böter med, och fortsätter bara att bygga på skulderna. Förlorar de bilen på det, kanske de kan tänkas ta bussen istället.
Eller så heter man Mona Sahlin, och kör bilen trots att lönen är rätt okej.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10252802.ab
#1114465
Hilmer skrev: Återigen är det ett "storstads/rikemanstänk" med i bilden, det är kanske inte alla som har andra sätt än bilen att ta sig fram med, och bussar är ju en bristvara ute på landsbygden så man är mer eller mindre tvingad att köra trots att det kanske inte fanns utrymme för att betala skatten den månaden.
Bara menar att det är inte enbart svart eller vitt så som jag tolkar dina inlägg, det är inte enbart målvakter eller pundare som kör oskattat utan det finns vanligt folk som också kör oskattat ibland just för att det inte fanns möjlighet att betala det just då men som ändå har försäkrad och besiktigad bil. Här tycker jag det är fel att höja till skyhöga böter eller skrotning av bilen för detta skulle enbart skapa än mer problem.

Visst finns det utrymme för förändring/förbättring, men ditt förslag är inte en bra lösning anser jag!
Jag håller inte med, det är ingen mänsklig rättighet att köra bil, har man inte råd så har man inte råd.
Jag får lite Lyxfällan-vibbar, dessa deltagare har inte heller råd med el, hyra, dagis eller SMS-lån, men de flesta av dem har råd med Cola och cigg... :roll:
#1114471
Vi har ca 20 000 poliser i Sverige varav ca 40% är i uteverksamhet,
jämför vi med övriga Europa så borde vi ha ca 40 000 poliser,
då skulle vi kunna ha "Trafikpoliser" på riktigt.
Tror nog att vi hamnar där så småningom men först skall väl några politiker eller politikerbarn
bli skadade eller ihjälkörda av någon av de förare som idag vistas i trafiken ..... :(
#1114512
BennyL skrev: Jag håller inte med, det är ingen mänsklig rättighet att köra bil, har man inte råd så har man inte råd.
Jag får lite Lyxfällan-vibbar, dessa deltagare har inte heller råd med el, hyra, dagis eller SMS-lån, men de flesta av dem har råd med Cola och cigg... :roll:
Men för att få råd måste man ta sig till jobbet, man måste kanske lämna barnen på förskolan t ex, osv, livet stannar ju inte upp bara för att man har det knapert nån månad.
Man behöver inte ha prioritera fel utan man kan faktiskt hamna i ekonomiska knipor även om man kanske inte platsar i lyxfällan.
Ni vill gärna klumpa ihop alla människor i en och samma grupp, men så ser ju inte verkligheten ut trots allt!

Jag menar så klart inte att man ska låta bli att betala sin bilskatt, men det kan finnas olika orsaker till att det blivit så och det måste man ha med i beräkningen om man ska se över böter eller andra åtgärder. För alla är inte "laglösa" människor som skiter i det, det finns även dom som är i en situation där ekonomin inte räcker till för stunden och där skulle hårdare tag slå väldigt hårt.
För som vanligt så kommer hårdare straff enbart slå mot dom som minst behöver det, pundare eller målvakter som är den egentliga målgruppen skiter fullständigt i det och skaffar andra (avställda/obesiktigade/oskattade) bilar bara och fortsätter som inget har hänt.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]