...

Moderator: Moderatorer

#1113962
Varenda dag läser jag om diverse olyckor eller dråpligheter där föraren varit full, drogad, kör bil som är avställd utan körkort och gjort det åt helvete för dåligt för allas bästa och ofta dessutom försöker dra från polisen!

Några av de från gårdagen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23645575.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23645423.ab

Snart är det f-n dax att vi får bilar som är uppkopplade, som inte går att starta om de är obesiktigade eller oskattade, med alkolås och ett slot för körkort med chip och ansiktigenkänning så att det skall vara svårt för vad skit som helst som är obehörig att köra, att köra :evil:

Självklart är jag lite ironiskt elak, men hur skall vi komma till rätta med eländet på våra vägar?
Som det är nu är det tyvärr en djungel där ute med laglösa skithögar som inte bryr sig om något annat än sig själva och så vill inte jag att vårt samhälle skall vara.
#1113977
Det behövs otroligt många fler poliser, trafikövervakning existerar inte längre. Det räcker inte att ha blåskontroll klockan 11:00 varje lördag vid infarten till bolaget. Det krävs en riktigt trafikenhet likt USA's highway patrol som är fokuserade på sin sak.
Då tänker jag mest på brott som inte bara har med hastigheten att göra. Vad gäller hastigheten så kan man instället för att mäta given hastighet vid kameran mäta hastighet mellan fartkameror och därmed få en medelhastighet. Norge använder sig av denna metod på vissa ställen.

Men det viktigaste av allt måste vara att inte sjunka lika lågt eller lägre än andra, utan att ha koll på sig själv först och främst. Bara för att andra dummar sig måste man inte göra det själv :)
#1114060
BennyL skrev:Varenda dag läser jag om diverse olyckor eller dråpligheter där föraren varit full, drogad, kör bil som är avställd utan körkort och gjort det åt helvete för dåligt för allas bästa och ofta dessutom försöker dra från polisen!

Några av de från gårdagen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23645575.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23645423.ab

Snart är det f-n dax att vi får bilar som är uppkopplade, som inte går att starta om de är obesiktigade eller oskattade, med alkolås och ett slot för körkort med chip och ansiktigenkänning så att det skall vara svårt för vad skit som helst som är obehörig att köra, att köra :evil:

Självklart är jag lite ironiskt elak, men hur skall vi komma till rätta med eländet på våra vägar?
Som det är nu är det tyvärr en djungel där ute med laglösa skithögar som inte bryr sig om något annat än sig själva och så vill inte jag att vårt samhälle skall vara.

Det där är framtiden du snokar i. Så kommer det nog att bli om en sådär 15-20 år när allt för många har blivit en del av den ökande statistiken.
Hastighetsbegränsare som hindrar fortkörning glömde du visst oxå. ;)
#1114076
Tyvärr rör sej folket som avses, för det är verkligen en egen grupp till 90%, med bilar för max 5000. Så det ligger minst 20-30 år fram i tiden om det införs imorgon.

Däremot skulle en oskattad/obesiktad bil med ett marknadsvärde under exempelvis 10000kr gå rätt på skroten, eller kosta 20 att lösa ut. Sist jag skrev det gick några av forumets strejkare i taket över det, men faktumet kvarstår, det är ingen rättighet eller självklarhet att köra bil, och att framföra en obesiktad eller oskattad bil borde ha hysteriskt höga straff/böter eftersom det kräver din uppmärksamhet endast en gång om året, besiktningen säkert snart 2 år.

I vårat västra grannland är besiktningen vartannat år, och veivesendet och polisen är tämligen mycket bättre på att skylta av och hålla pundarbilarna av vägen. Trots en rätt gammal fordonspark.

Är man rattfull eller drograttfull ska det leda till kollektivtrafik i åratal efter det.
#1114095
En bra start just nu vore väl om det blev TOTALförbjudet att pilla med mobilerna.
Vore dessutom bra om de av oss som noterar avvikande körsätt gjorde dessa förare uppmärksamma på
att det märks på 500 meter vilka som håller på.....själv tutar jag o blinkar numera mest hela tiden när jag kör, vill inte bli inblandad i någon "idiotkrock"
#1114213
Körde förbi ett telefonfyllo idag vid Rosersberg, körandes ett 24-meters ekipage och vinglade rejält, utanför sträcken då och då. Lyckades se precis när jag passerade honom att jodå, en j-a telefon i handen.
Trodde företag som DHL hade policys mot sådant, men uppenbarligen inte...

Jo visst skulle framförande av obes/oskattade bilar bötfällas med mången tusingar och det på plats alternativt beslagtagning av fordonet. Visst, Pekka i parken skulle ju snart vara utan bilar men men...
#1114223
TommyP86 skrev:Tyvärr rör sej folket som avses, för det är verkligen en egen grupp till 90%, med bilar för max 5000. Så det ligger minst 20-30 år fram i tiden om det införs imorgon.

Däremot skulle en oskattad/obesiktad bil med ett marknadsvärde under exempelvis 10000kr gå rätt på skroten, eller kosta 20 att lösa ut. Sist jag skrev det gick några av forumets strejkare i taket över det, men faktumet kvarstår, det är ingen rättighet eller självklarhet att köra bil, och att framföra en obesiktad eller oskattad bil borde ha hysteriskt höga straff/böter eftersom det kräver din uppmärksamhet endast en gång om året, besiktningen säkert snart 2 år.

I vårat västra grannland är besiktningen vartannat år, och veivesendet och polisen är tämligen mycket bättre på att skylta av och hålla pundarbilarna av vägen. Trots en rätt gammal fordonspark.

Är man rattfull eller drograttfull ska det leda till kollektivtrafik i åratal efter det.
Obesiktigad och oförsäkrad bil är väl sin sak, men hur påverkar en oskattad bil sin omgivning så pass att det skulle krävas skyhöga böter? Detta handlar ju endast om att staten ska ha in sina pengar, det påverkar ju inte vare sig trafiksäkerheten eller andra trafikanter.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]