...

Moderator: Moderatorer

#1113076
Hade oturen att hamna på en vägsträcka på ett par mil idag med nylagt oljegrus. Inga varningsskyltar vad jag kunde se men det märker man ju omedelbart när det sprutar och smäller i hjulhusen trots krypfart 40 - 50... såklart möter man ett antal byfånar som blåser på som vanligt. Resultat: blästrad framruta med ett 20-tal små stenskott, plus såklart ett mycket stort antal stenskott på huv och vänstersida, front.

Jag frågar mig om man kan polisanmäla trafikverket för allmänfarlig vårdslöshet när de sprider denna fullkomligt vansinniga dynga på våra vägar. Dels stor risk för personskada på cyklister, motorcyklister och gående. Dels är det mer eller mindre verkningslöst eftersom vägen mycket snabbt återgår till tidigare status... samt som sagt, meningslös kapitalförstöring i form av förstörd egendom som i bästa fall försäkringsbolag får stå för om man har tur. Ytterst liten möjlighet att få ersättning från den skyldiga myndigheten.
#1113080
Tyvärr så fick jag inte svaren jag ville ha när jag gnällde på det i somras när våran väg var förbifart under ett annat vägarbete :p

"Kör du själv för fort, så skyll dig själv. Är det nån annan som du inte kan visa vem det är, så kontakta trafikförsäkringsföreningen." Typ. Så dom tar inget eget ansvar för blästringen.
#1113085
Steffe3 skrev:Tyvärr så fick jag inte svaren jag ville ha när jag gnällde på det i somras när våran väg var förbifart under ett annat vägarbete :p

"Kör du själv för fort, så skyll dig själv. Är det nån annan som du inte kan visa vem det är, så kontakta trafikförsäkringsföreningen." Typ. Så dom tar inget eget ansvar för blästringen.
Det är ett klent försvar från deras sida. Beläggningstypen är ökänd sedan decennier för att orsaka oproportionerligt mycket bekymmer vs tveksam nytta och man kan inte som trafikant påverka hur andra trafikanter fixar att hantera det farliga underlaget.

Vet inte om vi har några jurister "on board" men om tillräckligt många börjar polisanmäla myndigheten för allmänfarlig vårdslöshet så kanske det händer saker.

Allmänfarlig vårdslöshet enligt Wikipedia:
"Allmänfarlig vårdslöshet är ett allmänfarligt brott enligt svensk lag.

Brottet är ett så kallat oaktsamhetsbrott, det vill säga att det inte kräver uppsåt. Allmänfarlig vårdslöshet står beskrivet i 13 kapitlet, 6 § i brottsbalken.

Man gör sig skyldig till allmänfarlig vårdslöshet om genom att vara oaktsam vållar brand, fara för liv eller hälsa eller omfattande förstörelse av egendom. Den typ av skada eller fara som vållats är av samma slag som vid brotten mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse eller sabotage. Skillnaden är att den vållats genom vårdslöshet, det vill säga att man inte gjort det med flit.

Straffet för allmänfarlig vårdslöshet är dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt blir straffet fängelse i upp till fyra år.
"

Min fetstil och kursivering.
#1113108
Leopold skrev: meningslös kapitalförstöring i form av förstörd egendom som i bästa fall försäkringsbolag får stå för om man har tur.
Snarare ett sätt att hålla kapitalet i rörelse och Sverige igång.
Idag är det billigare och bättre att låta brott begås än att lägga dyra resurser på bekämpning till nollnivå.
Reglering måste ske för att behålla kontrollen men man kan släppa stora delar och skylla på annat.
Politisk ekonomi när det är som vackrast.

Men det var inte vad det handlade om.
Ser du inte gropen så kör du för fort! Det gäller alla hinder och faror oavsett.
Har svårt att tro att grus undantas även om det är svårt att urskilja i hastigheter över 30.
Påfarten Huddingevägen från Magelungsvägen (Stockholm) har det i över ett år legat stora stenar och grus och det finns ingen ansvarig... INGEN!
Färdas österut på Enskedevägen och mot Tele2 arena så har alltid skyltarna till stor del varit skymda bakom stora trädkronor vilket lokala förmågor själva åtgärdade.
Förmodligen skulle ett större bötesbelopp utfärdas mot dessa terrorister som skändat oskyldiga träd utan upphandling ...
Finns ingen ansvarig på Trafikverket eller högre upp än särskolan (vilket myndigheten förmodligen hör till) som kan ses som ansvarig för att skyltar inte kan ses från körbanan.
Det är du som bilist som skall lista ut vad som står bakom grenverket eller finns på vägen genom att anpassa hastigheten.
#1113157
Kompisens farsa cyklade i kortbyxor på nylagt oljegrus på en 90-sträcka. Blodet rann utmed hans ben. Vid samma tillfälle blästrades farsans nya bil. Den var inte ens en vecka gammal. Han hade kört ut från en mindre väg och där hade det inte sats upp någon varningsskylt. Hade det vart en varningsskylt hade han balt en annan väg. När han ringde till Transportsyrelsen och undrade över ersättning så hänvisade det till varningsskylten som inte fanns. En stund senare hade de fått upp en sådan skylt så de ljög farsan rakt i ansiktet.
#1113194
Surt som satan.. Dashcam är kanske en bra start till att kunna visa på både vem som t.ex "stänkte" grus eller om en skylt fanns eller inte.
#1113253
Tycker det är mycket värre med saltet som de sprider på vägarna vintertid, för det är verkligen överallt till skillnad mot oljegrus. :evil:
Saltet skadar bromsar och hjulupphängning, komponenter i motorrummet, avgassystemet, angriper lacken, orsakar rost inuti balkar o.s.v..
Men precis som med oljegrus så verkar det bara vara att gilla läget...
Och fångar man regplåten på saltbilen med sin dashcam så lär det hjälpa föga!
#1113421
volvo244gle skrev:Tycker det är mycket värre med saltet som de sprider på vägarna vintertid, för det är verkligen överallt till skillnad mot oljegrus. :evil:
Saltet skadar bromsar och hjulupphängning, komponenter i motorrummet, avgassystemet, angriper lacken, orsakar rost inuti balkar o.s.v..
Men precis som med oljegrus så verkar det bara vara att gilla läget...
Och fångar man regplåten på saltbilen med sin dashcam så lär det hjälpa föga!
En väsentlig skillnad är att salt räddar liv men det är jag tveksam till att oljegrus gör.
#1113463
Oljegrus passar bäst på typ byvägar där hastigheten är så låg att stenskott knappast blir ett problem, men det är billigare än asfalt, alltså hamnar det även på vägar där det inte borda hamna.
Att saltning räddar liv är väl en sanning med modifikation, i samband med underkylt regn håller jag med om att salt är det enda som hjälper, men i övrigt är det överdrivna och onödiga saltandet något som istället tycks få bilister till att köra som galningar i tron att det är sommar.
Saltvåta vägbanor i kombo med dubb ger ett fullständigt galet slitage på vägarna med spårighet som formodligen orsakar flera olyckor än det förhindrar, sker många Mc-olyckor pga dubb/salt-slitna vägbanor, vattenplaning i dessa "dubbdiken" är också vanligt.
Salt gör nytta där inget annat hjälper, läs underkylt regn, för övrigt mest en falsk och samhällsekonomisk återvändsgränd.
Om man vill kan man ju blanda in den negativa miljöaspekten också...

Mike
#1113951
Intressant, hur skall Trafikverket eller väghållaren egentligen kunna dömas för Allmänfarlig vårdslöshet? Det måste ju bli den bilist som stenskottade dig som är den som är vårdslös? Där gruset ligger på en öde väg kan föga hända, åtminstone inte i min bok :roll:

Men i sak håller jag med, en skitlösning, både under tiden som den skall sätta sig med allt bläster som blir av bilar som kör och sedan så håller det oftast dåligt och blir väldigt oskönt att köra på...

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]