...

Moderator: Moderatorer

#1108339
Helt rätt att frånta polisen körkortet. Utsätter man sig själv och andra för sådan fara ska man inte sitta bakom ratten oavsett om det gäller en polis eller annan person. Tyvärr så tror jag inte så hade skett i Sverige. En skriftlig varning och kanske dagsböter på sin höjd här.
av LOB
#1116307
I Sverige hade polisen inte reagerat på denna omkörning även om den inte var helt ok... I Norge är omkörningar ngt extraordinärt då raksträckorna år få och korta och bilarna undermotoriserade pga avgiftssystemet. I Sverige kör jag ofta förbi men i Norge gör jag det sällan då man då bara kommer fram till nästa kollon som kör 75 på 80 vägen. Om man inte är stressad så är faktiskt bilkörning mindre stressande i Norge. Kör ofta 100 km/h på svenska 90-vägar men att hålla 100 på en norsk 80-väg i sydnorge med stor trafikintensitet är bara stressande då alla andra kör i 75 och omkörningsmöjligheterna är ytterst begränsade...Har kört bil i Norge i 15 år...
av LOB
#1116368
Exyzäta skrev:Dessutom så är ju fartkamerorna inställda på att ta medelhastigheten mellan kamerorna så man åker dit ändå.
Det gäller bara på några få sträckor (tex på en del av sträckan Elverum -Trysil) och då är det skyltar som beskriver att det är gjennomsnittsfartsmåling. Men det är ju jävligt smart och irriterande. Kommer väl snart till Sverige....
#1116385
LOB skrev:
Exyzäta skrev:Dessutom så är ju fartkamerorna inställda på att ta medelhastigheten mellan kamerorna så man åker dit ändå.
Det gäller bara på några få sträckor (tex på en del av sträckan Elverum -Trysil) och då är det skyltar som beskriver att det är gjennomsnittsfartsmåling. Men det är ju jävligt smart och irriterande. Kommer väl snart till Sverige....
Det hoppas jag då jag kör långtradare och ser alla dessa idiotomkörningar så behöver det göras något radikalt för att förändra trafikmentaliteten hos vissa individer.

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]