...

Moderator: Moderatorer

#1105127
Ja åkte lite för fort häromdan och sögs in, finns lite att säga även om det men inte nu, vad värre var samtidigt så hitta de två fel till som jag gjorde mig skyldig till angående slarv med leg och annat liknande, och de vart mycket dyrare kan jag säga. Nu ett par frågor om någon vet, om man gjort tre fel på samma bot får man då tre prickar för var å en eller en för alla i trafikregistret?

Fråga två, och ju fler prickar man har desto närmare är man väl att vid nästa misstag alla kort ryker eller hur?

Tredje frågan, jag erkände och skrev på direkt för jag trodde på polismannen att jag hade gjort de fel han bötfällde mig för (och dels för att han erbjöd en mängdrabatt om jag skrev på), så lika bra erkänna har ingen lust att gå till domstol heller, men grejen är nu visade det sig efteråt att en av böterna hade jag inte alls gjort mig skyldig till, polismannen hade i ett fall inte fattat lagen rätt, jag är oskyldig till det, jag litade ju på att polisen kunde sitt jobb så sa han att jag bröt mot en lag får man ju tro det. Och detta hittar jag inte på jag har hört flera fall där polisen inte kunnat bötfälla i samma situation. Men då den tredje frågan lyder som så, är det nån idé att ta kontakt med Polisen eller överklaga eller nåt den helt felaktiga boten av de tre kan det gå överhuvudtaget eller är det bara att skita i? Pengarna spelar mindre roll någon tusing hit eller dit det är det där med att få tre eller två prickar på sig som man kanske skulle vilja göra nåt åt så man inte får cykla nästa gång man kör 3 km för fort.
#1105129
Det finns inga "prickar" i sverige, körtkortsindragningar baseras på tidigare förehavanden och omständigheter. Har du kört 69 på 50 väg utan bälte och ljus kan det mycket väl räcka, har du gjort samma 3ggr innan på 2 år är sannolikheten stor för indragning.
#1105137
Du har väl fått svar på fråga ett och två, så här kommer ett försök på nummer tre.

Har du skrivit på ett bötesföreläggande så räknas det som om domen nått laga kraft. Du kan därmed inte enkelt ändra dig.

I teorin kan du begära resning. Det är dock rätt osannolikt att du kommer att nå någon lycka med det.
#1105190
Mängdrabatt, det var något nytt, och hur lyckas man fippla till 3 böteslappar, körde du för fort och utan bälte och hade glömt körkortet/legget kanske, el utgånget leg.

Och nej, det är ingen ide att överklaga.
#1105194
Ja joel lite osäker om jag ville outa det, och det är lite special rör inte de flesta, men sak samma det spelar nog ingen roll, när du kör taxi ska man ha taxileget synligt när man har kunder i bilen, jag hade glömt ta upp det ur plånboken där jag har det när taxin körs av nån annan som nån hade gjort dagen innan, det märkte de när de frågade efter det och jag tog upp det tillsammans med körkortet ur plånboken, det kostar tre tusen pix att inte ha det synligt (undrar vad det kostar att inte ha taxileg ö h t och köra taxi som många gör, det är nog billigare). Men det som alla undrar nu vad det felaktiga låg i, jo jag hade inga kunder i bilen, helt ensam, därmed hade jag inte begått nåt fel.
Men jag trodde ju han kunde vad han sätter dit folk för och så är man ju lite skakis sådär i ett samtal med en polis så jag skrev ju på boten.

Derank, som jag nämnde först körde jag lite för fort, det är okej det får man stå sitt kast, har ändå nästan tretti år prickfritt körande, och den billigaste boten den kan jag betala med glädje, men därav att de sög in mig och så ville de se olika saker varav jag hade glömt ta upp taxileget ur plånkan. Den tredje förseelsen var ännu larvigare och oviktigare än det med legget men jag vill inte avslöja allt. Men nog tyckte de kanske lite synd om mig när bötessumman uppsteg till en halv månadslön så därav mängdrabatten om jag skrev på direkt. Fast jag tycker förstås de kunde bara tagit mig för fortkörningen och en varningens ord för resten men men de ska väl göra sitt jobb. :P
#1105198
Ah.. Ja är det så att man inte måste ha det framme om man inte har kunder i bilen var det ju väldigt surt att dom satte dit dig för det. Känns som att det kan vara svårt att bevisa i efterhand nu bara.. Ord kommer ju stå mot ord samt att du redan som du säger "erkännt". Även om det var felaktigt.

Man är ju sjukt nyfiken på den tredje punkten nu förstår du väl.. ;) Kan väl inte varit så farligt.. Alla gör vi misstag. ;)

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]