...

Moderator: Moderatorer

#1105542
valln skrev:Du kan absolut kontakta polismannen och påpeka lite försynt om taxilegget och se om det går att korrigera.

Vad än du gör börja inte att bestrida och benglä så att tingsrätten kopplas in, får då blir det en dom och din historik blir sökbar för alla på nätet genom eländes lexbase.
Jaföffan! Är man oskyldig så skall man inte straffas. Det finns bara en sak som är värre än att neka till ett brott man begått och det är att dömas för ett man inte begått. Om polismyndigheten inte kan eller vill hjälpa honom så har han ju gjort så gott han kunnat i alla fall.
#1105564
Ring och prata med tingsrätten och berätta det här, att du efteråt har kommit på att polisens uppgifter var felaktiga, det kostar ingenting och du kan bara riskera ett nej alternativt att man rättar till det här. För polisen är det smidigt att få folk att skriva under direkt för de slipper en massa jobb, men är man osäker är det bättre att neka så man får lite betänketid det kostar inget extra.
Finns lite information här http://www.lawline.se/answers/ordningsb ... av-misstag
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Boter/Forelaggande/
#1105591
Okej, kanske ska skriva ner min version, kopiera boten å gå till tingsrätten, kan inte skada alla fall verkar det som.
Om det funkar spar jag mer än en tusing, å en förseelse mindre.
Man kanske skulle kunna skriva om min syn på att glömma skriva i tidboken efter varit ledig flera dar när det finns datorutskrift...
Fasen man kanske skulle t o m försöka hävda att de lasrade mig felaktigt också... eller det kanske blir för mycket.
#1105694
Kan de bevisa att du var i trafik överhuvudtaget? Du hade ju ingen kund i bilen, eller var på framkörning. Tog de ut en "Polisrapport" ur taxametern? Jag tycker mycket är lurt här. Fortkörning, ja det kan de bevisa, men det andra, kan dom det? ??:-/ Jag tror du kan vinna på att "luska" vidare, du har ju rätt att hävda att du inte fått "rådrum". Nu har du tänkt lite vidare bara. Svenska Taxiförbundet har väl någon jurist, kontakta denne.
#1105750
Jag fick lära mig att kortet ska sitta synligt under hela passet, du får inte rulla en meter ens utan det. Samma sak med tidboken.
Enda undantaget är om taxin körs till verkstad eller liknande, då behöver man inte ha kortet synligt. Men poliser brukar vara sugna på att skriva böter ändå.
#1105832
De tog inte ut en polisrapport, ville bara ha tidboken å taxilegget, de frågade inte om jag var i tjänst, jag kan ju bara ha varit ute å åkt oinloggad, nu finns det ju iofs inrapporterat när jag jobbat så nu finns det bevis att jag var inloggad men det visste de egentligen inte då.

Ja det är väl så det sagts till mig i början men två kolleger berätta om varsina fall, fd kolleger till dem i andra bolag, där i ena fallet chauffören neka till ha gjort nåt fel med legget och slapp böter och i andra fallet hade polismannen sagt själv att jag ser att du inte har kortet framme men jag kan inte ge dig böter för det eftersom du inte har kund i bilen. Skulle gärna vilja hitta lagtexten, ska googla nu.
#1105849
semmelman skrev:http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... itamation/
"Passagerarna ska kunna se att föraren har taxiförarlegitimation. Den ska därför placeras väl synlig i fordonet."

- Ja tvetydigt, oklart egentligen, alla fall ospecifierat. Om man ska läsa bägge meningarna ihop.
Som jag tolkar det skulle det inte vara olagligt att ta ner leget när man kör tomt, och sätta upp det när kund kliver in i bilen.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]