...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1103998
Datum och tid är fel. Detta utspelade sig den 24/8 vid 16-tiden:
[youtube]3LMZY6lE6lA[/youtube]

Det är alltså en 3-hjulig MC som kör på cykelbanan och sedan korsar vägen på övergångsstället, mot rött.
#1104005
Ahlel vid Roslagstull är i en klass för sig!

Bild

De har flera bilar och det verkar vara populärt att gena från Roslagsgatan upp på cykelbanan och sedan parkera på trottoaren!
#1104038
Fast EU-moppe i cykelbanan kör även polisen här så det verkar vara mer norm än undantag.

Jag cyklar alltid till vardags och ska man cykla runt och irritera sig på varenda bil som står där den inte borde eller för den delen containrar och annat skulle hjärtinfarkten infunnit sig för länge sen. Det gäller att försöka behålla sitt zen och skratta åt de mest uppenbara idioterna istället :)
#1104069
Jag cyklar vanligtvis till jobbet.

Idag roade jag mig att stanna vid varje rödljus där det var rött -- för att sedan cykla om de flesta av alla de cyklister som cyklade förbi mig där jag stod still vid rödljuset. Det måste ha varit en dålig dag -- för det var faktiskt majoriteten av cyklisterna som struntade i rött...

Jag uppfattar att laglydigheten generellt är sämre bland cyklister än bland bilförare. Lyckligtvis är det oftast cyklisten som får lida för det -- men det händer rätt ofta att gångtrafikanter blir skadade av cyklister som inte visar hänsyn.

Inte för att två fel gör ett rätt -- så jag kan hålla med om att bilarna i exemplen ovan kan hålla sig på rätt ställe.
#1104095
SBergdahl skrev:Fast EU-moppe i cykelbanan kör även polisen här så det verkar vara mer norm än undantag.
Polisen får köra på cykelbanorna - om de behöver det.
De privatpersoner som kör EU-moppe är bara lata, eller i ett fall var det en som "inte vågade" köra bland bilarna.
80% av alla moppar på cykelbanorna går fortare än 30 km/tim. Vid ett tillfälle påpekade jag för en mopedist som stannat för rött ljus att han tappat nummerplåten. Då vände han sig om och tittade, för att i nästa ögonblick komma ihåg att han tagit bort den! :mrgreen:
#1104096
Malmstroem skrev:Idag roade jag mig att stanna vid varje rödljus där det var rött -- för att sedan cykla om de flesta av alla de cyklister som cyklade förbi mig där jag stod still vid rödljuset. Det måste ha varit en dålig dag -- för det var faktiskt majoriteten av cyklisterna som struntade i rött....
Jag är nästan den ende som stannar för rött på morgonen när Roslagsvägen skall korsas, men eftersom det tar 3 minuter att få grönt och det är mycket få bilar så dags har jag viss förståelse för det.
Däremot har jag ingen som helst förståelse för folk som cyklar på trottoaren.

Vi bor vid en enkelriktad gata, där man parkerar på vänster sida.
När vi flyttade dit för 16 år sedan brukade det komma en bil mot färdriktingen en gång i veckan ungefär, och en cyklist om dagen. INGEN cyklade på trottoaren.
Nu är det fortfarande en bil i veckan som kör mot färdriktningen, men minst 10 cyklister om dagen! Dessutom ungefär lika många som väljer trottoaren istället!
#1104101
Tycker att ditt klipp med den svarta VW-bussen som då får att backa på cykelbanan är hysteriskt rolig, synd bara att det inte framgår vad som hände tillslut, om han backade hela vägen tillbaka till parkeringen och åkte ut rätt eller om han körde på cykelbanan igen efter att du passerat?

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]