...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1094354
Ja, nu när det inte bara är sociala media som hägrar i mobiltelefonen, utan även börjar komma spel baserade på "förstärkt verklighet" som gör folk helt verklighetsfrånvända, gäller det att se upp i trafiken.

Trafikverket går ut och varnar för Pokemon Go-spelare som bidrar till risker i trafiken.
http://www.trafikverket.se/om-oss/nyhet ... okemon-go/

På Facebook skojas det om "Vänta bara till alla installerat Mario Kart på sin GPS i bilen..." Och så får man se en bild på en vägbana med stjärnor och svampar som man alltså ska ta när man sitter bakom ratten.

Var ska detta sluta? :shock:

Pokemon Go:
[youtube]2sj2iQyBTQs[/youtube]
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
av Exyzäta
#1094360
För en del kommer det att sluta på skroten och en del åker så långt som till körgårn i samma veva. Den naturliga bortsållningen som kallas statistik.
av Schmoyoho
#1094381
Det häftigaste med spelet är ju ändå hur snabbt det spridits och hur fort det gick att hänföra många miljoner människor till den grad de inte ens lyckas promenera på ett säkert sätt, varken för sig själv eller andra trafikanter.

Kan för övrigt tillägga jag inte tyckte det var särskilt roligt spel heller, däremot var konceptet 10/10 men inte så underhållande.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1094407
Igår fick ja fråga svågern va det är för något :oops:
Tycks vara rent lisfarligt!!

Installerade Tetris i TVn härom kvällen.... har inga spel i mobilen el i datorn.
Användarvisningsbild
av Derank
#1094408
gotta catch them all! fins det nån som missat pokemon, nu spelar jag inte själv men har en son som dragit runt mig 1mil idag
Användarvisningsbild
av Perra83
#1094426
Pokemon kom först efter att jag hade blivit stor. Nu har ja sett det lite här och var men inte klickat och läst något om det för intresset finns inte.
Dagens barnprogram är inte heller va dom va förr.
Något som är bra NU är att ungarna kan engelska riktigt tidigt. Jag fick börja läsa det i fjärde klass. Det va så på 90-talet. Svt1 och Svt2 fanns TV4 startades upp.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1094471
Tetris är ju också beroendeframkallande, men stillsamt. Det som är positivt med Pokemon Go är att spelarna får motion, men det verkar också ta all uppmärksamhet som behövs i trafiken. Jag känner några som fastnat för Turf (man cyklar runt och tar zoner). De är helt besatta av detta. En person som tog en zon vid ett buskage vid en skola hängde där med mobilen och såg skum ut, typ flera gånger om dagen. Till slut fick han prata med polisen för grannarna hade ringt polisen och sagt att han stod där och filmade barnen på skolan. Jag tror Turf tog bort zonen efter det.

Nu har tydligen Pokemon Go också liknade problem att man ska in på olämpliga områden, t ex skyddat boende. Undrar hur de ska lösa detta med militära områden som spelare tar sig in på? Man kan ju inte direkt rapportera någonstans att det är hemligt eller militärt, eftersom det ska vara hemligt.
av llesrof
#1094669
Jag satt och läste i en park idag på morgonen och såg tre personer irra omkring med gurkan rakt in i skärmen. Då insåg jag att det nog var livs levande pokemonGOn jag såg.

Personligen är jag rätt ointresserad av spelet men det är ju ett bra sätt för folk att komma ut och röra lite på sig. Ja, om de inte skulle kunna komma på den idén själva. Det är lite som att hänga en morot på ett spå framför en åsna, men funkar det så är det ju bra. Det som är intressant med dagens mobiltelefoner är att de ganska effektivt visar om ägaren är normal eller dum i huvudet. Ger man sig in på en militärbas för att fånga ett sådant där påhittat monster så är man dum i huvudet. Lika så om man ger sig in i andras trädgårdar eller går rakt ut i gatan utan att se sig för. Dessa individer är säkert samma som SMS:ar när det kör bil också. De flesta människor kan nog ändå förhoppningsvis hantera detta på ett ansvarsfullt sätt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1094711
Så det går inte att ta sig en liten promenad längre utan sånt där?. Måste vara det ungarna far runt o kollar med mobilen samtidigt som de kör
sina skotrar etc. livsfarligt som sagt.
av llesrof
#1094762
gubbstrutt skrev:Så det går inte att ta sig en liten promenad längre utan sånt där?. Måste vara det ungarna far runt o kollar med mobilen samtidigt som de kör
sina skotrar etc. livsfarligt som sagt.
Klart man kan ta en promenad utan att spela Pokemongo. Det är frivilligt att spela.

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]