...

Moderator: Moderatorer

#1097545
LarsBd skrev:Det är bara dumt, ska de ha en traktor som får köras fortare än 30 bör en ny traktorklass införas (eutraktor) istället för att trimma befintliga konstruerade för max 30 km/h.
EU-traktor..? Förekommer ens denna retarderade fordonstyp utanför svenska byar på bystan?
av THP
#1098172
Hm...
Traktorer idag 30 resp 40km/h samt att 50km/h blir ny standard.
Dom delas endast i två klasser. A respektive B.
Traktorer delas in i två undergrupper beroende på deras maximala konstruktiva hastighet.
En traktor a är konstruerad för en hastighet av högst 40 km/timmen.
En traktor b är konstruerad för en hastighet som överstiger 40 km/timmen.
Äldre traktorer (före 2003) och bil ombyggd till traktor (A-traktor) ska vara begränsade till en hastighet av högst 30 km/h. De anses därmed tillhöra traktor a.

Kontrollbesiktning:
Traktor a – nej.
Traktor b – inte idag men krav på kontrollbesiktning kommer att införas för traktor b våren 2018 (tvingande krav inom EU)
Källa transportstyrelsen.

Men vad vill man då? Tja.. om nu inte politiker vill ta äran så..

*Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar*
2015-10-29

Kontrollbesiktning vartannat år för personbilar och lätta lastbilar och slopat krav på besiktning av släpvagnar under 750 kilo. Samtidigt ska A-traktorer börja besiktas. Det är några av de förslag som Transportstyrelsen lämnar till regeringen.

Transportstyrelsen har fått i uppdrag av Näringsdepartementet att utreda hur Sverige ska kunna efterleva en mängd krav som ställs i en rad direktiv från EU. Transportstyrelsen ger nu förslag till regeringen på vilka författningsändringar som Sverige behöver göra för att kunna leva upp till EU-kraven.

EU har ett minimikrav på att personbilar och lätta lastbilar ska besiktas första gången efter fyra år, därefter vartannat år. Ett strängare krav där bilar besiktas första gången efter tre år, därefter varje år, är inte något som Transportstyrelsen rekommenderar.

– Personbilar har betydligt färre tekniska brister idag jämfört med för 15 år sedan och många av de problem som fordon har idag är saker som en fordonsägare ändå ska ha koll på. Det kan vara saker som belysning, vindrutetorkare och däck. Allvarliga trafikolyckor beror heller inte på att bilar har tekniska brister. Vi ser också flera av våra närmaste grannländer som Danmark och Norge har längre kontrollbesiktningsintervall än vad Sverige har idag utan att trafiksäkerheten blivit lidande, säger Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen.

Som en följd av de nya besiktningsintervallerna kommer Sverige också ta bort systemet med inställelsetermin och besiktningsperiod, det vill säga att slutsiffran i registreringsnumret styr under vilken period på året som bilen ska besiktas. Det svenska systemet med fem månaders inställelseterminer innebär att EU:s besiktningsintervaller överskrids.

Utredningen som Transportstyrelsen nu lämnar till regeringen innehåller många fler förslag. Bland dessa finns:

Slopat krav på kontrollbesiktning av släpvagnar som väger under 750 kilo. Dessa släpvagnar är normalt inte försedda med bromssystem. De detaljer och komponenter som kvarstår att kontrollera, kan utföras av fordonsägaren och ingår i ägarens normala ansvar. Cirka 450 000 släpvagnar berörs av detta och cirka 120 000 kontrollbesiktas varje år.
Krav på besiktning av A-traktor. A-traktorer är oftast en ombyggd äldre personbil som inte gått igenom en normal kontrollbesiktning sedan den var en personbil. Det finns en risk att en A-traktor har försämrats när det gäller trafiksäkerhet och miljökrav under årens lopp och Transportstyrelsen föreslår därför att man ska besikta sin A-traktor vartannat år.
Krav på att 5 procent av de tunga fordonen ska kontrolleras varje år vid flygande inspektioner av polis och bilinspektörer. Transportstyrelsen föreslår också att man ska underlätta för poliser utan speciell fordonskompetens att förelägga om kontrollbesiktning i samband med annat arbete, till exempel vid nykterhetskontroller vid väg.
EU-direktivet ger medlemsländerna möjlighet att undanta historiska fordon som är 30 år eller äldre samt fordon som sällan eller aldrig används i trafik. Transportstyrelsen föreslår därför att fordon som är 40 eller 50 år gamla eller äldre ska slippa regelbundna kontrollbesiktningar.
Transportstyrelsen föreslår att de flesta författningsändringarna i svensk lagstiftning ska träda ikraft den 4 februari 2018. För de ändrade besiktningsintervallerna föreslås en rullande övergång där gruppen med nyare fordon tidigare kommer att gå över till det nya regelverket med vartannat års besiktning. Gruppen med äldre fordon kommer att besikta ytterligare ett år innan de övergår till det nya regelverket. Det innebär att de nya besiktningsintervallerna kommer att påbörjas den 4 februari 2018 och avslutas under 2022.


Min högst personliga åsikt är att varje bilprovning skulle kosta mer, ta minst en halvtimma och precis ALLT som kan påverka ska påpekas. Stenhård kontroll alltså. Det är enda sättet att göra nåt ordentligt.
Fan vet hur mycket konstigt jag fått reparerat. Jag lägger in några bilder härnere efter texten så får ni avgöra om ni tycker det är okej? Det är två olika stationer i Motala som besiktigat.
Men samtidigt kräver jag att man ska vara professionell på så sätt att man ska kunna förstå lösningar. Större bromsar på din bil är inte trafikfarligt om dom inte är hysteriska. Så notera att dom är större, provkör aggressivt och se? Är dom hysteriska? Om inte så är det okej. Men som sagt skriv in det som en ändring.
Man ska inte ha trasiga damasker, taskiga hjullager och annat skit och få åka hem med en klapp på axeln. Det är inte okej. Drivaxlar som vevar som en grötslev i en bunke för att dom är så slitna att dom inte centrerar längre. Det är bara inte trafiksäkert och okej.
Det är inte så många år sen som jag kan se på mina gamla papper att man faktiskt hade ordentligt med kontroller en bil och man var hårda med det.
Sen fick man inte höja priset på provning, då blev det hälften så många punkter och nu ännu färre som man dessutom släpper mera på..
Det går utför.. inte uppför.

Känns det här okej? Det är NOLL besiktningspoäng och ett *dom klarar sej nog till nästa år*
En VW sharan för att vara exakt..
Bild
Vi fortsätter på VW..
Jag skulle kunna lägga in skit hela veckan. Varenda gång har jag åkt till stationen bilen varit på och frågat vad man sysslar med. Resultat?
*det är mänskligt att fela* vill du ha en gratis besiktning nästa år? Var glad istället att det inte blir några poäng?
Glad? För vadå? För att folk tror bilarna är säkra och dom inte är det?
Bild
#1098177
Jag kom nyligen igenom en besiktning med skivor som såg ut som de vänstra. Bromsvärdena låg gott och väl inom ramen för vad som är godkänt så på det sättet är de väl säkra. Men det vibrerade förstås en smula vid högt pedaltryck :P
#1098179
Besiktningarna numera är ett skämt. Jag skruvar årligen med en v70 som år efter år går igenom med framskivor som är så tunna att ventilationen syns från slitytan.
Och då ska alltså samma besiktningsföretag kontrollera a-traktorer som inte sällan är slut att de flesta här inte ens kan föreställa sej något i närheten.
Privatiseringen har jag inget mot, men swedac kunde nog tredubbla sina kontroller utan att tveka...
#1098240
En besiktning kan gott kosta 700:- om man bara får en vettig bedömning av bilens skick.
Brukar vara samma människor där jag besiktigar så jag kör med taktiken att "nu står det tre noll till mig när ni aldrig hittar något" så kollar dom lite extra och skrattar gott när dom hittar något. Blir sällan en anmärkning om inte fara föreligger då dom vet att det åtgärdas omgående.
Klart det alltid är tråkigt att få underkänt men jag vill inte möta bilar utan bromsar på vägarna.

Citerar mig själv med ett inlägg som jag skrev för ett par år sedan.
sthlm skrev:
Undra hur tidigare ägare fick igenom min 855a...
När jag insåg att 855an som rullade igenom besiktningen utan anmärkning veckorna innan jag köpte den hade så stora skador på bromsoken att delar av ena oket fattades! Ett belägg stod på högkant och handbromsbackarna på ena sidan var borta.
Dessutom inget kvar på ena bromsbacken fram där metall låg mot metall.
Men man lärde sig skruva med bromsar och insåg att befinna sig mitt i skogen utan koningsverktyg för bromsröret är dåligt :wink:
av THP
#1098339
Det är här nu det blir intressant.
Precis... bromsvärdena är godkända.. bromsvärden som tas i ett par km/h under en sträcka om sådär 10 meter på rullar.

Men det finns krav på hur stor anläggningsytan ska vara på en skiva. Det finns också krav på vad den ska bestå av. Alla skadade skivorna på bild består av polerad rost som yta. Det är körförbud.

Gör du en riktig inbromsning i landsvägsfart så abs systemet går i så får du förmodligen en total bromsförlust, ett antal fina ryck i ratten medans rosten flagar och slår sönder beläggen och tunnelseende. Ingen vet egentligen exakt vad som händer förräns det är försent. Första bilden jag lade in skavde och ryckte så att man lyckats slå bort halva slitytan på beläggen. Skedde inte omärkligt kan man väl säga. Jag som mekaniker vågade inte köra bilen hem efter den inbromsningen. Jag tog den på släpkärra. Kunden däremot ansåg väl att det *möjligen* väsnades lite..
Bilprovningen.. tja dom tyckte ju bromsvärdena var okej.
.
Men när jag kom till den aktuella stationen och lade skivorna på disken och frågade efter ansvarig. Då.. var det den mänskliga faktorn.. sånt fick man räkna med. Det där var ju solklart ett körförbud. Det innebar ju en stor trafikrisk..
Sånt släpps i mängder varje dag.. och enligt transportstyrelsen är det ju färre fel. Så det kan ju bara innebära att provningarna blivit sämre..

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]