...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1033081
Det borde köras en hel del här på jagrullar, och jag tänker att någon gång måste det väl hända att det även körs fel...
Har du kört fel någon gång? Dela med dig!

Morsans och min "roadtrip" på Järvsö är något som dras upp vid olika tillfällen... Numera måste det vara preskriberat eftersom det var 10 år sedan...

Min mor och jag hade varit i Ö-vik och firat min mormor som fyllde jämnt. Vi åkte därifrån tidigt på morgonen för att komma hem i tid och för att slippa trafiken. Totalt 54 mil på E4 söderut och 56:an sista biten till Västerås, en väg som jag åkt många, många gånger förut.

Morsan körde till Hudiksvall, där vi tankade och jag skulle köra resterande sträckan hem. "Nu är det bara rakt på! Halva vägen kvar.", sa morsan innan hon somnade i passagerarsätet. Men något måste ha blivit fel redan när jag körde ut från macken... Jag körde rakt på och kom ut på en stor väg. Det var inte så mycket trafik och jag tyckte att vägen inte var så stor som jag mindes den. Inga hus som jag kände igen längs vägen heller, men jag tänkte att jag kommer väl inte ihåg alla hus längs E4:an. Så, efter nästan en timmes körning, där vägen blev allt mindre, så delade sig vägen så att det inte gick att köra rakt på. Man var tvungen att välja höger eller vänster vid en skylt som det stod "Ljusdal" på. Så jag väckte morsan: "Höger eller vänster?".

"Va! Var är vi? Ljusdal? Du har kört till Hälsingland! Vi tar åt vänster." Efter att sedan ha irrat runt på någon skogsväg runt en sjö, så kom vi till slut ut på en större väg som gick söderut via Järvsö. Det var väldigt fint och så längs denna väg, men det tog väldigt lång tid att köra jämfört med E4:an.

Min moster, som skulle åka hem till Stockholm samma dag och hade startat från Ö-vik betydligt senare, ringde morsan och sa att de kommit fram. Morsan sa att vi hade tagit en sightseeingtur bortåt Järvsö och att vi fortfarande var på väg hem. "Jaha, jag trodde ni vill komma hem tidigt eftersom ni åkte så tidigt?" sa moster. Morsan svarade "Men det är fint här ute i Järvsö!"

Vi kom hem till slut, fast det blev lite svårare att hitta eftersom vi inte hade tillgång till några kartor. Men Järvsö var fint! :D
av llesrof
#1033178
Jag har kört fel oräkneliga gånger. Jag lider av kroniskt dåligt lokalsinne. Jag går nästan vilse i mitt eget hem. Som tur är så är jag för det mesta på gott humör så felkörningarna gör mig inte så mycket eftersom det ger mig en möjlighet att se saker som jag annars inte sett. Min värsta felkörning var dock i det militära. Vi skulle tillbaka till kompaniets förläggning efter en "TULO" (tankning utan laddningsomgång) mitt i natten. Det var kolmörkt och vi körde med mörkerbelysning. I praktiken betyder detta att man inte ser ett skit. Väl tillbaka på förläggningsplatsen hade jag fullständigt glömt jag vart min pluton hade sitt tält. Jag irrade omkring en bra stund och och utlöste ett flertal larmminor av modell 2B innan jag hittade tillbaka. Väl tillbaka fick jag en utskällning av befälet för att jag kört vilse. Som om jag ens hade bett om att få vara där :lol:
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1033222
Körde från jobb för att hämta sambon snäll som jag var, vi hade gjort upp vart och när vi skulle ses när hon kom hem från Danmark med en vän som körde.

Sagt och gjort tog jag E6:an för att sedan köra av på sista avfarten i Sverige, det gick bra. Men tänkte helt fel och tog vänster i nästa korsning där man bara får köra höger och kom upp på motorvägen igen på väg norr ut men på rätt sida, jaja bara att vända på steken, har ändå tid på mig tänkte jag-

Körde av och motorvägen och är nu på väg mot sista avfarten igen. Bilen som nosat mig i rumpan tar nästa avfart.... Nästa avfart snurrar på något sätt kvar i bakhuvudet men det går inte helt upp för mig förrän jag ser betalstationen till Öresundsbron, H-E!!! :shock:

Hinner tänka en del innan jag kommer fram och mycket riktigt, den stora skylten som går över vägen som varnar för sista avfarten i Sverige hade slocknat andra gången jag kom fram till den, jaja det löser sig här framme bara att säga som det är. Kan ju dessutom bevisa det via dashcamen. Trycker på "Hjälpknappen" och personal kommer och jag förklarar (vet att man kan få vända på något sätt här eller få fri överfart, nej nej du får betala och köra över och cirkusen drar igång men han ger sig inte. Vet att sambon strax ska vara framme så säger antagligen något halvt otrevligt och tar fram mitt bro-kort så det i alla fall blir billigare för mig och drar.

På bron är allt nedsläckt så de hade tydligen problem med elen, dessutom blåste det så starkt att jag inte vågade hålla mer än 90 km/h, det är normalt 110 km/h på bron. Vänder i alla fall på Kastrup och kör tillbaka, aldrig har en tripp över bron känts så lång.

Stoppar i headsetet och ringer sambon som nu undrar var jag är. Förklarar lite kort vad som hänt medans jag nu är tillbaka vid betalstationen i Sverige och kör in bro-kortet, orkar inte tjöta med en till nu när sambon står och fryser. Med sambon i örat stannar tullen mig och frågar vart jag har varit, säger buttert att jag är på väg från mitt jobb i Malmö. De tittar på mig och varandra och säger du menar Köpenhamn eller något? Gör en lång historia kort men de vill i alla fall undersöka bilen lite snabbt då de antagligen inte litade helt på mig. Varför inte tänkte jag, fattades ju bara det.. Gravt försenad hämtar jag henne i alla fall :mrgreen:
av Lajning
#1033394
Var ute på Europatripp. Skulle till stridsvagnsmuseet i Münster men hamnade i Munster. Skiljer ca 25 mil. Gps gillade inte tyska ü.
Senast redigerad av 1 Lajning, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1033435
Lajning skrev:Var ute på Europatripp. Skulle till stridsvagnsmuseet i Münster men hamnade i Münster. Skiljer ca 25 mil. Gps gillade inte tyska ü.
vad är skillnaden?
av llesrof
#1033455
SkauneJohan skrev:
Lajning skrev:Var ute på Europatripp. Skulle till stridsvagnsmuseet i Münster men hamnade i Münster. Skiljer ca 25 mil. Gps gillade inte tyska ü.
vad är skillnaden?
25 mil :D
Användarvisningsbild
av erikn
#1033499
Jag och jobbarpolaren skulle åka hem från Malmö. Vi sitter och snackar och efter ett tag säger han "vilka backar det är här". Då var vi uppe på Hallandsåsen på väg ner. Blev en rätt stor omväg. Vi åkte på skyltar just då, hade inte med vår bil-GPS och hade inte telefon på just då.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1033528
Jag och hustrun hade förr dille på att nöjesköra en hel del och strävade hela tiden efter att köra på nya vägar, dels för att se sig omkring och dels var det ju lite spännande och se vart man kom fram! (Ja det var innan man hade GPS)
En av gångerna hamnade vi på en skogsväg som ledde långt in, det blev trängre och trängre och till slut tog vägen slut i en övervuxen dunge.
Det var omöjligt att vända så det blev till att i sakta mak backa ungefär 1½km innan vi hittade en plats stor nog att vända på...
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]