...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
#1033825
Hade en kompis på besök från finland och på kvällen åkte vi in till Stockholm, Hamnade vid Stockholms slott och lite för nära inre gården och vakten drog upp sitt vapen som siktades mot oss. Kommer ihåg minen på vakten och han såg mer rädd ut än vi som satt i bilen.
Användarvisningsbild
av C.W.
#1033843
det är den som kör fel som hittar nya vägar, eller som svärfar sa
'Jag är inte 'vill, jag vet bara int vart jag är!'

Var I alla fall i Tyskland för en herrans massa år sedan och åkte i det som förr var Östtyskland. (fast det här var efter sammanslagningen)
Fin väg tills vi kom till en korsning där stod det 'Umleitung'
Ni som kört I Tyskland känner till att det betyder att ordinarie väg är avstängd och det påbjuds en liten detour.
OK vi kör av stora fina vägen och in på en mindre landsväg.
Efter några kilometrar står det 'Umleitung' igen. Jaha, det var bara att välja nytt spår på en ännu mindre väg.
Så fortsatte det ett tag tills vi kom ut på en liten 'bonnväg' altså en sådan där som korna använder.
Där stod det igen 'Umleitung'. Någonstans här började vi misstänka att allt inte var riktig riktigt.
Ingen människa att fråga heller och vägen blev smalare och smalare, tills vi till slut stod vid vägens slut vid en bred backe.
Vi kliver ur bilen för att se vart vi var (detta var långt före GPS och mobiler) och kan konstatera att backen var vallen till floden Elbe...
Det var bara att leta sig därifrån. På något sätt kom vi tillbaka till stora vägen men vi fick se en bit av den tyska landsbygden som nog inte många turister sett varken då eller senare.
:D
av Kneecap
#1034273
På väg från Sthlm till Kalmar för ett viktigt möte, stannar för att tanka i Södertälje. Svänger upp på E4an ed sikte på McD i Nyköping. Tillslut framme, men tycker restaurangen är lite lustigt. Äter klart och svänger ut igen, men va fan.. Två-ett väg?? Sekunden senare ser jag en reklamskylt för Eskiltuna Zoo.. F-n f-n f-n.. Det har aldrig gått så fort att köra över Sörmland..
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1034438
erikn skrev:
TommyP86 skrev:Jag antar att det inte var göteborg som var målet Bild
Nej. :) Bor ju inte direkt i Götlabojj
Ah, allt det där syns inte i tapatalk :) kul o se lite europaväg iallafall Bild

grillchips: creds för video Bildhar inte själv hunnit testa känslan av att få möte i en rondell, men livet är långt!
Användarvisningsbild
av grillchips
#1034463
Tommy: känner mig ödmjuk inför att hänga ut andra i mina dashcam-videos, då kan jag gott bjuda på när jag själv får totalt hjärnsläpp. :D
Användarvisningsbild
av Allinug
#1052958
Nu har jag också gjort som grillchips... Fast på E4:an... :oops: Jag har alltid undrat hur man lyckas med att köra mot körriktningen på en Europa-väg, och tänkt att man måste vara väldigt gammal och gaggig för att lyckas med det och om man skulle göra det borde man lämna in körkortet. Men nu vet jag hur det går till.

Ja, brorsan och jag hade varit i Norrland på tråkigheter och skulle åka hem, och vi befann oss någonstans på en sidoväg till E4:an nära Höga Kusten-bron, och skulle egentligen åka söderut på E4:an (mot Härnösand), men vi ville först åka norrut till bron (mot Ö-vik). Så utmaningen var att komma upp på E4:n och mitt första försök resulterade i att vi åkte söderut, men jag hittade en avfart och vi kom in på en mindre väg. Brorsan tog fram telefonen där han hade appen HERE maps Drive och den hittade en väg. Vi korsade först en väg som jag tyckte såg rätt ut och ville köra in på, för att komma över på rätt sida om E4, men brorsan sa: Appen har hittat en mycket bättre väg och det är i nästa korsning som vi ska svänga in till höger på. Sedan ska vi ta vänsterfilen där.

Så vi körde enligt den instruktionen och kom till en väg med två filer, en gick till höger och en till vänster med streckad linje emellan. Det som kändes naturligt var att ta högerfilen, men appen visade att vi skulle svänga vänster, så det gjorde jag. När jag kom runt hörnet så var jag på E4:an, på en avfartsträcka. :shock: Jag tyckte att det var tydligt att vi befann oss mot körriktningen så jag stannade och började backa på avfartssträckan. Brorsan säger: Men appen visar att vi ska köra här. Jag fortsätter att backa. Då kommer det en bil emot oss och vi skrämmer förmodligen livet ur den för den bromsar in kraftigt och blinkar med helljuset. Jag stannar ifall den skulle av på denna avfart, och vi vinkar och ler mot bilen. Den skulle inte av på denna avfart som tur var och jag backar snabbt runt hörnet tillbaka till lugnare vägar och kör tillbaka på vägen som vi kom och in på den väg som jag tidigare tyckte vi skulle kört in på och så kommer vi upp på E4:an åt rätt håll.

Jag funderar över vad jag kan lära mig av detta...
Användarvisningsbild
av grillchips
#1053004
Haha härlig historia! :D
Användarvisningsbild
av erikn
#1053033
Satt det inte en sån här då på den vägen ni svängde in på?

Bild
Användarvisningsbild
av Allinug
#1053043
Nej, ingen "förbjuden infart"-skylt. Däremot skyltar om att E4 mot Ö-vik var åt vänster och E4 mot Härnösand var åt höger. I och med att appen sa att vi skulle ta till vänster så trodde jag inte ens att vi skulle komma in direkt på E4, utan snarare åka någon runda till en påfart. Jag hade också förväntat mig att det skulle varit heldragen linje mellan de två körfälten (eftersom högerfilen ledde direkt till en en påfart och vänsterfilen till en avfart).

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]