...

Moderator: Moderatorer

#1029703
Tänkte starta en liten tråd där man kan dela med sig av dumma misstag, roliga missar eller tråkiga dumheter..

Börjar jag då :D

Hade nästan nyss köpt bilen (v70n) och detta var första hösten med en "stor" bil. Skulle hämta upp några kompisar på stan en fredagskväll och ställde mig på en parkering med sådana där "byggstängsel" på fot på ena sidan. Tänkte jag skulle vara lite cool och backa upp nyförvärvet mot detta stängsel så det skulle gå snabbare att köra därifrån och med dimljus på (jag har avslutat min dimljus-mongo-period numera) skulle bilen se lite häftig ut.
Sagt och gjort, börjar backa och helt plötsligt så smäller det till i bilen och jag hör hur det börjar gnissla i detta byggstängsel. Naturligtvis har jag backat rätt in i stängslet som trillat lite inåt, lite som ett ( men står fortfarande upp.
Kör fort som fan därifrån och skäms som en hund och ringer kompisarna och bokar en ny upphämtningsplats. Inga skador på bilen tack och lov. Stängslet verkade ha klarat sig också fast jag hade ganska bråttom därifrån :oops:
#1029756
Jag och en kompis skulle ut på en liten fotosession efter jobbet en vårkväll för några år sedan. Vi hade spanat in ett område på andra sidan av ett viltstängsel utmed riksväg 40. Väl på andra sidan hittade vi en skogsväg som jag körde in på. Den verkade gå runt den sjö vi hade som mål. Efter någon kilometer in på vägen vart det stopp. Det låg flera träd över vägen. Jag fick backa. Då noterade jag en liten glänta och fick snilleblixten att vända istället för att fortsätta backa en kilometer. Gläntan, eller glänta och glänta, det var lite glesare mellan trädstammarna och buskarna, var olämpligt liten för att vända en XC70 men det var väl inget som lite äkta CrossCountry-attityd inte skulle fixa, tänkte jag.

Sagt och gjort. Jag backade in mellan träden, mejade ned några buskar. Kompisen stod utanför och dirigerade mig. Jag var tvungen att köra fram lite och trixa fram och tillbaka. Den där lilla busken framför bilen var ju bara att mosa ned med stötfångaren. Olackerad och oöm plast hade sina fördelar. Tanke blev handling och buskjäveln mejades ned. Jag lade i backen för att göra en sista manöver innan jag kunde vrida ut vrålåket på vägen igen. Kompisen gestikulerade och jag backade glatt. Då insåg jag att han kanske ville något. Och det ville han.

En gren på buskjäveln hade glidit in bakom stötfångaren, precis framför höger framhjul. När jag backade så slets helt enkelt stötfångaren av. Inte helt men väl på högersidan så att den hängde och dinglade. Jag skrattade mest åt det hela och min egen dumhet. Faktum är att det gick finfint att laga detta. Det var ett par plastfästen och ett par plastnitar som gått sönder. Helgen efteråt skruvade jag loss hela stötfångaren och böjde ytterhöljet till rätta och ersatte plastnitarna med skruv och mutter. När det hela var på plats igen så syntes det inget spår efter mitt terrängäventyr om man inte visste vart man skulle kolla.

Vi gick en runda runt sjön och när vi kom till den där buskjäveln bestämde jag mig för att utkräva hämnd. Eftersom jag misslyckades med att bryta av den fick jag nöja mig med att sparka och hoppa på den. Jag avslutade med att urinera på den.
#1029803
Min bil har parkeringssensorer både fram och bak samt backkamera, samt skrapmärken i tre av fyra "hörn" av bilen från förra ägaren. Jag passade förstås på att raljera över detta varje gång antingen skrapmärkena eller backkameran påtalades; hur dålig måste man inte vara för att lyckas köra in i något, liksom?

Hade använt backkameran flitigt hela sommaren men sen kom den första riktigt mörka kvällen. Hoppade in i bilen och skulle vända bilen. Jag hade dels uppfattat bilens placering liiite fel i kombination med att jag "bara ska backa någon meter", samt att backkameran alltså inte gav så mycket värdefull information ledde mig fel och in i en stolpe. Som tur var hann en kompis reagera på stolpen när den dök upp i skärmen och fick mig att bromsa. Det gick inte fort men hade jag inte bromsat hade jag gissningsvis fått byta stötfångaren. Istället kom jag undan med en liten och egentligen ganska överkomlig bula som bara syns från vissa håll. Men den syns, tyvärr :(

Å andra sidan botade jag den kvällen min "det händer inte mig"-mentalitet. Jag är ingen risktagare eller så men det är ju i retrospekt inget tankesätt som lär ha gynnat mig i längden.
#1030015
Jag hade en SAAB 9000 som var lika styv i karossen som en...

Hissade man upp den höger fram så var det verkligen bara höger framhjul som lyfte och karossen flexade fint och dörren låg omlott med karossen.
Skulle lyfta skrothögen för däcksbyte och tyckte det kändes skumt att den inte lyfte och det gick så lätt.
Hade missat lyftpunkten och lyckades trycka upp golvet en decimeter :D
Ingen skada skedd då den var redo för skroten.

En polare glömde hissa med domkraften och lossade hjulmuttrarna på sin sprillan nya bil.
Hjulet satt hårt tyckte han och sparkade till....
#1030020
Backade rakt in ett berg för inte så länge sedan. Tyvärr ger det riktigt fula repor jämfört med att krocka med andra bilar som vanligen har härligt mjuka stötfångare. Fan vilka repor det gav och dessutom, naturligtvis, var det helt onödigt.
#1030025
Hade köpt ett fälgrengöringsmedel i gekås ullared för 20 kr av märket gunry och, det stod för stål & aluminium fälgar men det medlet fräter sönder fälgarna & de blev missfärgade. Det funkade inte att polera upp dom från missfärgningen. Kollade på Volvo vad de skulle ha för en ny uppsättning orginalfälgar, 30.000kr för fyra stycken. Hutlöst pris v :-(O)
#1030041
Motortvättade för många år sedan min dåvarande 240 med öppet luftfilter. Ska köra iväg och bilen går förjävla illa. Kan ju bero på att jag trätt en plastpåse över det öppna luftfiltret som jag glömt att ta bort...
#1030631
Stannade på macken för att köpa snus. Kommer ut och ser inte min bil. Glömde p-bromsen och hade växel ur på min V70II som jag köpte sex dagar tidigare.. Tittade åt vänster och ser den parkerad in i ett av mackens hysläp.. :shock:
Ny front, bägge strålkastarna och omlack av motorhuv..
#1030650
Kneecap skrev:Stannade på macken för att köpa snus. Kommer ut och ser inte min bil. Glömde p-bromsen och hade växel ur på min V70II som jag köpte sex dagar tidigare.. Tittade åt vänster och ser den parkerad in i ett av mackens hysläp.. :shock:
Ny front, bägge strålkastarna och omlack av motorhuv..
Bilagor
images.png
images.png (25.64 KiB) Visad 8091 gånger
Gasspjäll mm.

Var sitter gasspjället resp. luftmassemä[…]

Inpassning

Verkar lite si och så med passformen ibland […]

Funkar denna adapter?

Jag undrar också det. Jag har samma stereo n[…]

Fläkthelvete

Det är samma fläktvinande under laddning[…]