...

Moderator: Moderatorer

av pboten
#1021201
Hej.
Jag fick kontrollavgift, av ett privat p-bolag, då jag parkerade där det krävdes p-tillstånd. Jag hade visserligen tillstånd, men glömde lägga fram det, och var bara borta i ca 6 min. Jag tror mig veta att detta inte är något p-bolaget tar hänsyn till.
På ”boten” står helt fel adress angiven. Jag överklagar och hävdar att jag inte parkerat på denna adress, vilket dock p-bolaget hävdar att dom har fotobevis på! (vilket jag kan få se i rätten). Vid den på ”boten” angivna adressen krävs inget p-tillstånd!
P-bolaget ämnar dra ärendet till tingsrätten, om jag inte betalr. P-bolaget har nog ett foto på mitt fordon, samt även skylten där det står att p-tillstånd fordras. Men dom hävdar ju att jag parkerat på en adress, där det inte krävs p-tillstånd. Vilka möjligheter/kostnader har jag att se fram emot i rätten? Jag är tacksam för tips.
Jag vet ju att p-bolaget i alla lägen framhärdar om dom tror sig kunna få in pengar, även om rimliga skäl finns för felaktig/obetald p-avgift. Jag har ett tidigare fall med samma p-bolag, där p-automat saknades (troligen tillfälligt borttagen) vid parkeringstillfället och jag betalade i en näraliggande automat tillhörande kommunen/staden. Nästa vecka fanns dock automaten på plats endast någon meter från där jag parkerat. Jag kunde omöjligt ha missat att se den om den stått där. Jag ansåg mig då tvungen att betala, trots vittnen och att jag faktiskt betalat en p-avgift. Nu ser jag en chans att få kompensation för den då felaktigt utdömda avgiften.
av Hertsh
#1021228
Med fel adress på boten har de inget att kräva.

Be dem visa fotot och jämför Google Street view for den adress som står på boten. Eller vägrar de visa dig fotot?
Användarvisningsbild
av erikn
#1021566
Det finns en lång tråd om felparkeringar. Sök och läs där. Att ta dem till tinget kostade när jag gjorde det för ett par år sedan 450 kr, men det kan ha ökat lite. Klart värt det, för deras advokat kostar förmodligen flera tusen i timmen och han kommer också dit. Dessutom är det de som ska betala avgiften till rätten om det blir du som vinner.
av Andis
#1021583
En fundering jag får. Blir det här klassat som brottsmål eller civilrätt?

Kan ju bli ohyggligt dyrt om man skulle förlora och det klassas som civilrätt.

Kanske börja med ett utlåtande från domstol?

Har full förståelse för att du vill försöka sätta ditt dom. Dom är bara för taskiga på att slänga på böter direkt i alla läggen.


Skulle jag vara dig skulle jag börja med ett mycket långt och omständigt och svårt brev där du bestrider kontroll avgiften. Får du svar skriv igen ett långt omständigt brev, gärna med juridiska termer och hänvisningar till lagar o.s.v. Brukar vara ett vinade koncept om man vill få bort böter. Då dom kan ledsna på att krångla och orkar inte fortsätta driva fallet.
av jonko
#1021605
Andis skrev:En fundering jag får. Blir det här klassat som brottsmål eller civilrätt?

Kan ju bli ohyggligt dyrt om man skulle förlora och det klassas som civilrätt.
Vid småmål (ft-mål) så står parterna för egna kostnader mer eller mindre. Det finns ett par saker man kan åka på att betala men det uppgår på sin höjd till ett par tusen (ansökningsavgiften till tingsrätten och en timmes juridiskrådgivning för motparten är det vanligaste).
Användarvisningsbild
av erikn
#1021672
Hittar det inte nu, men Surkart har skrivit i den här tråden varför det bara är tingsrättsavgiften man kan få betala själv. De anser att detta är ett naturligt inslag i deras verksamhet så man ska inte behöva betala för omkostnader.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=672
av Andis
#1021778
Fantastiskt att staten är så skenerös. Trodde man skulle fått stå för alla kostnader själv i såna här brotsmål.

Tackar för er info
S60 2.5T oljeläckage

Hej alla mina nya vänner😊 Nybliven volvo &aum[…]

Lågt däcktryck

Antingen har verkstan gjort något fel, eller[…]

Hej! Köpte en v70 för två veckor s[…]

Tryck också (absoluta trycket, atmosfär[…]