...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1015101
Det har ju uppmärksammats att personer som ej har rätt att utfärda böter för olovlig parkering har lappat bilar, dvs bedrägeri. I denna artikel kan man läsa hur man kan se om boten är felaktig när det gäller en parkeringsanmärkning på kommunal mark: http://www.dn.se/sthlm/morkertalet-kan-vara-enormt/ och här hur det gått till: http://www.dn.se/sthlm/bilarna-lappas-m ... a-boter-1/

Nu finns det ju också en annan variant och det är att få en kontrollavgift av ett privat parkeringsbolag på uppdrag av en privat markägare. Hur i hela världen ska man veta att inte en sådan är falsk? Även om man inte riktigt parkerat som man ska så kan man ju inte betala in kontrollavgifter till vem som helst.

Jag har nu fått en kontrollavgift på 400 kr från en firma (?) som enligt en gul lapp heter "BevakningsTjänst". Det står inget organisationsnummer eller telefonnummer eller dylikt och jag har aldrig hört talas om firman. Vid sökning kan jag dock hitta en firma som heter "Svensk Bevakningstjänst AB" som ifjol blivit uppköpt av Nokas. Ett telefonnummer som finns på en skylt på området går enligt eniro till "Nokas Security AB", men där svarar ingen. Avgiften ska vara betald inom 8 dagar och om jag ska klaga så ska jag göra det hos Hojab parkeringsservice.

Den gula lappen ser ut som en lapp som vem som helst skulle kunnat skriva ut, med text på ena sidan bara. Faktiskt känns det som en verksamhet som skumma personer skulle kunna ägna sig åt. Att ta ett snarlikt firmanamn som ett parkeringsvaktbolag, åka runt och lappa bilar och samarbeta med ett inkassoföretag som Hojab.

Kan lappar för kontrollavgifter se ut hur som helst, utan seriösa firmauppgifter? Ska man polisanmäla detta eller skulle det kunna vara ett riktigt parkeringsvaktbolag som verkligen utfärdat kontrollavgiften?
av Droopy
#1015120
har du stått felparkerad? sedan låter det ju konstigt att ett företag med nära 1500 anställda inte har en telefon så man kan nå dem, har de verkligen ingen kundtjänst?


de har ju ett 010 nummer ser jag här: 010-2109500 prova det på mändag
av Droopy
#1015124
Sedan kan parkeringboter se lite konstiga ut, jag fick en på stadens sjukhus för många år sedan, hade ställt mig över 2ruter pga att det var så trångt, fick en boot på några hundralapper,skriven på ett vanligt kvitensblock såg det ut som, såg ut att vara skrivet av en femåring. Jag hittade inget orgnummer el aldress så jag betalade aldrig till det hänvisade postgirot.

hörde aldrig något heller.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1015145
Jag kan ju också tycka att det borde stå "Nokas Security AB" eller "Svensk Bevakningstjänst AB" (om de ej hunnit ändra firmanamn) och inte ett annat firmanamn. Om man ska betala detta så vill man veta att man betalar till en firma som har lov att ta ut avgifter och inte till någon bedragare som åker runt och lappar när de ser chansen.

Är det någon som vet hur kontrollavgifter från Nokas ser ut? Jag ska ringa på måndag. På skylten är det inget 010-nummer utan det står 021-314560 med taggig text under p-skylten.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1015162
Enligt http://www.allabolag.se/5562568138/varumarken är "BevakningsTjänst" ett varumärke till Nokas Security, så BevakningsTjänst som det står på lappen är inget firmanamn.

Fortfarande, gula lappar som denna, med logga på ett varumärke och utan något firmanamn och utan organisationsnummer, kan vilken bedragare som helst skriva ut.

Enligt DNs artiklar ska det för böter som utfärdas för olovlig parkering på kommunal mark även hänvisas till en lagparagraf.
Vad gäller för kontrollavgifter för privat mark? På denna gula lapp finns nämligen ingen hänvisning till någon lagparagraf, förutom till personuppgiftslagen.

Sedan har jag en minnesbild av att jag sett i mitt Facebook-flöde att det varnats för falska parkeringsavgifter i Västerås där BevakningsTjänst och Hojab nämndes, och att det var i samband med en delning av Polisens varningar om falska böter i Stockholm. Men detta var nog några veckor sedan och jag kan inte hitta inlägget. Är det någon annan som sett eller hört något så hojta till!

Vad gäller bedrägeriet i Stockholm så upptäcktes det genom att bötespengarna inte skulle betalas in till Transportstyrelsen som brukligt utan till ett privat bankgirokonto. Men när det gäller kontrollavgifter är det upp till parkeringsbolaget att bestämma hur pengarna ska betalas in. Men vilken firma som helst kan anlita och gömma sig bakom en indrivningsfirma som Hojab. Så hur kan man veta att inte kontrollavgiften är falsk och att inte Hojab driver in pengar till en firma som inte har rätt att skriva ut kontrollavgifter?
av Lajning
#1015360
Allinug skrev: Men när det gäller kontrollavgifter är det upp till parkeringsbolaget att bestämma hur pengarna ska betalas in. Men vilken firma som helst kan anlita och gömma sig bakom en indrivningsfirma som Hojab. Så hur kan man veta att inte kontrollavgiften är falsk och att inte Hojab driver in pengar till en firma som inte har rätt att skriva ut kontrollavgifter?

Ta kontakt med de som äger marken där du stod parkerad, de ska ha kontaktuppgifter till det företag som utför parkeringsövervakning.
av Lövet
#1015532
Det enklaste är att inte betala alls. Det är nämligen så att inga parkeringsbolag får lägga på några extra avgifter för detta (lappen kan ju ha blåst bort) utan de skickar sedan ett helt vanligt inbetalningskort där alla uppgifter klart och tydligt står. Jag inväntar alltid inbetalningskortet eftersom jag tycker att det är lite sisådär med bara 7 dagars betalningstid som den gula lappen stadgar. Hittils har det kostat mig exakt 0:- extra.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1015573
Jag ringde till Nokas Security, som telefonnumret som fanns uppsatt på området gick till. Jag sa att jag fått en gul lapp med deras gamla BevakningsTjänst-logga på och att jag tyckte att den såg så oseriös ut att det skulle kunna röra sig om en falsk kontrollavgift. Anledningen att den ser oseriös är att den bl a saknar grundläggande uppgifter som firmanamn och organisationsnummer. (På deras kontrollavgiftsfaktura finns bara en logga med texten "BevakningsTjänst".)

Aktiebolag i Sverige som skickar ut fakturor och även förenklade fakturor (som kvitton) ska faktiskt ha med uppgifter som firmanamn och organisationsnummer på fakturan. Hur ska man annars veta vem man betalar till?

Jag blev kopplad till en trevlig parkeringsvakt som kunde beskriva hur gula lappen skulle se ut. Den som jag fick verkar vara riktig, trots att uppgifterna ovan saknas.

Sedan ringde jag till Hojab Parkeringsservice för att dubbelkolla mha OCR-numret vem som var betalningsmottagare för denna kontrollavgiftsfaktura, eftersom jag inte säkert kunde slå upp vart plusgirokontot gick. Sökningar på internet gav dock att det gick till Hojab.

Man vill ju inte betala detta om det är "Ulla-Bellas Parkeringsservice" som för att extraknäcka lite varit inne på BevakningsTjänsts domäner och har skrivit ut en gul lapp med BevakningsTjänsts logga på. (Ulla-Bella, ni vet, hon som kan allt och lite till). :D

Men betalningsmottagare var enligt Hojab "Svensk Bevakningstjänst AB".

Fortfarande är inte betalningsmottagare ("Svensk Bevakningstjänst AB"), "firmanamnet" på gula lappen ("BevakningsTjänst"), namnet på företaget som telefonnumret på platsen går till ("Nokas Security AB") och företaget som hanterar räkningarna ("Hojab") ett och samma namn, men jag vet nu hur de tre första namnen hänger ihop och att den fjärde är en samarbetspartner till åtminstone en av de förra. :roll:

Denna kontrollavgift är förmodligen äkta, så det är bara att betala när inbetalningskortet kommer (enligt Lövets tips :-)-) ), men det borde vara enklare för en konsument att se om en kontrollavgift är äkta eller falsk och att firman som utfärdat avgiften har behörighet att utfärda avgifter på området.

Jag tycker ändå att det känns alltför lätt för en bedragare att luras även vad gäller kontrollavgifter för olovlig parkering. Om riktiga parkeringsvaktbolag snurrar till det så här med flera olika firmanamn, så framstår de inte bara som lika goda kålsupare som de som är bedragare (som också snurrar till det med firmanamn), de plogar också vägen för bedragare! :-O)
av llesrof
#1015621
Lövet skrev:Det enklaste är att inte betala alls. Det är nämligen så att inga parkeringsbolag får lägga på några extra avgifter för detta (lappen kan ju ha blåst bort) utan de skickar sedan ett helt vanligt inbetalningskort där alla uppgifter klart och tydligt står. Jag inväntar alltid inbetalningskortet eftersom jag tycker att det är lite sisådär med bara 7 dagars betalningstid som den gula lappen stadgar. Hittils har det kostat mig exakt 0:- extra.
Nja, så är det inte riktigt. Du har haft tur. Det bolag vi anlitar där jag bor skickar ärendet direkt till inkasso om de inte får betalt i tid.
av Hertsh
#1015644
llesrof skrev: Nja, så är det inte riktigt. Du har haft tur. Det bolag vi anlitar där jag bor skickar ärendet direkt till inkasso om de inte får betalt i tid.
De får inte skicka till inkasso innan de skickat påminnelse om kontrollavgift (populärt kallat parkeringsböter).

Kontrollavgift är påföljden för felaktig parkering (Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering med SFS-nummer 1984:318 Departement/myndighet Näringsdepartementet Utfärdad 1984-05-24 Ändring införd t.o.m. SFS 2001:566).

Markägarens plikt att skicka ut påminnelse innan han lämnar ärendet till inkasso följer generella fordringsrättsliga principer, om påminnelse inte skickats får man inte ta ut kontrollavgiften med hjälp av inkassolagen.

Jag använder samma taktik, det kommer alltid en påminnelse med posten med en någorlunda rimlig förfallotid.

Inte jobbar med dessa dieslar. För (var inte […]

Egr ventil?

Bilen är orolig på tomgång, n&aum[…]

Stendöd volvo 460

Tack för alla svar. Det var som ni sa, tog […]

Vet inte hur mycket det märks på v90 me[…]