...

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#1000710
Funderade på det ja, sen kom jag hit å hitta en annan tråd full med bilkamerafilmer, men här står så här, läs:
https://www.motormannen.se/radgivning/k ... tillstand/

Samtidigt såg jag på teve om drönare igår, de får man ju flyga med och filma folk med, så jag fattar inte skillnaden mot en bilkamera, filma från luften eller från marken sak samma om man filmar samma sak kan man tycka.

Så vad gäller?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1000714
Användarvisningsbild
av SvenB
#1000798
semmelman skrev: Samtidigt såg jag på teve om drönare igår, de får man ju flyga med och filma folk med, så jag fattar inte skillnaden mot en bilkamera, filma från luften eller från marken sak samma om man filmar samma sak kan man tycka.

Så vad gäller?
Drönare måste du ha tillstånd för.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1000841
SvenB skrev:
semmelman skrev: Samtidigt såg jag på teve om drönare igår, de får man ju flyga med och filma folk med, så jag fattar inte skillnaden mot en bilkamera, filma från luften eller från marken sak samma om man filmar samma sak kan man tycka.

Så vad gäller?
Drönare måste du ha tillstånd för.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.268 ... n-i-ratten
"Förvaltningsrätten konstaterar i sin dom att kameraövervakningslagen bara gäller om en kamera är varaktigt uppsatt."

Domen: http://www.forvaltningsrattenimalmo.dom ... ervakning/
Användarvisningsbild
av SvenB
#1000993
Jag var nog otydlig. Du måste ha tillstånd från Transportstyrelsen för att få flyga med drönare. Domen du länkade till rörde väl sig endast om att du får filma en trädgård om de redan har tillstånd för att flyga med den.
av semmelman
#1001075
Inte så svårt att få tillstånd, dec 2014 hade transportstyrelsen beviljat 360 stycken. Då hade det just satt igång, sen tror jag det är många som inte söker utan kör ändå, måste mycket till om polisen ska ta en.
Så här skriver dock en firma som säljer drönare:
OBS! Observera att beroende på hur drönaren används, vilken typ av verksamhet den används i, vad man gör med ev. resulterande bildmaterial etc så kan tillstånd krävas både av Transportstyrelsen, Länsstyrelsen och Försvarsmakten. Det är din egen skyldighet att kontrollera vad som gäller för din användning innan du börjar använda farkosten.

Men till ämnet, jag får gå och fotografera på stan, även folk, förmodligen får jag filma, hur ska någon se om jag trycker på avtryckaren och tar ett kort eller den röda filmknappen, men åker jag bil får jag alltså inte filma?
av jwiss
#1001087
[quote="semmelman"
Men till ämnet, jag får gå och fotografera på stan, även folk, förmodligen får jag filma, hur ska någon se om jag trycker på avtryckaren och tar ett kort eller den röda filmknappen, men åker jag bil får jag alltså inte filma?[/quote]

Du får alltid hålla i en kamera och filma, även när du kör (om det sker trafiksäkert...)
Fälgar

Självklart ska man få hjul som passar b[…]

Kanske dum fråga, men har min V70 2008 inter[…]

Stämmer att den kan ha problem med att den ta[…]

Stötdämpare kan gå sönder (li[…]