...

Moderator: Moderatorer

#998940
Vilka vettiga skäl finns det för att köra långsammare än hastighetsgränsen om det är bra väglag och sikt? Nu menar jag inte de som kör i 85 Km/tim på 90-sträcka eftersom deras hastighetsmätare visar 5 Km/tim för mycket. Jag tänker på de som kör i typ 75 på 90-sträcka. Jag kan ärligt talat inte komma på ett enda vettigt skäl. Jo, jag vet att man får köra långsammare och att hastighetsbegränsningen är max tillåtna hastighet.

Så... ge mig några vettiga anledningar till att köra långsammare än övrig trafik.
#998950
En mycket irriterande tilltag :x . Nä kommer inte på nått om förhållandet är som beskrivet som ovan.
Skulle vara om det är nått fel på bilen om den inte går som den skall isf har ju hänt.
På nätterna brukar jag köra saktare för vilt risken inte mycket bilar ute då.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#998951
Enligt trafikförordningen får en förare inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. Ibland ser man en kö av bilar på landsvägen där den första bilen kör 75 km/h och alla de som ligger bakom vill köra i den tillåtna hastigheten som kan vara 90 km/h. Det kanske är svårt att köra om. Speciellt om bilen som ligger som nr 2 inte kör om men inte lämnar lucka till bil 1, och då blir det kanske "omöjligt" för bil 3 att köra om. Enligt min uppfattning är denna situation inte tillåten enligt trafikförordningen så länge som fordonstypens högsta tillåtna hastighet medger att fordonet framförs i den tillåtna hastigheten för vägsträckan. Men det ska på ett sätt som inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Men å andra sidan får hastigheten enligt trafikförordningen aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet. Om föraren känner att max 75 km/h är lämplig hastighet och att föraren känner att kontrollen över fordonet inte kan behållas i 90 km/h så ska föraren anpassa hastigheten. Men det ska på ett sätt som inte i onödan hindrar eller stör annan trafik. Det egendomliga med dem som inte anser att de kan behålla kontrollen över fordonet om detta framförs i mer än 75 km/h, är att de ofta kör i 75 km/h även när hastigheten är begränsad till 70 km/h.

Om ekipagens tillåtna hastighet är begränsad t.ex. pga av släpvagn måste dessa ekipage uppträda på ett sätt som inte i onödan hindrar eller stör annan trafik, dvs lämna lucka så att andra kan köra om. Jag kör ofta husvagn och lämnar alltid lucka till framförvarande så att andra lättare kan köra om. Om det är kö bakom, där omkörningsmöjligheterna är begränsade, kan jag t.o.m. svänga in på en parkeringsficka så att kön bakom kan passera. Det är så enkelt att göra och man behöver inte göra det i tid och otid. Men det känns bra att kunna medverka till bättre flyt i trafiken. Och i de allra flesta fall uppskattas det.

Trafikförordning (1998:1276) skrev:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser


1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Trafikförordning (1998:1276) skrev:
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

Hastighet


14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.
Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).
#998956
75 på 90 väg är ju inte på något sätt överdrivet lågt, och det fins de som njuter av att puttra runt i 70kmph och bara ta det lunhgt, ochså fins det gamla människopr som brukligt brukar köra väääldigt långsamt, och det ser jag inget problem med heller. Det fisn säker alltid någon sträcka där ni kan köra om.
#998982
För inte alltför länge sedan låg jag i 80 km/h på 120-motorväg. Jag hade fått punktering och ville inte köra fortare på nödreservhjulet. Jag tycker det är en rätt bra orsak.

Det finns de som har gamla bilar som inte trivs i högre hastigheter, det finns de som av någon orsak inte vill köra fort (ålder, sjukdom, ovana, etc). Jag stör mig sällan på det. Om det är lite trafik brukar det gå att komma förbi. Är det så mycket trafik att det inte går att ta sig förbi så brukar trafiktempot ändå vara så pass lågt att det inte gör något.
#998989
Senast i förrgår låg jag en bra bit över skyltad fart på motorväg för att sedan sakta ner till 80 km/h, sedan 70. Anledningen var *trumvirvel* tjock dimma ungefär samtidigt som trafiken sakta tätnade. Det tycker jag är en bra anledning. En annan är plötsliga snöfall (oavsett mängd) på hösten innan man hunnit lägga om till vinterdäck.

Finns många anledningar tll att köra under skyltad fart.
#999011
Schmoyoho skrev:Finns många anledningar tll att köra under skyltad fart.
Japp, enligt trafikförordningen (t.ex. 3 kap. 15 §) är man dessutom skyldig att göra det om det behövs. Frågan är bara när det inte behövs köra sakta och vad som då är överdrivet sakta och som är till hinder för övrig trafik... Och vem som avgör detta... Om man vill köra sakta kommer man rätt långt med smidighet, t.ex. att lämna lucka till framförvarande, köra in på parkeringsficka om det är lååång kö bakom, etc. Men vissa är inte så smidiga. Dessutom är det i många fall tveksamt om de är medvetna om situationen.
av rid54
#999015
Jag kör sällan 120 på 120-väg. Inte för att bilen inte trivs med det, men på nåt vis blir det mer harmoniskt i 100 - 105 (man behöver inte ägna halva tiden åt omkörningar) och det blir definitivt billigare. Det kan väl knappast vara fråga om "överdrivet långsamt"? Likadant med släp på 90-väg. Att köra 80 kan inte rimligen betraktas som "överdrivet långsamt". Att vara hänsynsfull och lämna lucka är självklart, att hålla åt sidan på P-ficka eller vägren likaså, OM förhållandena är gynnsamma för detta. Skyltad fart är maxfart; lite under maxfart kan inte vara "överdrivet långsamt", tycker jag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Kolla att dun bil når ut mot omvärlden […]

Xc60 awd d5 2016

Hejsan! Sitter en extraljusramp som på bild[…]

Irriterande ojämn blinkers

Klart det är ett I-landsproblem, men när[…]

Fick hem laddtrycksventil igår, så f&a[…]