...

Moderator: Moderatorer

#995213
:wink:

Man ska inte generalisera varken kvinnor eller män men om jag går på personliga erfarenheter som passagerare till olika förare så skulle skulle jag dra slutsatsen av att kvinnor kör lugnare och mer komfortabelt medans männen ofta ska ha fart och full rulle med ryckiga, hastiga växlingar och tvärbromsningar. Detta gäller givetvis inte alla och man kan inte dra alla över en kam men det är något jag lagt märke till.
Själv föredrar jag en komfortabel förare som vet var bilen finns på vägen framför en fartdyrkare med konstigt växlingsutförande.
Användarvisningsbild
av sthlm
#995317
Att kvinnliga yrkesförare faktiskt kör bättre än män gör att jag tror det helt har att göra med att vi är olika och att det finns ett intresse hos fler män än kvinnor att förstå varför och hur saker fungerar och beter sig.

En ny DVD-spelare kommer hem.
Mannen vägrar öppna manualen och sitter en hel kväll och knappar och fipplar för att få igång den, det lyckas och fredagsmyset är räddat.
En kvinna tittar och konstaterar att "hon nog inte kan" och överlåter det till mannen.
Är det bara jag som känner igen detta?
Helt omöjligt att övertyga henne om att hon faktiskt kan trots att man försöker uppmuntra och visa.

Idag så är det så otroligt fult att säga att vi är olika och allt skall vara så slätstruket att det blivit till ett könskrig där det är politiskt korrekt att kalla alla män för våldtäktsmän.

Nu skall jag ta en bira efter att ha blivit stoppad tre gånger på en kväll av farbror blå eller mer korrekt tant blå då det var kvinnor :D
#995337
Klart att alla människor är olika. Känner igen det där med manualen dock för kanske 20år sedan, ser inte samma sak lika ofta hos den yngre generationen. Som du skrev så har alla människor olika intressen och därav olika kunskap och erfarenhet inom olika saker. Just vad gäller bilkörning så är alla "bäst", fråga vem som helst du känner. Den enda som vågar erkänna att den inte är så bra är tant Agda 65+ som knappt behövt köra bil i sitt liv.
Jag tror att det finns många män och kvinnor som är duktiga inom samma genre, det känns dock lite gammeldags att kvinnor inte kan parkera, det kommer från en annan tid där det knappast var kvinnor som var yrkeschaufförer.

Jag tycker var och en får göra vad dom vill oavsätt kön, alla är olika och där ingår inte att det ska vara politiskt korrekt att kalla alla män för våldtäktsmän :)
Användarvisningsbild
av SvenB
#995669
Självklart är det så. Men om man inte vill eller kan köra bil tycker jag att man bör låta bli. Det är ingen mänsklig rättighet att köra. Klarar man, man eller kvinna, gammal som ung, inte att köra bil på ett tillfredställande sätt. Låt bli :D
#995732
SvenB skrev:Självklart är det så. Men om man inte vill eller kan använda en dator tycker jag att man bör låta bli. Det är ingen mänsklig rättighet att använda en dator. Klarar man, man eller kvinna, gammal som ung, inte att hantera datorn på ett tillfredställande sätt. Låt bli :D
Min verklighet-fixd :mrgreen:
#1000859
På flera varuhus finns sk. familjeparkering som främst är till för familjer med barn. Ni som har barn vet att det blir trångt att lasta i och ur ungar i en vanlig p-ruta, man är livrädd för dörruppslag på bilen bredvid osv. MEN vilka är det som ofta parkerar i dessa familjerutor!? Självklart familjer, kanske främst kvinnor (?) Men OFTA män i varierande åldrar utan tillstymmelse till barn i bilen. Män som naturligtvis är en del av en familj, men kanske nödvändigtvis inte har någon egen (än). Så istället för att införa kvinnoparkering, respektera de platser som redan finns och används (av kanske främst kvinnor) ;)
#1000990
Men jag tycker även kvinnor utan barn (med sig) skall låta dessa platser vara i fred. :D

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]