...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
#993279
Så fram med era fördomar nu och är det rätt eller fel? Kan fruntimmer köra bil eller inte.
I Sverige så har ju faktiskt krav på bredare parkeringsplatser för kvinnor föreslagits av några politiker (kvinnliga) under åren.
Familjerutorna får dom gärna placera längst bort på parkeringen för min del.

http://www.metro.se/nyheter/har-far-kvi ... bmLuTP9UY/

Artikeln är inte helt med sanningen överensstämmande då det är en parameter till som man utelämnar.
Det är att dessa platser är placerade närmare utgången i garage eller nära T-banan så att kvinnor som ofta är rädda nattetid för ex våldtäkt skall känna sig tryggare.
Antar att det inte smäller lika högt rent journalistiskt.
#993286
Har sett det i Österrike "Frauparkplatz", rätt vanligt där. Jag vet inte, på ett sätt bra men istället för att småsatsa på vissa förändringar anser jag det vara bättre att storsatsa på att få folk att "ge fan i att begå brott" samt att vi tillsammans hjälps åt att hjälpa varandra bli tryggare, inte bara känna oss tryggare. Äh jag vet inte men tror inte kvinnor överlag är sämre på att parkera, de bryr sig bara inte om man står lite snett :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#993287
Nej de är nog inte sämre bilförare, men ofta inte lika frekventa med att köra familjebilen. Ofta får de bara köra från festen. Men det har nog förändrats på senare tid när hushållen har fler bilar. Men kvinnan kör nog i dessa fall den mindre bilen (om det är olika storlek). Sedan är nog kvinnor mer benägna att köra in i parkeringsrutor enligt min erfarenhet. Jag personligen tycker det är sämre eftersom det betyder att de får backa ut. Därför är kvinnor sämre på att parkera. :D
Användarvisningsbild
av sthlm
#993362
Jaha här finns bara genuscertifierade PK skribenter :D
Jag känner iallafall tre kvinnor som inte kan backa och som ställer bilen utanför så mannen får göra resten.
#993364
Det finns en fördel med att inte backa in i sådana parkeringsrutor som finns på t ex ICA Maxi och det är att det blir lättare att lasta in de inköpta varorna i bagageutrymmet. Bara att öppna bakluckan och hiva in kassarna direkt från kundvagnen. Nackdelen blir då att man får sämre sikt när man måste backa ut.

Men om man skulle backa in på en sådan parkering, då blir det riktigt krångligt att lasta in kassarna eftersom man knappast kan köra fram kundvagnen till bakluckan om en annan bil står parkerad där. Det är inte ens säkert att det kommer att gå att lasta på något bra sätt om man inte ens får plats att stå bakom bilen för att en annan bil står parkerad där.

Logiken bakom att inte backa in är alltså att man är säker på att man får fritt utrymme vid bakluckan.

Men bilarna blir väl allt bredare, så det är väl inte fel att det görs parkeringsplatser som är bredare så slipper vissa att parkera på två rutor.
#993365
Kan ärligt säga att frugan är bättre än mig på att parkera volvon :)
Kan bero på att jag sällan eller aldrig parkerar den och alltid hamnar just snett när jag inte tar om en gång... Parkeringar som dem i t.ex skhlms garage är grymt bra! Tight ruta för bilen och sedan typ "spärr"zoner på sidorna. Detta underlättar lastning av barn och gör att man nästan undviker nya dörruppslag.

Ett tryggare samhälle för alla är något varje individ och samhället i stort bör sträva efter!
Användarvisningsbild
av sthlm
#993367
Allinug skrev:
Men bilarna blir väl allt bredare, så det är väl inte fel att det görs parkeringsplatser som är bredare så slipper vissa att parkera på två rutor.
Det där borde vissa köpcentrum läsa då man idag i försöker pressa in så många platser som möjligt.
#993417
sthlm skrev:Jaha här finns bara genuscertifierade PK skribenter :D
Jag känner iallafall tre kvinnor som inte kan backa och som ställer bilen utanför så mannen får göra resten.
Just därför borde i detta fallet mannen låta kvinnan parkera och om möjligt instruera istället för att hjälpa att parkera :)
#993496
Men för helvete... Vi strävar väl ändå efter ett jämställt samhälle? Jag tror inte att kvinnor är sämre bilförare än män. Skillnaderna inom könen är nog minst lika stora som mellan könen. Det är min övertygelse. Jämlikhet handlar inte om att premiera viss grupper. Sånt fastställer bara skillnaderna och inbjuder till att man lägger värderingar i det. Varenda jävla minoritetsgrupp vill säkert ha extra fördelar. Vad sägs om HBTQ-parkeringar? Eller halal-parkering? Självklart måste vi då ta hänsyn till olika trosinriktningar inom islam. De judiska parkeringarna bör placeras en bra bit från halal-parkeringarna.

Varför skall vi skilja grupper åt om vi skall vara jämlika?
#993506
llesrof skrev:Men för helvete... Vi strävar väl ändå efter ett jämställt samhälle? Jag tror inte att kvinnor är sämre bilförare än män. Skillnaderna inom könen är nog minst lika stora som mellan könen. Det är min övertygelse. Jämlikhet handlar inte om att premiera viss grupper. Sånt fastställer bara skillnaderna och inbjuder till att man lägger värderingar i det. Varenda jävla minoritetsgrupp vill säkert ha extra fördelar. Vad sägs om HBTQ-parkeringar? Eller halal-parkering? Självklart måste vi då ta hänsyn till olika trosinriktningar inom islam. De judiska parkeringarna bör placeras en bra bit från halal-parkeringarna.

Varför skall vi skilja grupper åt om vi skall vara jämlika?
Haha, såklart att vissa ska få lite special treatment, den som skriker och gnäller högst ska gå först Sweden @ 2015.
Självklart ska det inte finnas "kvinnliga parkeringsplatser". Vad spelar det för roll om parkeringsfickorna skulle vara 10x10m någon jävel skulle ändå parkera fel oavsett kön eller läggning.
  • Parkeringsplatsernas A-Ö;
    * Desto mindre bil du har desto svårare lyckas du som förare parkera rätt i rutan.
    * Barnfamiljer sparkar upp dörrar åt alla håll och kanter vilket är anledningen till "större familjeparkeringsfickor" kom till, men där ställer dom sig såklart inte.
    * Du ser att någon ska börja backa in i en ficka och att det är trångt, då kör du så långt fram det går att personen inte kan räta upp bilen, själv sitter du arg och gormar och förstår ingenting.
    * Du ser att någon parkerar långt ifrån övriga, långt bort från ingången till affären, då kör du såklart dit och ställer dig brevid den bilen oavsett hur många tomma fickor det finns i närheten.
    * Du är viktigare än alla andra därför kan du parkera där det inte finns fickor helst ska du stå i vägen för andra, det spelar ingen roll för du ska bara in "lite snabbt"
    * Att gå några extra meter kräver en prestation så därför vid större köpcentra så flyttar du bilen vart efter du byter affär.
    * Är du på IKEA och ska köpa 2 värmeljus till myskvällen då ställer du dig på lastzon med din Atos för annars riskerar du att behöva gå 70m.

Dessa små lyktor är helt öppna in&[…]

En fråga till, eftersom flera av er har n&au[…]

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]