...

Moderator: Moderatorer

av jwiss
#990448
Tomas88 skrev:Elskena i vägbanan tror jag mer spontant på.
Blir det inte en risk för viss ansamling av döda väl grillade djur kring dessa? Blir nog lite smetigt att köra i efter ett tag...
Kontaktledning på ~6 m över vägen borde inte bli stora problem, eller? Det är väll sånna saker dom försöker ta reda på.
av jwiss
#990666
Aha, så, en slinga med växelström.
Men när en vanlig plåt-bil befinner sig över den blir det ju ganska stora virvelströmmar i karossen och medföljande förluster...
Man måste bygga så att magnetfältet är väldigt svagt 10-20 cm över marken men väldigt starkt där lastbilens induktions-slinga är, kan man få den att följa 1 cm över marken? (fältstyrkan avtar som avståndet i kub på "stora avstånd" för magnetfält, dvs slingorna i marken är ~ 1 cm i diameter eller mindre så kommer fältstyrkan bara vara 1 % vid en bils kaross i mitt exempel)
av rid54
#990715
Elförsörjning till gummihjulsfordon är ju redan löst - har nån sett en trådbuss? Personligen tycker jag det är lite synd att man tycks bli mer fångad av att uppfinna ett nytt hjul ("Ska vi göra det lite ovalt den här gången?") än att lösa grundproblemet (effektiva transporter).
Användarvisningsbild
av joel80
#990724
Kostnadsmässigt är det betydligt billigare att köra med ström ovanför vägen än att lägga elskenor. Installationsmässigt snabbare och enklare också. Plus att som rid54 skriver, den tekniken är väl beprövad.
av Kluster
#990728
"Stackars" alla elallergiker :roll:
Användarvisningsbild
av Jahaja
#990938
"Elallergiker" förtjänar också citationstecken ;)

För personbilar tror jag nog mer på antingen utveckling av Teslas Super-Chargers och att man kan ladda ett batteri till 80% på 5 minuter istället för en halvtimme, eller "hot-switch" av batterier (kräver att biltillverkare enas om standard).

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]