rid54 skrev: Varför är just denna regel om mittfilen så helig att den ska genomdrivas speciellt? Det finns väl lite viktigare saker att titta på (omkörningar på fel sida,..
Det är ofta så att detta med mittfilsåkare resulterar i omkörning på "fel" sida. Om jag åker E4 från Södertälje, i höger körfält givetvis, så tvingas jag köra om bilar som ligger med lägre fart i mittfilen, på "fel" sida eller byta fil två-tre gånger för att sedan göra samma sak tillbaka. Vem är det då som gör fel egentligen, "högeromköraren" eller "mittfilsköraren"?
Hur kan du ligga i rätt fil om du samtidigt kör om flera andra trafikanter på fel sida !?. :D
(Här skulle det stått något bra).Men eftersom världen redan är fylld av ljushuvuden så låter jag bli.
rid54 skrev:Sett många glada utrop om att polisen skulle slå ned på mittfilskörare på 3+ körfältsvägar. I praktiken har situationen tvingats fram av en allt hetsigare och mer aggressiv körstil, åtminstone i Stockholmsrakten.
Om man ligger längst till höger så måste man hantera alla de sömngångare, som kör in på motorvägen utan att blinka eller anpassa sin fart alls och man tvingas ibland till att bromsa för att undvika kollisioner. Det är ett drastiskt brott mot det man kan kalla "god sed", där det sedan gammalt finns en tanke om att trafiken på motorvägen inte ska behöva bromsa (därav de dyrbara påkörningsfälten...). Den som vill in i trafikflödet ska anpassa hastigheten och dessutom GE TECKEN när man ska in i körfältet. Den som inte gillar att ha konflikter väljer om möjligt att ligga i nästa körfält för att undvika dessa idioter. Ofta hittar de ju gasen efter en liten stund och kommer upp i rätt takt...
Om man dessutom ligger i eller strax över tillåten fart (ofta 90+), så kommer man inom 90 sekunder nästan 100% säkert ifatt en lastbil eller ett släpekipage, som håller fartgränsen i högerfilen och måste byta fil för att komma om dessa. En massa filbyten som genereras av denna regel skulle kunna onödiggöras, om man var lite mer generös med att acceptera dem som väljer att köra i skyltad fart i mittfilen. De som absolut måste köra fortare än så, kan väl använda vänsterfilen?
Sedan är ett antal flerfiliga vägar gjorda så att man inte KAN hålla högerfilen utan att tvingas av denna (motor)väg, dvs man tvingas till filbyten för att hålla sig kvar i huvudstråket rakt fram. Alla filbyten innehåller ett potentiellt riskmoment och den "hjälpsamma" attityd man upplever, åtminstone runt huvudstaden, är inte direkt uppmuntrande för förare utan stark tävlingsintinkt och påtaglig machoattidtyd; att mer försiktiga/ovana förare väljer den lugnare mijön i mittfilen är inte alls konstigt.
Att man då applåderar att polisen går på mittfilskörare känns för mig helt främmande. En lugnare, mer avslappnad attityd och bättre regelefterlevnad hos alla vore en nåd att stilla bedja om och det är första kriteriet, egentligen. När trafikmiljön är sådan att alla har en chans att känna sig trygga, DÅ kan man börja titta på att lagföra finesserna, inte förr.
Nu får du faktiskt ge dig. Du förstår uppenbarligen inte varför det finns flera filer åt ett håll...
Man bygger t.ex. 3-filiga motorvägar av en anledning -> för flödet, en extra blodådra.
Om många tusen förare håller sig kvar i mittfilen ända från A hela vägen till B så har ni rubbat hela idéen av en ända anledning -> "Vi tycker det är jobbigt att köra som man ska och byta fil är fruktansvärt jobbigt, så vi fortsätter stirra rakt fram i vårt tunnelseende utan att tänka själva..."
Att jämföra mittenfil problemet med hastigheter är äpplen och päron.
Kört på Autobahn någon gång? Det är FRI FART och ändå går det fan så mycket bättre... det sitter i skallen och att följa lagarna som man skapar en bra trafikmiljö och än så länge är det INTE mittenfilsriddare som bidrar överhuvudtaget samt att vara aktiv i sin körning som Kluster nämner och planera den... har alla glömt vad som står mer eller mindre på första sidan i teoriboken?
Och vad gäller att "titta på andra saker bara så att jag kan fortsätta som jag gör" som t.ex. omkörning på felsida... det är ju för tusan du och dina lagkamrater som skapar dem för att ni tycker att det är jobbigt att ligga till höger där ni ska vara så länge ni inte gör en omkörning eller om skyltning visar annat och en fil går åt ett annat håll. Även om filen går åt ett annat håll och du vet det om 100000000 mil så ska du vara kvar i höger tills efter att skyltar visar annat.
Du kommer få känna trygghet när alla beter sig som man ska och det gäller alla överträdelser och i detta fallet mittenfilsriddarna.
När ni ger fan i att ligga där och söla så kommer "macho" typerna att minska för ni gör folk förbannade när ni direkt stänger ute folk.
Tror aldrig jag blivit så förbannat av en tråd tidigare. Det här är ju fullständigt åt fanders att det går att resonera så som ts började tråden och fortsätter den.
Ren j-vla lathet helt enkelt är summeringen.
Spoiler »
PerreS skrev:7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden. På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Det fetade meningen följs inte alltid ute i trafiken (att det är skillnad på vad som rätt filkörning vid olika fartgränser).
Det stämmer att den regeln finns, men av 99% av fallen så kan man ändå ligga i höger faktiskt hela vägen även om det är 2 filer utan att drabbas särskilt hårt.
En sak man inte får glömma är att alla hastigshetsmätare visar olika.
Dels pga inbyggd felvisningsmarginal från fabrik (eftersom en hastighetsmätare ALDRIG får visa för lite), men också beroende på däcksval och däcksslitage.
Så medan en person kör i "90 km/h" i mittfilen kan det vara personer i högerfilen som tvingas bromsa ned till "83 km/h" för att hålla samma fart och inte tvingas göra en olaglig omkörning på insida.
Alternativet är att högerfilsbilisten tvingas göra fyrdubbla filbyten - omkörning och tillbaka till rött körfält - trots att även hen försöker köra laglig hastighet. Det är knappast det du vill uppnå om du ogillar filbyten på motorvägen?
rid54 skrev:OK, jag tar tillbaks och påstår motsatsen. Beklagar olägenheten.
Det tycker jag inte du ska göra ;)
Handlar ju om att diskutera ett ämne som ser ut att behöva en förklaring.
Kan ha varit lite hård, men inte direkt mot dig utan mot problemet/tankesättet generellt.
Men att få en sån effektiv trafik som möjligt funkar det inte med att endast ligga kvar i mittenfilen.
Det hade fungerat med betydligt mindre trafik, men idag har vi så många fordon på vägarna så man måste utnyttja filerna. Annars hade man ju kört på att endast ha 1 fil i vardera riktning att klara oss på.
Ligger själv och kör i mellanfilen och kör om på vänster sida där jag lämnar högerfilen till all trafik som går långsammare än de två övriga.Har fungerat fint och lär väl förmodligen fortsätta att göra det.Så du är definitivt inte ensam. :D
(Här skulle det stått något bra).Men eftersom världen redan är fylld av ljushuvuden så låter jag bli.
rid54 skrev:"Gör fel" gör ju den som bryter mot reglerna, förenklat sett. Absolut. Men det finns grader i helvetet...
Och då anser ju jag att den som åker i mittfilen gör ett väldigt mycket större fel än de som åker lite över skyltad hastighet eftersom (se filmen i mitt tidigare inlägg) skyltningen ofta inte följer lämplig, accepterad av "folket" hastighet.
DonNicce skrev:En sak man inte får glömma är att alla hastigshetsmätare visar olika.
Dels pga inbyggd felvisningsmarginal från fabrik (eftersom en hastighetsmätare ALDRIG får visa för lite), men också beroende på däcksval och däcksslitage.
Du menar att den inte får visa högre hastighet än vad som framförs. Alla bilar jag haft med GPS visar lägre hastighet på mätaren än GPS som visar riktig aktuell hastighet. Men ja olika bilar framförs i olika hastighet om alla kör i samma hastighet enligt mätaren.
Nej Micce1980... nu tänker du fel. ;)
Den får aldrig visa för lite. Den visar alltid mer än vad det egentligen är. När jag kör 115 på mätaren går det i ca 108km/h med vinterdäcken på och 110 med sommardäcken.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13