...

Moderator: Moderatorer

#952512
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Kommer härifrån:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Det fetade meningen följs inte alltid ute i trafiken (att det är skillnad på vad som rätt filkörning vid olika fartgränser).
#952536
rid54 skrev:
mikebike skrev:
Lövet skrev:Så det är alltså okay att bryta mot trafikregler och ta bort 25% av framkomligheten i Stockholm för att det är jobbigt att byta fil? Jag håller minst sagt inte med.
Att lägga till ett körfält (längst till höger) på E4 norr och söder om Stockholm måste vara den sämsta investeringen i infrastruktur någonsin.
Detta eftersom de inte används.....
Vad jag är ute efter är att det måste finnas förståelse för VARFÖR det bryts mot trafikregeln om att hålla högraste filen. Ni som är upprörda över att man ifrågasätter skuldbeläggandet av mittfilsförare, menar ni då att överhastighet, som är ett regelbrott, är OK och ska sanktioneras genom att bötfälla dem som råkar vara ivägen för denna framfart?
Jag ser det likadant med hastighetsskyltarna. Man kör nästan aldrig för fort, däremot har de som fastställer vilken hastighet som ska gälla på vägarna ingen som helst förankring hos de som kör. Vilket medför att man kör över vad som är skyltad hastighet, men inte för fort. Ska man straffa dem som inte kör för fort men bryter mot den hastighetsskylt som finns? Hastighetsgränser bör sättas så att merparten av trafikanterna kan acceptera den och följa den.

[youtube]2BKdbxX1pDw[/youtube]
Användarvisningsbild
av StringerBell
#952633
hamre skrev:
StringerBell skrev:Det är lastbilarnas fel. Det är dessa som sätter det slöa tempot längst till höger och därför vill ingen ligga där. Runt Stockholm kunde man ha lastbilsförbud mellan, säg, 7 och 9 och 15:30 till 17:30. I Göteborg har man löst det så elegant att man inte får köra fortare än 80km/h på motorvägarna 1-2 mil norr och söder om stan. Inte för att det helt hindrar fenoment, förstås.
Hur svårt ska det vara att när man kommer ifatt en lastbil så kör man om?
När man hunnit ifatt den där långtradaren i högerfältet har man en vägg av mittfältskörare till vänster om sig. Vem orkar med att kriga ut och in i mittfältet tio ggr per mil? Folk ligger kvar i mittfältet när man väl fått en plats där. Idiotiskt, ja, men med en generösare trafikkultur hade kanske varit annorlunda. Det är ju just denna olägenhet som skapar mittfältskörningen. Man vill ligga i en fil som har samma tempo som man själv kör i.
#952732
Varför är just denna regel om mittfilen så helig att den ska genomdrivas speciellt? Det finns väl lite viktigare saker att titta på (omkörningar på fel sida, ingen körriktningsvisare när det är föreskrivet, fel ljus, överhastighet, slalomåkning, korta avstånd... 'you know, a man could run out of fingers counting all this
Bara för att det finns viktigare saker så innebär det ju inte att man skall ignorera det som är mindre viktigt. Dessutom är det din personliga uppfattning att mittfilskörning är mindre viktigt än det andra du rapar upp. Andra, till exempel polisen, har en annan uppfattning.

Du är säkert en riktig mästare på att köra bil och i ljuset av denna förmåga berättigad till att köra i mittfilen och det mycket fortare än annan trafik. Så använd du mittfilen som omkörningssträcka. Dessa frifartsfantomer utgör inte ett större problem i detta sammanhang. Mina erfarenheter är att de mittfilsfetischister som utgör ett problem är de som inte håller farten, de som ligger under hastighetsgränsen. De har absolut inget i mittfilen att göra. De skall hålla höger. Tyvärr är de rätt många. Kort sagt så är mittfilskörning mest ett problem om de kör långsammare än mig. Jag har till skillnad mot långa andra på detta forum inga större problem att hålla mig inom hastighetsbegränsningen. Jag lägger mig i höger körfält, alltså så som man skall göra, och kommer då ikapp ett sådant där fullblodsmongo som ligger och slappar i mittfilen. Lika ofta ligger det en massa frifartsfantomer i vänster körfält. Och de har inga planer på att släppa in någon framför sig. Resultatet blir att jag inte kommer om eftersom jag inte får och bör köra om till höger.

Näe, mittfilskörning är för idioter och utförs av idioter.
#952765
Tonen i denna tråd är inte direkt saklig.
Att kalla varandra för idioter bara för att man har en annan åsikt är riktigt lågt.
Skulle du skriva så om ditt riktiga namn stod i signaturen?
Skärpning i diskussionen :x
#952767
C.W. skrev:Tonen i denna tråd är inte direkt saklig.
Att kalla varandra för idioter bara för att man har en annan åsikt är riktigt lågt.
Skulle du skriva så om ditt riktiga namn stod i signaturen?
Skärpning i diskussionen :x
Vem kallade jag idiot?
av rid54
#952775
Låt mig ta en nedtonad version av min uppfattning: Jag tycker (åsikt) att aktioner mot förare som ligger i mittfilen utan att faktiskt köra om någon annan känns som mindre väl använda resurser. Jag ser helt enkelt inte problemet. Det kan ju bero på att jag själv har sådana kör(o)vanor som man vill angripa (mittfilskramare) och tycker att olägenheten av många bilar i mittfilen inte är värre än att skapa fler incidenter vid infart på motorvägen, vilket kommer att bli fallet om det blir tjockare i högerfilen. Så länge det finns en tredje fil för omkörning, alltså. Att ligga och mesa i vänstraste filen kan jag inte heller se som bra beteende, såklart; där ska det ske omkörningar. Troligen ser man lite olika på situationen beroende på vilka tider man kör på tre+ -filiga vägar. Jag inser också att detta är en åsikt som strider mot trafikreglerna, men regler är inte automatiskt "rätt" bara för att de är regler, de måste vara anpassade efter den situation de ska reglera; just denna regel tycker jag inte är anpassad till situationen på mångfiliga vägar runt Stockholm och därför kan jag tycka att regeln är dålig och även ifrågasätta att just den ska få resurser att övervakas (eftersom det finns andra regelbrott som är farligare enligt min åsikt (igen en åsikt)). Jag uppskattar diskussionen och en diskussion förutsätter nästan att det finns olika åsikter, så det är OK att hugga på mina åsikter, absolut. Att av mina inlägg dra mycket långtgående slutsatser om mina körvanor och därmed sammanhängande mentala status känns som rätt spekulativt och inget som för diskussionen framåt.
#952817
rid54 skrev: Varför är just denna regel om mittfilen så helig att den ska genomdrivas speciellt? Det finns väl lite viktigare saker att titta på (omkörningar på fel sida,..
Det är ofta så att detta med mittfilsåkare resulterar i omkörning på "fel" sida. Om jag åker E4 från Södertälje, i höger körfält givetvis, så tvingas jag köra om bilar som ligger med lägre fart i mittfilen, på "fel" sida eller byta fil två-tre gånger för att sedan göra samma sak tillbaka. Vem är det då som gör fel egentligen, "högeromköraren" eller "mittfilsköraren"?
#952865
rid54 skrev:E4 norrgående (från Stockholm) är ju ett praktexempel på att högerfilen försvinner. Inte en bra lösning för en trafikmiljö där det måste finnas plats för nybörjare och andra som inte lärt sig att vara aggressiva ännu. När alla kör som i Italien eller Spanien eller Lettland kanske det funkar, men är det så vi ska ha det? Vi är ju alla med och skapar "trafikmiljön".
Det handlar ju definitivt inte om att vara aggressiv i sin körning, tycker jag i alla fall. Det handlar ju snarare om hur du planerar din körning och läsa av skyltar i tid och visa vart du ska med körriktningsvisare.
E4:an norrgående vid Upplands Väsby går från 3-filig (eller är den 4?) till 2-filig och tycka då att det blir jobbigt att byta fil för att fortsätta sin färd håller jag inte med om.
Oavsett om det är en ovan eller van förare på t ex E4:an norrgående från Stockholm måste man ju planera sin körning också i god tid. Väljer man ligga kvar i mittenfilen på en 3-filig väg och vet om att det framöver går ihop till en 2-filig motorväg så rättfärdigar ju inte detta att du ska ligga kvar i mittenfilen.

Det handlar ju mer att vara aktiv i sin körning, att ge tecken vid filbyte i god tid så att både bakom- och framförvarande uppmärksammas.

Jag har åkt 100-tals mil i Tyskland, Italien och Frankrike, både på motorväg samt i stadsmiljö och att dra alla över en kam känns så där. Har kört både min privata svenskreggade bil samt hyrbil där nere. Det är snarare där samspelet finns i trafiken(som Sverige ser ut att sakna) då det inte är bara 3-4 flera bilar ute på vägarna...
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]