...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#952403
Sett många glada utrop om att polisen skulle slå ned på mittfilskörare på 3+ körfältsvägar. I praktiken har situationen tvingats fram av en allt hetsigare och mer aggressiv körstil, åtminstone i Stockholmsrakten.

Om man ligger längst till höger så måste man hantera alla de sömngångare, som kör in på motorvägen utan att blinka eller anpassa sin fart alls och man tvingas ibland till att bromsa för att undvika kollisioner. Det är ett drastiskt brott mot det man kan kalla "god sed", där det sedan gammalt finns en tanke om att trafiken motorvägen inte ska behöva bromsa (därav de dyrbara påkörningsfälten...). Den som vill in i trafikflödet ska anpassa hastigheten och dessutom GE TECKEN när man ska in i körfältet. Den som inte gillar att ha konflikter väljer om möjligt att ligga i nästa körfält för att undvika dessa idioter. Ofta hittar de ju gasen efter en liten stund och kommer upp i rätt takt...

Om man dessutom ligger i eller strax över tillåten fart (ofta 90+), så kommer man inom 90 sekunder nästan 100% säkert ifatt en lastbil eller ett släpekipage, som håller fartgränsen i högerfilen och måste byta fil för att komma om dessa. En massa filbyten som genereras av denna regel skulle kunna onödiggöras, om man var lite mer generös med att acceptera dem som väljer att köra i skyltad fart i mittfilen. De som absolut måste köra fortare än så, kan väl använda vänsterfilen?

Sedan är ett antal flerfiliga vägar gjorda så att man inte KAN hålla högerfilen utan att tvingas av denna (motor)väg, dvs man tvingas till filbyten för att hålla sig kvar i huvudstråket rakt fram. Alla filbyten innehåller ett potentiellt riskmoment och den "hjälpsamma" attityd man upplever, åtminstone runt huvudstaden, är inte direkt uppmuntrande för förare utan stark tävlingsintinkt och påtaglig machoattidtyd; att mer försiktiga/ovana förare väljer den lugnare mijön i mittfilen är inte alls konstigt.

Att man då applåderar att polisen går på mittfilskörare känns för mig helt främmande. En lugnare, mer avslappnad attityd och bättre regelefterlevnad hos alla vore en nåd att stilla bedja om och det är första kriteriet, egentligen. När trafikmiljön är sådan att alla har en chans att känna sig trygga, DÅ kan man börja titta på att lagföra finesserna, inte förr.
#952409
Att du tycker det är jobbigt att byta fil är tyvärr inte argument för att ligga och sova i mittfilen. Det är inte heller ett riskmoment så länge du använder backspeglarna. Kommer det trafik på påfarten så byter du fil om möjligt och sedan ska du byta tillbaka.

Dessutom är det verkligen inte vanligt att högerfilen försvinner som avfart. Vid exempelvis E4 södergående sker det 2ggr på hela vägen från Kungens Kurva till Södertälje och ändå är tomt i högerfilen och trängsel i mittfilen.

Ett annat katastrofalt exempel är väg 73 söderut. Folk sitter och sover i mittfilen ända från Skogås bara för att en fil försvinner i Haninge. Det är 1 mil mellan!

Att polisen uppmärksammat problemet är det bästa som hänt trafiken på åratal.
#952419
Jag håller inte heller med om problemställningen. Har man koll i backspeglarna och planerar sin körning går det bra. Börjar man dessutom blinka vänster om man behöver in i mittfilen så brukar den som ev. ligger i mittfilen och är på väg att köra om byta till vänster om det är fritt där... Precis som man som Lövet skriver gör när nån vill in från en påfart.
Det jag håller med om är dock att det är irriterande med de som inte kan accelera ordentligt på påfarterna och tvingar alla i högra körfältet att bromsa.
#952423
joel80 skrev:Det jag håller med om är dock att det är irriterande med de som inte kan accelera ordentligt på påfarterna och tvingar alla i högra körfältet att bromsa.
Håller med om det också. Det skulle inte behövas filbyten om bilarna höll rätt hastighet.
Men också det enda i inlägget jag håller med om.
av rid54
#952424
Kul att höra en annan åsikt... men jag håller inte med (oväntat...?).

Om det vore så, att mittfilen befolkades av förare, som alla håller under maxfarten, så skulle det kunna vara relevant att se på "problemet". Men så är det inte alltid; där går det normalt sett i skyltad fart. Ska man verkligen köra om i det läget? Behöver man köra om så mycket, att det är nödvändigt att mittfilen rensas för den hastighetssynd man tänker begå, eller kan man helt enkelt lösa problemet genom att använda vänsterfilen?

När oarterna i högerfilen och påfartsfälten är lösta, dvs när folk kör som folk, då kan det vara på sin plats att titta på mittfilsproblemet. Kanske.
#952428
Du får inte bryta mot trafikregler bara för att du tycker att andra gör fel.
Lagen är tydlig. Du ska köra i höger fil. Alltid.
#952429
rid54 skrev:Om man dessutom ligger i eller strax över tillåten fart (ofta 90+), så kommer man inom 90 sekunder nästan 100% säkert ifatt en lastbil eller ett släpekipage, som håller fartgränsen i högerfilen och måste byta fil för att komma om dessa.
Nä, de ligger ju i mittenfilen.
Jag är oftast ensam i höger körfält, åtminstone på E4 kring Stockholm.
av rid54
#952430
E4 norrgående (från Stockholm) är ju ett praktexempel på att högerfilen försvinner. Inte en bra lösning för en trafikmiljö där det måste finnas plats för nybörjare och andra som inte lärt sig att vara aggressiva ännu. När alla kör som i Italien eller Spanien eller Lettland kanske det funkar, men är det så vi ska ha det? Vi är ju alla med och skapar "trafikmiljön".
av rid54
#952433
Lövet skrev:Du får inte bryta mot trafikregler bara för att du tycker att andra gör fel.
Lagen är tydlig. Du ska köra i höger fil. Alltid.
Det är väl lite det jag menar, reglerna är lite verklighetsfrämmande... Det är väl inte så, att alla här håller alla hastighetsbegränsningar hela tiden? De är ju också en "lag" (trafikregel). Varför är just denna regel om mittfilen så helig att den ska genomdrivas speciellt? Det finns väl lite viktigare saker att titta på (omkörningar på fel sida, ingen körriktningsvisare när det är föreskrivet, fel ljus, överhastighet, slalomåkning, korta avstånd... 'you know, a man could run out of fingers counting all this""
Senast redigerad av 1 rid54, redigerad totalt 0 gånger.

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]

Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]