...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#933513
Problemen vid påfarten är när vissa förare i allt från svaga småbilar till motorstarka tyskar tycker det är smart att gå ut från påfarten direkt nästan innan heldraget är slut och då inte kör i mer än 65-70km/h. Oftast utan blinkers och övertygelsen om att alla i högerfilen dka slänga sig ut i vänsterfilen även fast det kommer trafik bakifrån även i den.
Extra spännande när man kör släp o ligger i 80-90km/h i högerfilen.
Användarvisningsbild
av SvenB
#933523
Är sedan släpet 12 meter långt blir det ännu svårare att "kasta" sig ut i vänsterfilen.
av *pettson*
#933528
joel80 skrev:Problemen vid påfarten är när vissa förare i allt från svaga småbilar till motorstarka tyskar tycker det är smart att gå ut från påfarten direkt nästan innan heldraget är slut och då inte kör i mer än 65-70km/h. Oftast utan blinkers och övertygelsen om att alla i högerfilen dka slänga sig ut i vänsterfilen även fast det kommer trafik bakifrån även i den.
Extra spännande när man kör släp o ligger i 80-90km/h i högerfilen.
Men är verkligen det ett problem? Du har uppenbarligen sett att trafik ansluter. Verkar inte den på påfarten lyckas med sin skyldighet att komma upp i bra fart och placering så kvarstår trots allt din egen. Nämligen att anpassa din fart och placering till omständigheterna. Det gör ju att situationen aldrig blir ett problem. Att köra med framförhållning är en skyldighet även det.
Det må vara trist, svårt eller skrämmande. Men det är bara att sköta sitt.

Givetvis är situationen onödig. Men ett problem blir det ju bara om du anser att du har rättigheter som nån kränker. Sköter du och andra sina skyldigheter så är du medveten om att trassel kan uppstå genom det du ser, så du är extra vaksam. Den som ansluter och ställer till problem har ju bara två möjligheter. Antingen skötte man inte sin skyldighet, eller så har man nån form av problem. Som vanligt brukar dom flesta tycka det är nån som trampat på rättigheterna som inte finns, då skapas irritation.

Jag gillar inte heller när strulare och sölkorvar ställer till det. Men jag försöker sköta mina skyldigheter och ha fokus på det. Då blir inte andra ett problem trots allt i slutändan.
Användarvisningsbild
av SvenB
#933531
När jag är ute och åker med ett släp efter är jag än mer noga att försöka hjälpa de som vill "komma ut" från en påfart. Jag går ofta, i förebyggande syfte, ut i vänsterfilen till mångas förtret. Detta för att inte behöva göra någon hastig undanmanöver.
Användarvisningsbild
av joel80
#933554
*pettson* skrev:
joel80 skrev:Problemen vid påfarten är när vissa förare i allt från svaga småbilar till motorstarka tyskar tycker det är smart att gå ut från påfarten direkt nästan innan heldraget är slut och då inte kör i mer än 65-70km/h. Oftast utan blinkers och övertygelsen om att alla i högerfilen dka slänga sig ut i vänsterfilen även fast det kommer trafik bakifrån även i den.
Extra spännande när man kör släp o ligger i 80-90km/h i högerfilen.
Men är verkligen det ett problem? Du har uppenbarligen sett att trafik ansluter. Verkar inte den på påfarten lyckas med sin skyldighet att komma upp i bra fart och placering så kvarstår trots allt din egen. Nämligen att anpassa din fart och placering till omständigheterna. Det gör ju att situationen aldrig blir ett problem. Att köra med framförhållning är en skyldighet även det.
Det må vara trist, svårt eller skrämmande. Men det är bara att sköta sitt.
Ofta har man ju snabbare trafik i vänsterkörfältet så det inte är så smart eller ens går att byta till vänster. Om man kommer ikapp någon som kör 30-35km/h mindre än en själv och ser att man "tajmas" i början på påfarten så anser jag att jag inte behöver anpassa min hastighet mer än att jag håller samma hastighet så den som ska gå på kan tajma och gå ut bakom mig.. då det ju finns bra mycket påfart kvar för den som kommer att accelerera i (eller sega sig kvar i 65km/h tills vänsterkörfältet är fritt.).
I de absolut flesta fall (kör oftast utan släp också som de flesta) så byter jag om det är fritt till vänster körfält för att underlätta.

Givetvis är situationen onödig. Men ett problem blir det ju bara om du anser att du har rättigheter som nån kränker. Sköter du och andra sina skyldigheter så är du medveten om att trassel kan uppstå genom det du ser, så du är extra vaksam. Den som ansluter och ställer till problem har ju bara två möjligheter. Antingen skötte man inte sin skyldighet, eller så har man nån form av problem. Som vanligt brukar dom flesta tycka det är nån som trampat på rättigheterna som inte finns, då skapas irritation.

Jag gillar inte heller när strulare och sölkorvar ställer till det. Men jag försöker sköta mina skyldigheter och ha fokus på det. Då blir inte andra ett problem trots allt i slutändan.
Det är klart att man blir irriterad på folk som inte t.ex bryr sig om företrädesregler eller att se till att det är fritt innan man byter fil och bara förutsätter att andra ska underlätta för dem. Man kan köra extremt offensivt och komma undan de flesta sånna situationer, men seriöst, jag tycker i allafall att det blir jobbigare att köra på det viset än att köra typ "normalt". Att jag får tuta och blinka på nån som gör något tokigt (där jag räknar in att köra ut på motorväg i 65-70km/h..) ibland gör mig inget. :)
Användarvisningsbild
av vetten
#933567
Men det är väl den som ska upp på motorvägen som ska "lämna företräde" om hen inte orkar eller klarar av att göra det, som jag skrev tidigare så kan jag inte se något problem med det och det ända som i längden funkar är ju ett ömsesidigt samarbete och det gäller ju också den som kör på motorvägen att hjälpa till så att den stackare som måste upp och som inte vill/kan köra snabbare, om du ligger i lagstadgad hastighet och du för att underlätta för den som ska på så ut i vänsterfilen och hjälp till att det sen kommer någon som tycker att hen kan köra snabbare än man får så får nog hen vänta en stund så länge man inte tränger hen och ställer till en olycka, det är inte speciellt svårt att dutta till på bromsen eller hur man gör för att få farthållaren att koppla ur för att sen återgå till sin inställda hastighet, naturligtvis så visar man tydligt med blinkersen att man tänker gå ut i vänsterfilen för att underlätta den som är på väg in på motorvägen.
Många bilister verkar tänka jag först och resten sen idag!
Mitt tips: SLUTA TÄNK SÅ :-O) Då funkar det :-)-)
Användarvisningsbild
av grillchips
#933575
Jag har ett fint exempel på påfarts-muppar i nästkommande dashcam-video. :D
Användarvisningsbild
av perin
#933578
Om man tycker det är ett problem med påfarter i Sverige, då ska ni inte köra bil i Danmark.
Där är påfarten ca 2 billängder lång (kort).
Användarvisningsbild
av Micce1980
#933586
grillchips skrev:Jag har ett fint exempel på påfarts-muppar i nästkommande dashcam-video. :D
Jag ställer fram chipsskålen i väntan på videon. ;)
perin skrev:Om man tycker det är ett problem med påfarter i Sverige, då ska ni inte köra bil i Danmark.
Där är påfarten ca 2 billängder lång (kort).
Samma på vissa spännande platser på autobahn, kan bli spännande ibland, framför allt om påfarten är i en uppförsbacke, men de är piggare på att maka på sig och hjälpa varandra i alla fall.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]