...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#931229
Jag fick tyvärr ge mig ut och köra 100 mil på självaste julafton. På hemvägen hade det frusit på och låg på ett par minus. Jag körde därför lagligt och säkert. Flera gånger blev jag nosad i häcken, omkörd på farligt sätt så jag fick slänga mig in i väggrenen för att min omkörare skulle undvika frontkrock med mötande bil. En XC70 brände förbi i 140 på 80 väg och fick sladd längre fram men räddades av bilens ypperliga antisladd. En idiot svarade med att slänga på heljusen när jag inte kunde flytta på mig. Jag blev förbannad och kröp ner i 50 och när han passerade gav jag fingret och slängde på helljusen till han försvann. Gud va barnsligt...men tappade tyvärr humöret.

Det tragiska är att alla de som körde idiotiskt var ägare till V70/XC? De andra märkena körde säkert och t.o.m. Audi? Är det så att gubbarna hade tagit en nubbe och tvingat sina tanter köra för maken till söndagskörande har jag aldrig upplevt?
Senast redigerad av 2 Robbi, redigerad totalt 0 gång.
av PTV
#931230
Bromsljusen på en bil ska endast lysa när man tänkt sakta ner farten för något eller stanna.INTE FÖR ATT SIGNALERA ATT ANDRA BILISTER LIGGER FÖR NÄRA.Skapar bara en massa irritation och onödiga incidenter i sin tur för annan trafik.Lär verkligen dagens trafikskolor ut att man ska signalera med bromsljusen att andra ligger för nära !?.
Användarvisningsbild
av SvenB
#931231
Jag tycker denna diskussion har hamnat i helt fel kategori. ??:-/ GOD FORTSÄTTNING
av oldtimersmc
#931236
Vägens absolut störigaste förare är de som agerar självutnämnda poliser, tvärnitar sänker farten endast i syfte att hindra andra och på så sätt utrycka sin lilla tillfälliga makt.

Får du en bil bakom dig så gå åt sidan så den kan köra förbi då slipper du bli irriterad och den som uppenbarligen har lite mer bråttom än robbi slipper tänja på gränserna eller bli lika galen som du.
OBS! Detta gäller naturligtvis oavsett vilken bilmodell som framförs.
Användarvisningsbild
av Robbi
#931237
PTV: Jag skrev faktiskt att jag reagerade barnsligt och gjorde ett fel. Av alla fel i trafiken som jag beskrev reagerar du på det? Är du en baksniffare själv kanske? Den lilla irritationen bromsljus skapar för baksniffare är väl inte mer än motiverat DÅ DE SKAPAR IRRITATION FÖR ANNAN TRAFIK. Gud vilken konstig reaktion och analys.
Användarvisningsbild
av Robbi
#931238
Jag går ofta i sidan om det går, denna enda var den som slängde helljuset på mig och detta var en fil så det fanns inte uttrymme.
Användarvisningsbild
av Robbi
#931240
Förövrigt tycker jag att vägens störigaste förare är de som gör osäkra omkörningar och har så jäkla bråttom i halkan att de utsätter andra trafikanter för livsfara.

Men tillbaks till tråden, är V70-förare i regel mer stressiga i trafiken eller är det helt enkelt så att det finns så många sådana bilar att min iakttagelse är en slump?
av PTV
#931243
Förstår att du uppfattar mitt svar som konstigt när du uppenbart är en av dessa som använder bromsljusen som signal till annan trafik vilket inte är tillåtet mer än om du ska sakta ner eller stanna ditt fordon som tidigare skrevs.Anser man att de fordon man har problem med i trafiken utgör en sådan fara så man måste bromsa ner deras framfart genom att signalera med dessa bromsljus hänvisar jag till polisen istället när hemligt utbildade privatpoliser längs vägnätet är en STOR fara för annan trafik.

Vad som anses vara ett övertramp i trafiken av dig uppfattas kanske som helt annorlunda av andra trafikanter vilket återigen gör att bromsljuset inte används som polisiär signal.

Här är en bilist som bromsar ner trafiken som får poliseskort till rätt fil.
:D
av stoota
#931246
PTV skrev:Förstår att du uppfattar mitt svar som konstigt när du uppenbart är en av dessa som använder bromsljusen som signal till annan trafik vilket inte är tillåtet mer än om du ska sakta ner eller stanna ditt fordon som tidigare skrevs.Anser man att de fordon man har problem med i trafiken utgör en sådan fara så man måste bromsa ner deras framfart genom att signalera med dessa bromsljus hänvisar jag till polisen istället när hemligt utbildade privatpoliser längs vägnätet är en STOR fara för annan trafik.

Vad som anses vara ett övertramp i trafiken av dig uppfattas kanske som helt annorlunda av andra trafikanter vilket återigen gör att bromsljuset inte används som polisiär signal.

Här är en bilist som bromsar ner trafiken som får poliseskort till rätt fil.
:D
Men hur ska man göra då om man inte vill ha in bakomvarande bil in i sin egen vid eventuell panikbromsning?
Om jag hinner ikapp en långsammare bil så kör jag upp nära för att visa att jag vill förbi för att sedan dra mig tillbaka så man har lite uppsikt på vad som händer längre fram.

Jag brukar inte dutta till på bromsen när det kommer en sniffare, jag bromsar ordentligt, en del fattar, andra inte...
/god jul
Användarvisningsbild
av Robbi
#931247
PTV: Du får läsa vad jag skriver. Jag går alltid till sidan ifall jag anser att någon ligger för nära. Detta var ETT fall där jag fick helljusen i nacken när jag inte kunde väja. Jag är alltså ingen trafikpolis utan jag beskrev beteenden som var farliga för andra i trafiken. Ska jag tolka dina skygglappar för det som att du är en sådan farlig bilist som slänger på helljus i nacken på folk som inte kan flytta sig eller vill köra olagligt för att du ska diktera trafiken och utsätta andra för livsfara?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]