...

Moderator: Moderatorer

#953179
Kan nog förstå att USA vill höja hastighetsgränserna jag upplever dom som rätt låga. Det är mycket 55 & 60mph Och då på raka 3 filiga vägar, Möjligt att det skiljer lite i vissa delar av USA.

Kör en 185 hästars Nissan altima S och har Ca 37mpg motsvara ca 6,35l/100km då på 87 oktanig bensin.
#953251
Faktum kvarstår, USA av alla nationer behöver sänka sina utsläpp! Vi måste alla ta hand om miljön och där är de sämst. Sänk hastigheten i USA, inför hårdare miljökrav på bilarna och framför allt, de bör gå över till annat drivmedel än bensin.
#953268
Och börja ta betalt för soppan ordentligt.. Dom har ju ingen miljöskatt över huvud taget.. Då kan dom kanske samtidigt få lite finansiering för kollektivtrafik, sjukvård och andra bälfärdsfunktioner så dom slipper vara ett sånt u-land.
#954222
mobe skrev:Kan nog förstå att USA vill höja hastighetsgränserna jag upplever dom som rätt låga. Det är mycket 55 & 60mph Och då på raka 3 filiga vägar, Möjligt att det skiljer lite i vissa delar av USA.

Kör en 185 hästars Nissan altima S och har Ca 37mpg motsvara ca 6,35l/100km då på 87 oktanig bensin.
Känner samma. Har kört 330 mil i USA de tre senaste åren under våra besök. Upplever 65mph som rena sirapen och som turist var jag ensam om att hålla hastigheten längs I-80/I-81/I-90/I-95 mellan Washington, New York och Toronto. Underbara vägar som slår Linköping - Jönköping med hästlängder vad gäller säkerhetsbarriärer /vägrenar osv. Sista besöket så höll jag trafikrytmen under labor day och körde man under 75mph så var man ivägen för allt och alla.

I-84an mellan Boston - New York var rent utsagt bedrövlig och där förstår jag att den är skyltad 60-65mph. Trång, kurvig och saknade på många ställen en vägren.
#954281
Vad är det som gör att USA har 4ggr högre risk för att då i trafiken än i Sverige?
Några faktorer jag tror spelar in:
* Låg bilbältesanvändning... 2013 var det 7ggr fler som inte använde bälte i framsätet än i Sverige. (86% mot 98%)
* Stoppskyltar på fel ställen (läs: överallt) skapar dålig acceptans för dem och där de verkligen behövs struntar man då i dem.
* Turn on red... Även om det är positivt för flödet skapar det olyckor då de som svänger höger vid rött ibland missar den som kommer från vänster.
* Omkörning på insidan och oviljan att hålla till höger.
* Hög hastighet för tunga fordon
* Samhällets ego-tänkande speglas i trafikvettet
* Stor variation av trafikregler mellan staterna skapar förvirring för genomresanden.
* Dåligt underhållna vägar. (Även om det som spuzz skriver finns sträckor som underhålls bra.)

Har jag missat nått? :)
#954304
Stoppskyltar på fel ställen (läs: överallt) skapar dålig acceptans för dem och där de verkligen behövs struntar man då i dem.
Samma som jag anser om våra hastighetsgränser.
#954311
Tycker jag inte går att säga generellt.. Men absolut, på vissa sträckor kör alla för fort, och på andra går det inte att hålla skyltad fart utan att det känns som att man ska fara av vägen.
Har en kortare sträcka utanför Gävle som för fram till ett drygt år sen var 70km/h. Över bl.a en smal bro.. de flesta höll ca 60-65km/h där.. Dom sänkte till 50km/h, vilket var rätt okej och accepterat.. Nu har det sänkts till 40km/h, vilket en massa övriga vägar som tidigare varit 50-skyltade gjort. Där det är villor och hus precis intill vägen.. men att åka längst med åkrar och skogspartier i 40km/h funkar inte, där är det absolut felskyltat om man ser till hur folk kör.
När det gäller stoppskyltarna i USA så sätter dom ju 4-vägsstopp i typ alla korsningar som inte har trafikljus. Det är dåligt för miljön, dåligt för bilarna, ger ofta upphov till tolkningar om vem som stannade först och ger enligt min tolkning ett sämre flyt än t.ex högerregeln.
#954391
Vägar som är skyltade i för hög hastighet är ju i en klar minoritet. Jag vet en väg där jag kör under skyltad hastighet, man ska vara rallyförare och hoppas att det inte kommer någon från andra hållet (mötesplatser på vägen) för att kunna hålla 70 på den.

Men så är det ju inte normalt. Fin bred väg, gång- och cykelbana 10 meter bredvid vägen, på ena sidan ett gammalt grustag och på andra sidan en grusås som är obebyggd. 40 km/h. 1 av 50 åker i 40 där, de flesta höll mellan 50-60 (nog närmare 60) där förut när det var 50, sedan de sänkte till 40 åker nog de flesta närmare 70.
#954604
erikn skrev:Vägar som är skyltade i för hög hastighet är ju i en klar minoritet. Jag vet en väg där jag kör under skyltad hastighet, man ska vara rallyförare och hoppas att det inte kommer någon från andra hållet (mötesplatser på vägen) för att kunna hålla 70 på den.

Men så är det ju inte normalt. Fin bred väg, gång- och cykelbana 10 meter bredvid vägen, på ena sidan ett gammalt grustag och på andra sidan en grusås som är obebyggd. 40 km/h. 1 av 50 åker i 40 där, de flesta höll mellan 50-60 (nog närmare 60) där förut när det var 50, sedan de sänkte till 40 åker nog de flesta närmare 70.
Håller helt med.

Svårt att köra helt lagligt nu mer. Känns som det är för mycket överdrivet låg fartbegränsning så man tappar respekten samt känner sig som för mycket stopklos om man inte håller samma tempo som övrig trafik.

Citerar en polis på gran kanaria. "Dom där nya fartbegränsningarana satte vi upp för EU ska vara nöjda sen kör vi som vanligt"

Dagen har ägnats åt lite bilfix nu n&au[…]

Min budget är nog max 580k, ju billigare d[…]

Dessa små lyktor är helt öppna in&[…]

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]