...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#927514
automotorsport.se skrev:Hastigheten på svenska vägar sänks och antalet fartkameror blir allt fler. Men USA gör tvärt om och höjer till 135 km/h. I framtiden kan hastigheten höjas ytterligare. Vad tror du – leder det till bättre eller sämre trafiksäkerhet?
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -eller-fel

Ja, vad tror ni själva? Är det en helig sanning att högre hastighet alltid leder till sämre trafiksäkerhet eller finns det andra faktorer än hastigheten som påverkar trafiksäkerheten mer? Nu är det ett tag sedan USA gjorde justeringen. Vad har utfallet blivit? Någon som vet?
#927515
Är vägarna anpassade efter dessa hastigheter så varför inte.

När man kör i Tyskland flyter trafiken på väldigt fint i hastigheter långt över 135km/h. Visst sker det olyckor men med tanke på antalet bilister så tror ja inte att olyckorna är fler än här i Sverige.
#927516
Tror inte olyckorna blir fler men följderna blir ju det. Inte säker på att 135km/h skulle vara rätt i Sverige men 120km/h som standardhastighet skulle definitivt vara det och kanske 130 km/h på glest trafikerade bra motorvägar.

Danmark höjde till 120km/h och där sjönk olyckorna om jag minns rätt.
#927537
Framför allt kommer det leda till högre utsläpp.. Det är saftigt stor skillnad på en personbils förbrukning mellan 110-135km/h...
#927540
Ja, det finns flera faktorer som kan beaktas vid en förändring av tillåten hastighet, t.ex:

-Relativa genomsnittshastighetsförändringens påverkan på trafiksäkerheten i sig
-Absoluta hastighetsgränsens påverkan på trafiksäkerheten i sig
-Acceptans av hastighetsgränsen i praktiken
-Acceptans av hastighetsgränsen vid utfrågning
-Restiden
-Samhällsekonomi
-Miljö/klimat/resurser
-Nöjesfaktor :wink:

I denna tråd är det fritt att diskutera kring alla dessa faktorer och ställa dem mot varandra.
av Andis
#927610
Körde förra året I-95 från New York till key West och tillbaka. Tycker dom flesta höll ungefär 130-140 kmh även lastbilarna höll samma tempo på den oftast 2 filiga motorvägen som även har vägren på båda sidor som är nästan lika stor som körfilen. Flött mycket bra stanna någon bil svängde dom av åt höger eller vänster och trafiken svissa på som vanligt förbi inga tittköer där inte vad jag märkte. Såg bara en olycka på dom 600 milen en lastbil som vält verkade dock som ingen kört in i den. Tur nog.

Riktigt skönt att bara kunna slå på farthållaren och rulla många mil utan att behöva ändra upp och ner hela tiden.

Men undras vad en lastbil drar i dom fartern. Knappast låga utsläpp.

Så slut kontentan dom höjer till det bilesterna ändå håller.
#927645
torbjorn_75 skrev:
Lövet skrev:Danmark höjde till 120km/h och där sjönk olyckorna om jag minns rätt.
Danmark höjde till 130 km/h och olyckorna ökade.
Båda era påståenden skulle jag vilja ha källhänvisning till.
#927647
Det får du nog inte av mig. Det är nåt jag läst på nåt annat forum bara.
#927650
Från SMC, de brukar ha järnkoll på olycksstatistik.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... -pa-vagen/
Danmark testar motsatsen
Under perioden 2007-2012 har antalet dödade i den danska trafiken sjunkit med 59 procent jämfört med Sverige där motsvarande siffra är 39 procent. Ändå har Danmark höjt hastigheten från 110 till 130 km/timme på vissa motorvägar. Man genomför just nu ett test på tio mil väg där hastigheten höjts till från 80 till 90 km/timme vilket lett till färre olyckor. Det handlar om vägar med mötande trafik där man gjort mitträfflor, rensat sidoområden och genomfört liknande åtgärder som är positivt även för motorcyklister. Trots hastighetshöjningarna i Danmark har alltså deras olycksutveckling minskat mer jämfört med Sverige.

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]