- mån 08 dec 2014, 10:45
#925861
Däckbranschens tolkning är inte så fel den heller då den baseras på gummiblandningen i våra sommardäck. Vid lägre temperaturer än +5 blir "sommargummit" hårt och presterar inte lika bra som vid högre temperaturer.
Så väljer man att enbart kolla på det "lagliga" så är det ju helt ok att köra med sommardäck i minusgrader.. så länge det är torrt på vägen, och i vägrenen. Men funderar man lite på lämplighet och sin egen säkerhet är det klokt att byta innan det blir minusgrader. (Oavsett om det är före eller efter 1:a dec...) ;)
SvenB skrev:Polisen avgör om det är vinterväglag.. och det räcker att det är lite frost i vägrenen för att det ska räknas som vinterväglag.taxi skrev:.. precis som dom tror att man måste ha vinterdäck bara för att 1:a december har passerat.Nu stämmer ju det, om det är vinterväglag. Men vem avgör om det är vinterväglag? Enligt däckbranschen är det vinterväglag så fort det är under + 5 grader. ??:-/
Däckbranschens tolkning är inte så fel den heller då den baseras på gummiblandningen i våra sommardäck. Vid lägre temperaturer än +5 blir "sommargummit" hårt och presterar inte lika bra som vid högre temperaturer.
Så väljer man att enbart kolla på det "lagliga" så är det ju helt ok att köra med sommardäck i minusgrader.. så länge det är torrt på vägen, och i vägrenen. Men funderar man lite på lämplighet och sin egen säkerhet är det klokt att byta innan det blir minusgrader. (Oavsett om det är före eller efter 1:a dec...) ;)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13