...

Moderator: Moderatorer

#925861
SvenB skrev:
taxi skrev:.. precis som dom tror att man måste ha vinterdäck bara för att 1:a december har passerat.
Nu stämmer ju det, om det är vinterväglag. Men vem avgör om det är vinterväglag? Enligt däckbranschen är det vinterväglag så fort det är under + 5 grader. ??:-/
Polisen avgör om det är vinterväglag.. och det räcker att det är lite frost i vägrenen för att det ska räknas som vinterväglag.

Däckbranschens tolkning är inte så fel den heller då den baseras på gummiblandningen i våra sommardäck. Vid lägre temperaturer än +5 blir "sommargummit" hårt och presterar inte lika bra som vid högre temperaturer.


Så väljer man att enbart kolla på det "lagliga" så är det ju helt ok att köra med sommardäck i minusgrader.. så länge det är torrt på vägen, och i vägrenen. Men funderar man lite på lämplighet och sin egen säkerhet är det klokt att byta innan det blir minusgrader. (Oavsett om det är före eller efter 1:a dec...) ;)
Användarvisningsbild
av SvenB
#925863
Det märkliga är att det, som jag uppfattar det, är lagligt (men inte lämpligt) att köra på sommardäck i snöstorm före 1:a december. ??:-/
Användarvisningsbild
av taxi
#925948
Det var väl inte så länge sen vi inte hade en vinterdäcklag alls? Eller hade vi det? Jag kommer inte ihåg..
Har för övrigt inte bytt hjul än, kanske är dags snart, eller vad tycker ni? :D

Jag var ute och körde i lördags kväll på isiga vägar och hade bra grepp ändå, konstigt nog, trodde nog att sommardäcken skulle få problem.

EDIT: "isiga vägar" var kanske att ta i, det var fuktiga vägar som frös på tillsammans med lite frost, är det frosthalka då?
#925975
SvenB skrev:Det märkliga är att det, som jag uppfattar det, är lagligt (men inte lämpligt) att köra på sommardäck i snöstorm före 1:a december. ??:-/
Jo visst är det så. Fast vet inte om det är så märkligt. Annars är det ju ingen mening att ha några datum. För som sagt så kan du ju ha sommardäck året om så länge du inte kör då det är snö/frost/is på någon del av vägbanan.
Man kanske skulle skrota datumen helt. Hade ju varit lättare för folk att hålla koll på. Vinterväglag =vinterdäck
#925992
SvenB skrev:Det märkliga är att det, som jag uppfattar det, är lagligt (men inte lämpligt) att köra på sommardäck i snöstorm före 1:a december. ??:-/
Ja, det är ju inte olagligt att vara ointelligent.
#925993
joel80 skrev:En olycka på E16 utanför Gävle för ett par veckor sen orsakades av att en häst kastat en ryttare och skenat ut på motorvägen. Den gången körde ingen in i hästen... men den som tvärnitade för hästen fick ett par rövplåster uppkörda lite väl hårt där bak. :(
Då var det rätt självklart de som inte klarade av att hålla avstånd som blev skyldiga.. även om orsaken då var en häst på vägen.
Nja, det är väl inte riktigt samma sak. Framförvarande bil kunde ju nitat för en älg, en annan bil, ett UFO, en person, en stor sten eller en gammal dam med rollator som irrat sig ut på vägen. .
Användarvisningsbild
av SvenB
#925998
llesrof skrev:
SvenB skrev:Det märkliga är att det, som jag uppfattar det, är lagligt (men inte lämpligt) att köra på sommardäck i snöstorm före 1:a december. ??:-/
Ja, det är ju inte olagligt att vara ointelligent.
I allra högsta grad :)
av rid54
#926075
Trafikpolis: Varför körde ni så fort, min herre?
Bilist: Den här varningslampan för bromssystemet lyste, så jag tänkte skynda mig hem innan någon olycka hände!

Ungefär den nivån är det ibland när man diskuterar trafiksituationer "runt fikabordet" på jobbet. Det som behövs är stort mått av allmänt gott humör, hänsyn till andra och en portion sunt förnuft. Då fixar sig situationer som beskrivits ovan, typ snöstorm i mitten av november, eftersom alla trafikanter inser att det är jävligt halt och alla har inte vinterdäcken på... De som inte har vinterdäcken på tar det extra försiktigt. Ingen dör och alla kommer hem, fast kanske lite sent. Problematiken ligger kanske i den enorma jag-centrering som tycks råda överallt: JAG kan inte bli sen, MINA barn får inte vänta, MITT jobb är viktigast av alla. JAG måste fram.... I de flesta fall är inte en försening en riksolycka. Ingen dör av kall mat eller av att bli hämtad sent från dagis. Om de egocentrerade nyckelpersonerna tog och avslutade sina arbetspass innan de började köra bil och stängde av mobilen skulle förmodligen en hel del av Radio Stockholms trafikrapporter inte behöva göras, eftersom det inte skulle hända så många skitolyckor som det gör idag. Sånt borde man prata om kring fikabordet...
Användarvisningsbild
av SvenB
#926092
+1 :-)-)
#926125
rid54 skrev:Trafikpolis: Varför körde ni så fort, min herre?
Bilist: Den här varningslampan för bromssystemet lyste, så jag tänkte skynda mig hem innan någon olycka hände!

Ungefär den nivån är det ibland när man diskuterar trafiksituationer "runt fikabordet" på jobbet. Det som behövs är stort mått av allmänt gott humör, hänsyn till andra och en portion sunt förnuft. Då fixar sig situationer som beskrivits ovan, typ snöstorm i mitten av november, eftersom alla trafikanter inser att det är jävligt halt och alla har inte vinterdäcken på... De som inte har vinterdäcken på tar det extra försiktigt. Ingen dör och alla kommer hem, fast kanske lite sent. Problematiken ligger kanske i den enorma jag-centrering som tycks råda överallt: JAG kan inte bli sen, MINA barn får inte vänta, MITT jobb är viktigast av alla. JAG måste fram.... I de flesta fall är inte en försening en riksolycka. Ingen dör av kall mat eller av att bli hämtad sent från dagis. Om de egocentrerade nyckelpersonerna tog och avslutade sina arbetspass innan de började köra bil och stängde av mobilen skulle förmodligen en hel del av Radio Stockholms trafikrapporter inte behöva göras, eftersom det inte skulle hända så många skitolyckor som det gör idag. Sånt borde man prata om kring fikabordet...

Äh, bakåtsträvare!!! ;-) ;-) ;-)
Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]

Vattenkylare brukar bli att se ut sådär[…]

Karossen. Lyckades kalibrera lägesgivarna ef[…]