...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#925668
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar bil- och trafikrelaterade påstående vi hör här och där. Ni vet... en person påstår något och alla nickar instämmande med ett "så är det" men man själv, som kritiskt tänkande person, sitter där och undrar om det verkligen ligger till på det viset. Rätt ofta visar det sig att många påstående inte alls är sanna, eller i bästa fall bara väldigt missuppfattade. Jag älskar att avfärda rykten, myter och påståenden med ren fakta.

En hästälskande släkting till mig postade en länk om en otäck olycka där en bilist kört på en ryttare. Artikeln beskriver ingenting om hur olyckan gick till eller vems ansvar det var. I samma inlägg påstår denna släkting att det "alltid, ALLTID" är bilistens ansvar vid olycka med häst/ryttare. Med den logiken så skulle det vara bilförarens ansvar om bilen står still och en skenande häst med ryttare springer på bilen. Jag bad om en källa till detta påstående och fick då uppmaningen: "läs lagen" av min släkting. Då lagen är väldigt omfattande, även om man bara tar Trafikförordningen, så har jag lite svårt att ta till mig detta svar. Är det någon här som vet hur det egentligen ligger till vid olyckor mellan bilar och hästar med ryttare? Jag vill ha källor som antingen bekräftar eller dementerar min släktings påstående.
#925672
Jag har nåt minne av att häst räknas som Vilt på vägen vilket gör att man aldrig kan kräva ansvar av det. Min svägerska höll på och red och vid nåt tillfälle för länge sedan pratade vi om det.

Hästfolk är för övrigt folk jag undviker i möjligaste mån...
#925702
Saxat från Agria:

Bilisten stort ansvar

Bilister har av hävd ett stort ansvar för sina handlingar i trafiken medan "oaktsamhetströskeln" för en ryttare är högre. Denne anses, troligen, oaktsam först vid allvarligare avsteg från sina åligganden i trafiken.

Om ryttaren är vållande

Skulle ryttaren anses vållande till skada får man hoppas att denne har en ansvarsförsäkring som omfattar händelsen. Bilisten kan då erhålla ersättning ur ansvarsförsäkringen.

Spännande :shock:

Förövrigt, varför heter ett stort hästforum Bokefalos när det kunde hetat JagRider?? :mrgreen:
#925755
Micce1980 skrev:Saxat från Agria:

Bilisten stort ansvar

Bilister har av hävd ett stort ansvar för sina handlingar i trafiken medan "oaktsamhetströskeln" för en ryttare är högre. Denne anses, troligen, oaktsam först vid allvarligare avsteg från sina åligganden i trafiken.

Om ryttaren är vållande

Skulle ryttaren anses vållande till skada får man hoppas att denne har en ansvarsförsäkring som omfattar händelsen. Bilisten kan då erhålla ersättning ur ansvarsförsäkringen.

Spännande :shock:

Förövrigt, varför heter ett stort hästforum Bokefalos när det kunde hetat JagRider?? :mrgreen:
Bukefalos var Alexander den stores häst. Skall nog uttalas med betoning på e:et.

Jag kollade lite på nätet och det verkar ligga lite sanning i släktingens påstående på så vis att det i princip alltid är bilistens försäkring som tar smällen. Det är inte samma sak som att det är bilistens fel eller att denne är ansvarig för själva olyckan.
#925757
En olycka på E16 utanför Gävle för ett par veckor sen orsakades av att en häst kastat en ryttare och skenat ut på motorvägen. Den gången körde ingen in i hästen... men den som tvärnitade för hästen fick ett par rövplåster uppkörda lite väl hårt där bak. :(
Då var det rätt självklart de som inte klarade av att hålla avstånd som blev skyldiga.. även om orsaken då var en häst på vägen.
Användarvisningsbild
av erikn
#925810
Vill ni läsa lite skoj och tokiga kommentarer (hojåkare är ett roligt släkte) så kan ni läsa den här tråden... Är bara 600+ inlägg.

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... ch-ryttare!

Eller den här.

Tolkningsfråga: Övningskörningshest

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... gentligen)
av PTV
#925811
erikn skrev:Vill ni läsa lite skoj och tokiga kommentarer (hojåkare är ett roligt släkte) så kan ni läsa den här tråden... Är bara 600+ inlägg.

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... ch-ryttare!

Eller den här.

Tolkningsfråga: Övningskörningshest

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... gentligen)
Hojåkare är inte bara roligare utan även mer uppmärksamma i trafiken.LOL.

Sporthojare. :D
Användarvisningsbild
av taxi
#925836
Bilistens väjningsplikt mot gående på övergångsställen. Av de flesta gående uppfattas den som absolut, och gående har som enda trafikantgrupp rättigheter i trafiken. Eller inte.
"Gående är skyldiga att ta hänsyn till bilens hastighet och avstånd". Jag blir lite mörkrädd när jag ser föräldrar som lär sina barn att de har absolut företräde och bara går.

Tyvärr tror många att gående har just absolut företräde på övergångsställen, precis som dom tror att man måste ha vinterdäck bara för att 1:a december har passerat.
Enbart dessa två ämnen kan det grälas om länge i släkten :D
Användarvisningsbild
av SvenB
#925856
taxi skrev:.. precis som dom tror att man måste ha vinterdäck bara för att 1:a december har passerat.
Nu stämmer ju det, om det är vinterväglag. Men vem avgör om det är vinterväglag? Enligt däckbranschen är det vinterväglag så fort det är under + 5 grader. ??:-/

Hej, Jag är inte så insatt i hur st&ou[…]

Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻 En […]

Elpriset

@lennarte Det är i smartmätaren du[…]

Har säkert glömt nått men som sag[…]