...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
#915877
Kan bara hålla med, priserna för Autobahn känns helt ok!

Har bilat ner till sydöstra Frankrike andra sommaren på raken och vi har har klarat oss från bilköer i Tyskland, däremot har det varit flertalet gånger vi har sett köer åt motsatt körriktning 8)

Vissa sträckor är ju lite "hackiga", framförallt högra filen där många husbilar/långtradare m.m håller till.

Kommer man in i Schweiz blir det ju endast en årlig engångskostnad du betalar, knappt 400 kr. Kör du vidare sen ner mot Italien behövs även deras motsvarighet till Autobahn dvs Autostrada finansieras via vägtullar.
av Linqid
#916457
Jag ser inte heller några problem med att betala några slantar för något som fungerar och som man har praktisk nytta av (i.e valuta för pengarna). Annat än vad man kan säga om den s k trängselskatten i Göteborg... :wink:
av Andis
#916565
Linqid skrev:Jag ser inte heller några problem med att betala några slantar för något som fungerar och som man har praktisk nytta av (i.e valuta för pengarna). Annat än vad man kan säga om den s k trängselskatten i Göteborg... :wink:
Håller med ;-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#956464
Nya uppgifter:

EU: Avgiften är diskriminerande
Svenska semesterfirare kan fortsätta köra genom Tyskland utan att betala.
Nu stoppar EU lagförslaget som skulle innebära autobahn-avgift.
Varför? Den skulle vara diskriminerande.

Det blir ingen autobahn-avgift för utländska bilister. Lagförslaget som drivits i Tyskland stoppas av EU då det skulle diskriminera bilisterna från andra länder, eftersom tyskarna själva skulle undkomma avgiften, rapporterar Dagens Nyheter.
Tanken var att samtliga bilar skulle avgiftsbeläggas av vägtullar med maximalt 163 euro per år, motsvarande 1 500 kronor, under ett år. Men när de utländska bilarna tvingas betala skulle de tyskregistrerade få sin fordonsskatt minskad med exakt samma summa.

Varje år betalar tyska bilister 53 miljarder euro i bilrelaterade skatter och avgifter enligt Bloomberg, vilket retar invånarna när turister och besökare kör helt kostnadsfritt. Men ska det införas avgifter ska det alltså vara lika för alla. Tysk eller inte.
av rid54
#956784
Förstår inte varför tyskarna hetsar upp sig över detta.... De kan ju komma hit o köra på våra vägar, som vi som bor här har skattefinansierat på precis samma sätt. Utan avgift på de flesta sträckor...
#957006
rid54 skrev:Förstår inte varför tyskarna hetsar upp sig över detta.... De kan ju komma hit o köra på våra vägar, som vi som bor här har skattefinansierat på precis samma sätt. Utan avgift på de flesta sträckor...
Det kan ju ha något att göra med att Sverige ligger åt fel håll...
Kör du från Sverige genom Tyskland landar du i världsstäder som Rom, Paris osv.
av rid54
#957073
Åt FEL håll... :shock:
Jo, såklart. Det som stör mig generellt är nog mer principen att man betalar rejält med skatt för bilinnehav och körning och sedan blir det avgifter också. Även i Sverige, tyvärr.

Det låter som du är nöjd med ditt […]

Köpa s40/s60?

T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad ja[…]

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]