...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#908465
Har en fundering som har aktualiserats i de senaste dagarnas regniga höstmörker.

När man möter en bil utan eller med bristfälligt ljus i fören kan man ju om man vill uppmärksamma slarvern genom ett litet försynt blink med helljuset. Men hur gör man när man kommer ikapp en bil i mörkret utan akterlanternor? Med 99% sannorlikhet är det en ny liten billig bil utan ljusautomatik där föraren antingen inte vet eller har glömt att vrida på ljuset i regnet/mörkret. Man skulle ju i all välmening gärna vilja påpeka detta för föraren så hon har en chans att rätta till det innan det händer något allvarligt. Men hur? Tuta? Blinka? Konstant helljus?

Alla tips mottages tacksamt.
#908472
Använder ljustutan men det resulterar sällan i något tyvärr.
Användarvisningsbild
av P210
#908506
Om någon blinkar på mig så är det ju ju ett tecken på att föraren bakom mig upptäckt något och vill påkalla min uppmärksamhet, antingen vill han förbereda mig på en omkörning eller annat, så automatiskt kollar man då om ljuset är på, att man inte glömt dimbakljus etc.

Men de som åker utan ljus eller med dimbakljus på fast de inte är sist i kön sedan länge verkar inte vara av den sorten som har örnkoll på sådant, ofta man möter bilar med helljus mitt på dagen och uppmärksammar med ett blink utan reaktion...

Bild
#908690
Har gett upp detta. Föraren av bilen med släckta bakljus vet inte om jag hejsan-på-dejsan-blinkar på en mötande, råkar veva till spaken, är dum i huvudet eller bara blinkar för att jag anser att framförvarande gör något fel som denne ändå inte begriper. Har själv råkat ut för helljusblinkare utan att det vart minsta fel på min bil eller körning.

Effektivaste sättet att uppmärksamma dessa stelth-förare är att köra upp så nära att man kan sula in en stenjävel med en välformulerad arg lapp på sig, genom bakrutan på deras bil.
av *pettson*
#908696
llesrof skrev:Har gett upp detta. Föraren av bilen med släckta bakljus vet inte om jag hejsan-på-dejsan-blinkar på en mötande, råkar veva till spaken, är dum i huvudet eller bara blinkar för att jag anser att framförvarande gör något fel som denne ändå inte begriper. Har själv råkat ut för helljusblinkare utan att det vart minsta fel på min bil eller körning.

Effektivaste sättet att uppmärksamma dessa stelth-förare är att köra upp så nära att man kan sula in en stenjävel med en välformulerad arg lapp på sig, genom bakrutan på deras bil.
+1 på den..
Alternativt är att stanna en sådan ta fälgkorset och slå sönder ett bakljus. När man ändå passerar förarrutan så kan man alltid skrika att den liksom på den andra sidan ändå inte fungerade och nu är denne uppmärksammad på detta..
av rid54
#908854
Örebro - Stockholm på em, regn och vattendimma och 5 såna puckon utspridda längs vägen. Blinkade hysteriskt med helljuset, 80% av dem fattade galoppen... Dags för en kampanj av något slag från NTF eller nån?
Användarvisningsbild
av ER
#908869
Eftersom man inte ser bilen utan tända bakljus i mörker så är det bara ligga kvar på helljuset då du inte ser något hinder på vägen som du bör gå ner på halvljus för.
Bilar utan sensor bör in på verkstad och ägaren tvingas betala för ombyggnaden som gör det omöjligt att åka utan halvljus+bakljus så fort det duggregnar eller solen går ner.
#908911
ER skrev: Bilar utan sensor bör in på verkstad och ägaren tvingas betala för ombyggnaden som gör det omöjligt att åka utan halvljus+bakljus så fort det duggregnar eller solen går ner.
Nej inte ägaren. Dessa bilar borde återkallas för ombyggnad av importören. DRL lagen har fått mycket skit för att det inte finns sensorer i alla bilar. Lagen är bra, men snålhet (av importören av billighetsbilar) har gjort detta till ett problem.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Testade att koppla ur batteriet över natten. […]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]