- tis 02 sep 2014, 07:56
#894997
Jag parkerade bilden på ett ställe där parkeringsautomaten var trasig. Trots detta fick jag kontrollavgift:
1) Jag felanmälde parkeringsautomaten. Jag bokade sms-biljett, avslutade den och har betalt avgiften.
2) Trots detta har jag fått en kontrollavgift på 300 kr.
Jag har bestridit kontrollavgiften och hävdar att det måste vara deras skyldighet att kontrollera om SMS-betalning har skett men de kräver att jag skaffar ett utdrag från SMS företaget. Nu har de avslutat ärendet och kräver att jag betalar 300 kr, tar ärendet till Tingsrätten eller om jag inte betalar går det till inkasso. Jag har en faktura med uppgift om när parkeringen startade och slutade och beloppet är betalt.
Jag hävdar att parkeringsvakten inte har kontrollerat om SMS betalnning gjorts. På kontrollavgiftsunderlaget står det att parkeringskvitto saknas vilket är korrekt eftersom den var trasig. Bör inte parkeringsvakten i stället ha angett att SMS-avgift saknas?
Vad skall jag göra?
1) Betala 300 kr och kräva HOJAB genom att bifoga fakturan. Skälet till att jag inte bifogat den är att jag har följ deras anvisningar och får ändå kontrollavgift. Har inte fått något svar på hur jag skall förfara för att undgå kontrollavgift i framtiden. Parkeringsbolaget övervältrar arbete på kunderna och många betalar kanske avgiften eftersom det är besvärligt att få fram sms-uppgifter.
2) Låta det gå till inkasso och bestrida ärendet där genom att bifoga fakturan från sms-bolaget.
3) Ta det till Tingsrätten. Krävs det mera bevis än den faktura jag har? Kan de kräva att jag skickar in SMS underlaget när de har gjort fel? Deras svar är att de utgår från att parkeringsvakten har gjort rätt. Kan parkeringsvakten hävda att den inte fått kontakt med SMS-bolaget?
Tacksam för hjälp
Allan Edblom
1) Jag felanmälde parkeringsautomaten. Jag bokade sms-biljett, avslutade den och har betalt avgiften.
2) Trots detta har jag fått en kontrollavgift på 300 kr.
Jag har bestridit kontrollavgiften och hävdar att det måste vara deras skyldighet att kontrollera om SMS-betalning har skett men de kräver att jag skaffar ett utdrag från SMS företaget. Nu har de avslutat ärendet och kräver att jag betalar 300 kr, tar ärendet till Tingsrätten eller om jag inte betalar går det till inkasso. Jag har en faktura med uppgift om när parkeringen startade och slutade och beloppet är betalt.
Jag hävdar att parkeringsvakten inte har kontrollerat om SMS betalnning gjorts. På kontrollavgiftsunderlaget står det att parkeringskvitto saknas vilket är korrekt eftersom den var trasig. Bör inte parkeringsvakten i stället ha angett att SMS-avgift saknas?
Vad skall jag göra?
1) Betala 300 kr och kräva HOJAB genom att bifoga fakturan. Skälet till att jag inte bifogat den är att jag har följ deras anvisningar och får ändå kontrollavgift. Har inte fått något svar på hur jag skall förfara för att undgå kontrollavgift i framtiden. Parkeringsbolaget övervältrar arbete på kunderna och många betalar kanske avgiften eftersom det är besvärligt att få fram sms-uppgifter.
2) Låta det gå till inkasso och bestrida ärendet där genom att bifoga fakturan från sms-bolaget.
3) Ta det till Tingsrätten. Krävs det mera bevis än den faktura jag har? Kan de kräva att jag skickar in SMS underlaget när de har gjort fel? Deras svar är att de utgår från att parkeringsvakten har gjort rätt. Kan parkeringsvakten hävda att den inte fått kontakt med SMS-bolaget?
Tacksam för hjälp
Allan Edblom