...

Moderator: Moderatorer

#894997
Jag parkerade bilden på ett ställe där parkeringsautomaten var trasig. Trots detta fick jag kontrollavgift:

1) Jag felanmälde parkeringsautomaten. Jag bokade sms-biljett, avslutade den och har betalt avgiften.
2) Trots detta har jag fått en kontrollavgift på 300 kr.

Jag har bestridit kontrollavgiften och hävdar att det måste vara deras skyldighet att kontrollera om SMS-betalning har skett men de kräver att jag skaffar ett utdrag från SMS företaget. Nu har de avslutat ärendet och kräver att jag betalar 300 kr, tar ärendet till Tingsrätten eller om jag inte betalar går det till inkasso. Jag har en faktura med uppgift om när parkeringen startade och slutade och beloppet är betalt.

Jag hävdar att parkeringsvakten inte har kontrollerat om SMS betalnning gjorts. På kontrollavgiftsunderlaget står det att parkeringskvitto saknas vilket är korrekt eftersom den var trasig. Bör inte parkeringsvakten i stället ha angett att SMS-avgift saknas?

Vad skall jag göra?
1) Betala 300 kr och kräva HOJAB genom att bifoga fakturan. Skälet till att jag inte bifogat den är att jag har följ deras anvisningar och får ändå kontrollavgift. Har inte fått något svar på hur jag skall förfara för att undgå kontrollavgift i framtiden. Parkeringsbolaget övervältrar arbete på kunderna och många betalar kanske avgiften eftersom det är besvärligt att få fram sms-uppgifter.
2) Låta det gå till inkasso och bestrida ärendet där genom att bifoga fakturan från sms-bolaget.
3) Ta det till Tingsrätten. Krävs det mera bevis än den faktura jag har? Kan de kräva att jag skickar in SMS underlaget när de har gjort fel? Deras svar är att de utgår från att parkeringsvakten har gjort rätt. Kan parkeringsvakten hävda att den inte fått kontakt med SMS-bolaget?

Tacksam för hjälp
Allan Edblom
#895035
Betala INTE. Bestrid kontrollavgiften skriftligt, då får de inte skicka det till inkasso. Sedan väntar du. Går de till Tingsrätten kan du bara vinna, då får de betala de 450 kr det kostar att ta ärendet till tingsrätten. Det kan aldrig bli en högre avgift att ta det till tinget, de hotar ofta att det kostar massor vad gäller advokatkostnader m.m. Anlitar du ingen advokat är dt din egen tid det kostar, och de 450 kr om du förlorar. I det här fallet kan du aldrig förlora som jag ser det.

Vill du massor av tips samt lära dig lite om hur det fungerar så ska du läsa den här tråden.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 55&t=55983
#895587
Tack för svaren! Jag tar det till tingsrätten. Är det riktigt att de inte kan skicka det till inkasso om jag bestrider kotrollavgiften? I sista brevet skriver de att de avslutar korrespondensen i ärendet och att de vidhåller kontrollavgiften. De ber mig återkomma om jag vill ta det till tingsrätten i annat fall går det till inkasso om jag inte betalar.
Jag har också för varje brev fakturerat HOJAB för nedlagt arbete eftersom jag anser att de helt felaktigt utfärdat kontrollavgiften. De bestrider fakturorna då de saknar rättslig grund. Kan jag i tingsrätten kräva ersättning för nedlagt arbete?

Tacksam för svaren.

Allan
#895638
Det räcker med att bestrida så får de inte skicka till inkasso. Ställ frågorna i den andra tråden i stälet, där är det många som läser och svarar.
#895785
StringerBell skrev:Det var inte så att det stod i instruktionerna för SMS-biljett att man skulle ange att man betalat med SMS i vindrutan eller liknande?
Jag har betalat via SMS några gånger och man får bara ett kvitto tillbaka och då antar jag att det är registrerat på nå vis. Inte tusan ska man behöva ha med sig papper och penna och skriva egna p-biljetter, då har det gått för långt!
#896517
Vilken tråd är det jag skall använda?

Jag kanske driver ärendet för långt. HOJAB har meddelat att korrespondens är avslutad och att jag skall betala annars går ärendet till inkasso. Om jag vill få ärendet prövat i Tingsrätt skall jag meddela dem omgående.
Mitt svar är att jag fortfarande bestrider kontrollavgiften som är felaktig. Jag har inget behov av att ta en så självklar sak till Tingsrätt och jag anser att det är slöseri med samhällets gemensamma resurser. Mitt önskemål är att en felaktigt utfärdad kontrollavgift skall rättas till och att åtgärder vidtas för att förhindra att felaktigt utfärdade kontrollavgifter inte utfärdas i framtiden.
Mitt svar om de tar det till Tingsrätten är följande hänvisningar till paragraferna i lagen om kontrollavgift.
1 § En markägare som upplåter ett område för parkering eller förbjuder parkering inom området får under de förutsättningar som anges i denna lag ta ut en avgift (kontrollavgift) om ett fordon parkerats inom området i strid mot förbud eller villkor som han har beslutat (olovlig parkering).
Jag har följt de instruktioner som finns vid parkeringsautomaten:
1. Felanmält parkeringsautomaten och följt uppmaningen att betala avgiften via sms.
2. Enligt SMS faktura startade parkeringen 12:55 och avslutades 13:56.
10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.
Det måste vara oskäligt att ta ut Kontrollavgift om den är betald via sms. Kontrollen utfördes 13:26 till 13:34.
12 § Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning.
Det måste vara brister i utbildningen om man anger att ”biljett saknas” när biljettautomaten är trasig. Informationen är inte relevant när biljettautomaten är trasig och sms-avgift har betalts.
HOJAB har bett mig visa SMS-utdrag och jag anser att de då vältrar över jobbet på mig. De har också framfört att jag kan vara nöjd om jag slipper betala 300 kronor. Jag vill inte ha en kortrollavgift om jag följer de anvisningar som finns och om de utfärdar en felaktig avgift skall den tas tillbaka.
Jag ser det också som skrämmande att de anser att det inte är deras uppgift att kontrollera om sms-avgift är betalt och att de utgår från att parkeringsvakten har gjort ett korrekt jobb.
Deras sätt att agera leder till:
1. Kontrollarbetet läggs på oss konsumenter.
2. Många kanske betalar kontrollavgiften av rädsla vilket innebär ökade intäkter.
3. Om parkeringsvakterna inte behöver kontrollera om sms-avgift utfärdas kommer de att kunna utfärda flera olagliga kontrollavgifter.

Jag är ingen jursit men jag tycker att jag har ett solklart fall.
Jag får väl starta en insamling där pengarna går till ev kostnader om jag förlorar och om HOJAB förlorar går pengarna till Radiohjälpen.

Tacksam för synpunkter.
Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]

Vattenkylare brukar bli att se ut sådär[…]

Tjena! V70XC 2001 Automat Jag har gjort bort mig[…]