...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1223312
Linqid skrev: Jag väver alltid in i höjd med skylten, det vill säga där det anges att man ska väva in (tidigare placerade skyltar anger endast hur långt det är kvar). Detta gör jag oavsett hur många som felaktigt valt sig att ställa sig i den långa kön i högerfilen. Om du tycker att det gör mig till Hitler - att välja det som är trafiktekniskt bäst, och som är vad man får lära sig när man tar körkort och vad som också rekommenderas av Trafikverket* - så tar jag det med ro.
Om du saktar ner och anpassar hastigheten till samma fart som de i högerfältet så att det kan skapas en lucka i god tid och sen kör in när sista skylten kommer är det ju helt okej. Det är bara de som gasar fullt så länge som möjligt, sen typ tvärnitar samtidigt som dom tränger sig in i en allt för liten lucka så att ALLA bakom i kön får bromsa, som är små själviska "Hitlers". Men så gör du såklart inte....
Användarvisningsbild
av SvenB
#1223321
joel80 skrev: Om du saktar ner och anpassar hastigheten till samma fart som de i högerfältet så att det kan skapas en lucka i god tid och sen kör in när sista skylten kommer är det ju helt okej. Det är bara de som gasar fullt så länge som möjligt, sen typ tvärnitar samtidigt som dom tränger sig in i en allt för liten lucka så att ALLA bakom i kön får bromsa, som är små själviska "Hitlers". Men så gör du såklart inte....
Om det i alla fall funnes en lucka, vore det relativt okej. Men i allt för många fall finns det ingen lucka. Då bara tillverkar "Hitlern" en genom, helt utan att bry sig, väljer ut en relativt ny bil i grannfilen och kastar sig mot den. Jag bromsar givetvis eftersom, även om jag skulle gå fri, inte vill få plåtskador. ??:-/
av Linqid
#1223331
joel80 skrev:
Linqid skrev: Jag väver alltid in i höjd med skylten, det vill säga där det anges att man ska väva in (tidigare placerade skyltar anger endast hur långt det är kvar). Detta gör jag oavsett hur många som felaktigt valt sig att ställa sig i den långa kön i högerfilen. Om du tycker att det gör mig till Hitler - att välja det som är trafiktekniskt bäst, och som är vad man får lära sig när man tar körkort och vad som också rekommenderas av Trafikverket* - så tar jag det med ro.
Om du saktar ner och anpassar hastigheten till samma fart som de i högerfältet så att det kan skapas en lucka i god tid och sen kör in när sista skylten kommer är det ju helt okej. Det är bara de som gasar fullt så länge som möjligt, sen typ tvärnitar samtidigt som dom tränger sig in i en allt för liten lucka så att ALLA bakom i kön får bromsa, som är små själviska "Hitlers". Men så gör du såklart inte....
Givetvis saktar jag ned farten och anpassar den efter flödet. Så nej, så gör jag inte.
SvenB skrev:Om det i alla fall funnes en lucka, vore det relativt okej. Men i allt för många fall finns det ingen lucka. Då bara tillverkar "Hitlern" en genom, helt utan att bry sig, väljer ut en relativt ny bil i grannfilen och kastar sig mot den. Jag bromsar givetvis eftersom, även om jag skulle gå fri, inte vill få plåtskador. ??:-/
Fast vadå "finns en lucka"? Vävning kräver inga regelrätta luckor, utan endast att folk håller normalt avstånd, jämn hastighet och samarbetar. Se ovan länkad film.
av Linqid
#1223334
Exyzäta skrev:Med framtidens självkörande bilar är alla ”hitlers” ett minne blott liksom originalet utdöd.
Då lär just vävning vara det som tillämpas. Ordentlig vävning är nämligen effektivast och påverkar den omgivande trafiken minst. I Tyskland är det lag på att släppa in bilen från vänster när två filer blir en.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1223343
Linqid skrev: I Tyskland är det lag på att släppa in bilen från vänster när två filer blir en.
Det är det i Sverige också, men inte överallt. Där det är så. sitter det ett speciellt vägmärke som påbjuder det. Eller rättare sagt, det gäller både från höger och vänster.
av llesrof
#1223345
Linqid skrev:
llesrof skrev:
SBergdahl skrev:Det trafiktekniskt bästa är om alla kör nästan ända fram i båda körfälten...
...för dessa vägarnas Hitler.
Jag väver alltid in i höjd med skylten, det vill säga där det anges att man ska väva in (tidigare placerade skyltar anger endast hur långt det är kvar). Detta gör jag oavsett hur många som felaktigt valt sig att ställa sig i den långa kön i högerfilen. Om du tycker att det gör mig till Hitler - att välja det som är trafiktekniskt bäst, och som är vad man får lära sig när man tar körkort och vad som också rekommenderas av Trafikverket* - så tar jag det med ro.

Förutom att det tar längre tid om det bildas en lång kö i endast en fil, så leder det ofta till att köerna sträcker sig förbi bakomvarande på- och avfarter eller korsningar, vilket då även påverkar trafikplatserna kring dessa.

Jag kör förövrigt en svart BMW (med tonade rutor, så jag slipper skämmas när jag gör rätt...), om du önskar generalisera ännu mer.

*https://www.youtube.com/watch?v=PVF45HcqLlw
Så när du har en kilometer på dig att lägga dig i högerfilen genom att enkelt och säkert glida in i en lucka så väntar du ändå med det tills du är framme vid skylten och har sämre marginal och tvingar dig in där? Intressant körstil. Men jag är inte förvånad med tanke vilket bilmärke du skrev att du kör. Det är fina bilar så de som kör dess kanske känner sig lite speciella? Det är nog inte så att dessa bilar förvandlar föraren till en Hitler men det är nog så att de med hitlertendenser tilltalas av dessa bilar. Tack för att du delade med dig av vad som rör sig i skallen på en sådan förare. :roll:
av llesrof
#1223347
SvenB skrev:
joel80 skrev: Om du saktar ner och anpassar hastigheten till samma fart som de i högerfältet så att det kan skapas en lucka i god tid och sen kör in när sista skylten kommer är det ju helt okej. Det är bara de som gasar fullt så länge som möjligt, sen typ tvärnitar samtidigt som dom tränger sig in i en allt för liten lucka så att ALLA bakom i kön får bromsa, som är små själviska "Hitlers". Men så gör du såklart inte....
Om det i alla fall funnes en lucka, vore det relativt okej. Men i allt för många fall finns det ingen lucka. Då bara tillverkar "Hitlern" en genom, helt utan att bry sig, väljer ut en relativt ny bil i grannfilen och kastar sig mot den. Jag bromsar givetvis eftersom, även om jag skulle gå fri, inte vill få plåtskador. ??:-/
Sakta ned och anpassa hastigheten är väldigt överskattar för vissa förare. Om föraren i vänsterfilen i god tid blinkar höger och markerar att denne vill in i kön så skapar jag mer än gärna en lucka till denne. Jag hjälper gärna hyggliga människor. Det är bara det att vissa förare inte alls är intresserade av detta utan far fram i ungefär samma hastighet som en kryssningsrobot och med ungefär samma pissiga attityd som en sådan, och vill köra om så många de bara kan innan de måste förnedra sig till att ansluta i kön. :D
av Exyzäta
#1223351
Troligen samma typ av personlighet som i kassakön går direkt fram till bandet och frågar om han kan gå före för han har bara några få varor och ett par gnälliga barn som väntar ute i bilen. Jag hade en sån en gång och jag bad honom att ställa sig sist i kön där bak. Han blev väldigt sur och svor på något utländskt språk. (kan ha varit tyska?)
av Linqid
#1223365
SvenB skrev:
Linqid skrev: I Tyskland är det lag på att släppa in bilen från vänster när två filer blir en.
Det är det i Sverige också, men inte överallt. Där det är så. sitter det ett speciellt vägmärke som påbjuder det. Eller rättare sagt, det gäller både från höger och vänster.
Vad jag syftade på var att det i Tyskland är lag på att tillämpa blixtlåsprincipen i möjligaste mån. Det är det inte i Sverige (vad jag känner till), även om det är Trafikverkets rekommendation.
llesrof skrev:Så när du har en kilometer på dig att lägga dig i högerfilen genom att enkelt och säkert glida in i en lucka så väntar du ändå med det tills du är framme vid skylten och har sämre marginal och tvingar dig in där? Intressant körstil. Men jag är inte förvånad med tanke vilket bilmärke du skrev att du kör. Det är fina bilar så de som kör dess kanske känner sig lite speciella? Det är nog inte så att dessa bilar förvandlar föraren till en Hitler men det är nog så att de med hitlertendenser tilltalas av dessa bilar. Tack för att du delade med dig av vad som rör sig i skallen på en sådan förare. :roll:
Du verkar vara lite av en expert på att ha förutfattade meningar om andra människor. Jag har aldrig påstått att jag tvingar mig in med sämre marginal. Jag anpassar min hastighet och tillämpar vävning.

Jag känner mig för övrigt inte ett dugg speciell, utan köper bilar jag tycker om. Jag kör också Peugeot 208 och VW Golf relativt regelbundet, med samma körstil. Hela ditt synsätt på andra människors bilval osar svensk avundsjuka, vilket du även visat i andra trådar.

Intressant att du dessutom väljer att helt ignorera de delar av mitt inlägg som jag baserar mitt körsätt på, nämligen Trafikverkets rekommendationer och i princip alla studier som finns i ämnet.
llesrof skrev:Om föraren i vänsterfilen i god tid blinkar höger och markerar att denne vill in i kön så skapar jag mer än gärna en lucka till denne. Jag hjälper gärna hyggliga människor.
Instämmer.
Exyzäta skrev:Troligen samma typ av personlighet som i kassakön går direkt fram till bandet och frågar om han kan gå före för han har bara några få varor och ett par gnälliga barn som väntar ute i bilen. Jag hade en sån en gång och jag bad honom att ställa sig sist i kön där bak. Han blev väldigt sur och svor på något utländskt språk. (kan ha varit tyska?)
Konstig jämförelse. På vilket sätt underlättar det trafiken och sparar tid, annat än för den personen?
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 36

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]