...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
#1199528
joel80 skrev:Jag blev framsläppt av en Taxi häromdagen (på Kungsholmen i rusning!) också och blev glatt överraskad. Gick så sakta och jag kom från sidan så jag kunde vinka ett tack till föraren. :)
Han kanske inte såg dig så det var därför du blev framsläppt? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
#1199569
Hehe.. Nej faktiskt så var det så pass att han gav mig ögonkontakt och visade tydlig att han tänkte släppa in mig..

Ibland händer det! (sticker o köper en trisslott tror jag.) :)
av llesrof
#1217369
Jag har äntligen förstått poängen med att lastbilsförare går ut och blockerar omkörningsfilen med sitt ekipage när det är kö och tvåfiligt. I det här fallet så var det strax innan filerna gick ihop till en enda fil. Då kan man ju ge sig fan på att det kommer ett miffo i en nyare VW Passat, Volvo XC60, BMW 5-serie eller Audi som skall blåsa om hela kön och sedan trycka sig in i en minimal lucka mellan bilarna efter de båda varningsskyltarna om att filerna går ihop. Alltså en person med översittarattityd och som anser sig vara viktigare än alla andra. Det är dessa grobianer som förstör trafikrytmen och skapar köer på sådana här vägar eftersom de tvingar alla bakom dem att bromsa. Jag kan inte med ord förklara hur illa jag tycker om detta beteende mer än att jag då och då fantiserar om att få utsätta en sådan förara för olidligt smärta.

Denna gång gick det inte som denna alfahane i sin nya Audi, eller om det var en Passat, hade tänkt sig. Precis innan han skulle knö sig in så blev han blockerad av en lastbil. Han fick snällt lugna ned sig och ta sig in i en lucka bakom lastbilen och detta på säkert avstånd från där filerna går ihop. Hade han fått hållas så hade han garanterat orsakat ett tillbud. Synd bara att han inte prejades av vägen och fick lite spö också så att han lärt sig att aldrig mer försöka tränga sig. Undras om samma person tycker att det är okej att tränga sig i kön i matvaruaffären också? Jävla fascister!
Användarvisningsbild
av Camel
#1217372
llesrof skrev:Jag har äntligen förstått poängen med att lastbilsförare går ut och blockerar omkörningsfilen med sitt ekipage när det är kö och tvåfiligt. /.../ Denna gång gick det inte som denna alfahane i sin nya Audi, eller om det var en Passat, hade tänkt sig. Precis innan han skulle knö sig in så blev han blockerad av en lastbil. /.../Undras om samma person tycker att det är okej att tränga sig i kön i matvaruaffären också? Jävla fascister!
Håller med om vad du skriver. Dock skulle det vara intressant att veta om lastbilschauffören skulle blockera någon som tränger sig i kön i matvaruaffären. Tyvärr tror jag att båda fordonsförarna i detta fall är beroende av sina fordon som förlängare av egot, och även annat.
Användarvisningsbild
av Camel
#1217373
Väglaget här i Kronoberg var bra ikväll. Jag var ute och rastade hojen på en längre kvällstur. Kom hem helskinnad och ingen bil försökte ramma mig på hojen. Nu är kvällen räddad. :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1217375
llesrof: Förstår faktiskt inte problematiken. Det är som att bilda en matkö i butiken fast det är två kassor öppna. :wink:

Ja jo jag vet att vi tycker lite olika men jag gillar er ändå :-)-)

Men hur som låg jag på inre ringleden igår och det var totalstopp 1km längre fram, efter en 10 min känner jag att det vore bättre att vända om på avfarten och köra en helt annan väg. Det gick bra trots att jag låg i vänsterfilen, blinkers på och en 15 sekunder är man på avfarten. Tackade för hjälpen så klart :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1217376
Camel skrev:Väglaget här i Kronoberg var bra ikväll. Jag var ute och rastade hojen på en längre kvällstur. Kom hem helskinnad och ingen bil försökte ramma mig på hojen. Nu är kvällen räddad. :D
Hehe känner igen det där, inte skoj när man inte hittat annat än sommarhandskarna dock :wink:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1217378
llesrof skrev:Jag har äntligen förstått poängen med att lastbilsförare går ut och blockerar omkörningsfilen med sitt ekipage när det är kö och tvåfiligt. I det här fallet så var det strax innan filerna gick ihop till en enda fil. Då kan man ju ge sig fan på att det kommer ett miffo i en nyare VW Passat, Volvo XC60, BMW 5-serie eller Audi som skall blåsa om hela kön och sedan trycka sig in i en minimal lucka mellan bilarna efter de båda varningsskyltarna om att filerna går ihop. Alltså en person med översittarattityd och som anser sig vara viktigare än alla andra. Det är dessa grobianer som förstör trafikrytmen och skapar köer på sådana här vägar eftersom de tvingar alla bakom dem att bromsa. Jag kan inte med ord förklara hur illa jag tycker om detta beteende mer än att jag då och då fantiserar om att få utsätta en sådan förara för olidligt smärta.

Denna gång gick det inte som denna alfahane i sin nya Audi, eller om det var en Passat, hade tänkt sig. Precis innan han skulle knö sig in så blev han blockerad av en lastbil. Han fick snällt lugna ned sig och ta sig in i en lucka bakom lastbilen och detta på säkert avstånd från där filerna går ihop. Hade han fått hållas så hade han garanterat orsakat ett tillbud. Synd bara att han inte prejades av vägen och fick lite spö också så att han lärt sig att aldrig mer försöka tränga sig. Undras om samma person tycker att det är okej att tränga sig i kön i matvaruaffären också? Jävla fascister!
Så vitt jag vet är det inte lagligt att medvetet blockera för andra fordon genom att ligga mellan två körfält, utan för dylika tilltag utdöms dagsböter.
Tänk om en omkörande bil är på väg till tex sjukhuset och blir hindrad av en lastbilschaufför som är bitter på livet, inget smart drag precis. Dock ska man söka sig till höger körfält senast ca 100 meter innan de går ihop till ett.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1217400
Micce1980 skrev:llesrof: Förstår faktiskt inte problematiken. Det är som att bilda en matkö i butiken fast det är två kassor öppna. :wink:
Inte helt fel. Jag har varit med om att det fungerat så. Det finns en kö, och sedan när man kommer fram till kassorna tar förste "man" den kassa som blir ledig först. Bra eftersom det går olika fort beroende på hur mycket som handlats. :wink:
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 36
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]