...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
#1120590
Derank skrev:...och självklart blinkar man på en påfartsträcka
När börjar man med det? Direkt när påfartssträckan börjar eller när det finns en avsikt att byta för att ta sig in i körfältet? Undrar bara... :roll:
av llesrof
#1120751
BennyL skrev:
Derank skrev:...och självklart blinkar man på en påfartsträcka
När börjar man med det? Direkt när påfartssträckan börjar eller när det finns en avsikt att byta för att ta sig in i körfältet? Undrar bara... :roll:
Fundera du på det över helgen och kom med några förslag så kan vi berätta för dig om du lyckats lista ut det. :mrgreen:
av BennyL
#1122137
llesrof skrev:
BennyL skrev:
Derank skrev:...och självklart blinkar man på en påfartsträcka
När börjar man med det? Direkt när påfartssträckan börjar eller när det finns en avsikt att byta för att ta sig in i körfältet? Undrar bara... :roll:
Fundera du på det över helgen och kom med några förslag så kan vi berätta för dig om du lyckats lista ut det. :mrgreen:
Ledsen att det tog några dagar extra än bara helgen...
Jag tror att det bästa är att man använder blinkersen när det är dags att tala om att man vill byta från påfarten till körfilen, när man dessutom är i läge att det finns en rimlig lucka att byta sig in i!
Hade jag rätt?? :oops:
Användarvisningsbild
av erikn
#1122155
Jag tycker att du har rätt. Men helt klart finns det andra med annan åsikt.
av llesrof
#1122219
BennyL skrev: Ledsen att det tog några dagar extra än bara helgen...
Jag tror att det bästa är att man använder blinkersen när det är dags att tala om att man vill byta från påfarten till körfilen, när man dessutom är i läge att det finns en rimlig lucka att byta sig in i!
Hade jag rätt?? :oops:
Jag vill ut på motorvägen så fort som möjligt så därför ger jag tecken direkt när spärrlinjen upphör. Då ser alla min avsikt. Blinkersen indikerar "hej, här kommer jag och jag avser att byta fil snarast möjligt och du får gärna hjälpa mig genom att släppa in mig". Så tänker jag och lättar mer än gärna på gasen för att ge plats åt filbytaren. Folk som inte ger tecken alls i dessa lägen och bara utgår från att jag skall begripa att de skall in, vilket jag också begriper att de skall, använder med största säkerhet inte blinkers i andra sammanhang heller och då kan de dra åt helvete. Blinkersvägrare skall behandlas som de arslen de är.
av rid54
#1122245
BennyL skrev:
Derank skrev:...och självklart blinkar man på en påfartsträcka
När börjar man med det? Direkt när påfartssträckan börjar eller när det finns en avsikt att byta för att ta sig in i körfältet? Undrar bara... :roll:
Min uppfattning är att man drar på när man kommer in på påfartssträckan så att man kan "passa in" i trafikflödet och blinkar vänster när man bestämt sig för att gå ut i körfältet. Det är nog rätt naturligt, men tyvärr finns de: a) som inte fattar att man måste ge tecken och b) som inte fattar att de har nån sorts krav på att anpassa sig till trafikflödet. Det är inte OK att tvinga sig ut och tvinga förare på motorvägen (motsv) att bromsa, framför allt inte om man inte ger tecken - där är jag ense med llesrof: den som inte visar vad han/hon tänker göra är ett första klassens irritationsmoment. Även om det är självklart (kanske?) att man vill ut från påfartssträckan, så ska man tamef*n visa när man tänker gå ut. Var och en måste tänka själv och inte förutsätta att andra tänker åt en.
Användarvisningsbild
av joel80
#1122253
llesrof skrev:
BennyL skrev: Ledsen att det tog några dagar extra än bara helgen...
Jag tror att det bästa är att man använder blinkersen när det är dags att tala om att man vill byta från påfarten till körfilen, när man dessutom är i läge att det finns en rimlig lucka att byta sig in i!
Hade jag rätt?? :oops:
Jag vill ut på motorvägen så fort som möjligt så därför ger jag tecken direkt när spärrlinjen upphör. Då ser alla min avsikt. Blinkersen indikerar "hej, här kommer jag och jag avser att byta fil snarast möjligt och du får gärna hjälpa mig genom att släppa in mig". Så tänker jag och lättar mer än gärna på gasen för att ge plats åt filbytaren. Folk som inte ger tecken alls i dessa lägen och bara utgår från att jag skall begripa att de skall in, vilket jag också begriper att de skall, använder med största säkerhet inte blinkers i andra sammanhang heller och då kan de dra åt helvete. Blinkersvägrare skall behandlas som de arslen de är.
Håller så mycket med!!
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1122383
llesrof skrev: Folk som inte ger tecken alls i dessa lägen och bara utgår från att jag skall begripa att de skall in, vilket jag också begriper att de skall, använder med största säkerhet inte blinkers i andra sammanhang heller och då kan de dra åt helvete. Blinkersvägrare skall behandlas som de arslen de är.
AMEN!

:idea:
Användarvisningsbild
av Momentum
#1128391
Jag brukar visa min avsikt tidigt, gör att de flesta byter till vänster fil om det går, händer t o m att lasbilar gör den manövern, sen gäller det att komma upp "rätt" hastighet, men ibland så hamnar man bakom någon sölkorv, då känns det inte bra

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.

Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Användarvisningsbild
av taxi
#1132500
Eftersom jag kör mest i västerås, där alla påfarter också är avfarter, så blinkar jag tidigt vänster om jag ska på motorvägen och höger om jag ska fortsätta på avfarten. Finns ingen anledning att stressa upp bilisterna på motorvägen i onödan om jag inte ska på. Är högsta tillåtna hastighet 80 km/h så är jag dock uppe i den hastigheten eller mer med min 2,5 tons dieselbuss med 113 hk långt innan påfarten är slut, oavsett om jag skulle på motorvägen eller inte.
Jag kan bli irriterad på alla idioter som ska på i 40 km/h trots att de fortfarande har en hel landningsbana av accelerationssträcka kvar.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 35
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]