...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1120328
Fick lära mig idag via kommentar på en av mina Youtubevideos att det ska vara olagligt att börja blinka om man inte har fritt åt det håll man ska ut. Anledningen skrev dansken var så att man inte skulle skrämma den i andra filen att man skulle byta när dom var där.
Då ska man istället anpassa hastigheten så att man hamnar där man kan köra ut o sen blinka och byta fil.

Tyckte det lät rätt korkat att man inte ska kunna få kommunicera vad man vill göra till övrigt trafik.
Användarvisningsbild
av erikn
#1120340
Men det där var ju mycket bättre än att börja blinka i backen upp till påfarten. Då har man ju ingen aning om när de tänker byta ut i filen. Jag tycker ju att han har mer rätt än fel, vad gäller påfarter så ska man anpassa sin fart till de som åker på motorvägen, blinka och sedan byta dit ut.
av BennyL
#1120379
Jag håller nog med om att man inte blinkar fören man har någon form av rimlig möjlighet att byta fil.
Hatar de som blinkar precis när de ligger bredvid mig, vad har de för plan då och vad vill de att jag skall göra?
Själv försöker jag att hamna så att man ligger i kugg med filen bredvid, alltså så att det i princip går att kugga sig in i den som oftast för lilla lucka, men med liiiiiiiite välvilja från mina mot...medtrafikanter så brukar det fungera.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1120402
Stämmer att man inte ska blinka innan man har fri väg.

1. Innerspegeln
2. Ytterspegeln (åt det hållet som du ska byta fil).
3. Döda vinkeln
4. Blinka
5. Kontrollera att folk bakom/bredvid inte gör något galet.
6. Byt fil

Så fick jag lära mig att man skulle göra i körskolan, och har också hört om folk som misslyckats med uppkörningen för att de började blinka medans de fortfarande kollade speglarna.

Jag tycker att det är bra, då signalerar blinkersen att "jag anser att det är ok att byta fil, och det tänker jag göra nu". Det har ju hänt både en och två gånger att man har fått tuta på folk som börjat blinka och börjat att byta in i filen där jag redan kör. Blinkersen är ingen murbräcka som ger dig rätt att byta fil, tvärt emot vad vissa Audi/BMW-förare verkar tro...
Användarvisningsbild
av erikn
#1120414
De gånger som de inte har slut på blinkersolja... Då blinkar de inte alls.
Användarvisningsbild
av vetten
#1120415
Någonting skrev: Blinkersen är ingen murbräcka som ger dig rätt att byta fil, tvärt emot vad vissa Audi/BMW-förare verkar tro...
Va! Har dom blinkers? ?:-/
Användarvisningsbild
av erikn
#1120417
BennyL skrev:Jag håller nog med om att man inte blinkar fören man har någon form av rimlig möjlighet att byta fil.
Hatar de som blinkar precis när de ligger bredvid mig, vad har de för plan då och vad vill de att jag skall göra?
Själv försöker jag att hamna så att man ligger i kugg med filen bredvid, alltså så att det i princip går att kugga sig in i den som oftast för lilla lucka, men med liiiiiiiite välvilja från mina mot...medtrafikanter så brukar det fungera.
Precis så gör jag också. Höll på att orsaka en olycka en gång (fast jag anser att det inte var jag som var drummel), åker på motorväg i ca skyltad hastighet, har stor lucka till bil framför (jag kan inte ta ansvar för bakom så där vet jag inte). På påfarten kommer en i betydligt lägre hastighet och blinkar, när jag är nästan framme vid bilen börjar han att byta ut på mig. Jag håller jämn fart med de framför och bakom mig, jag bromsar inte utan hänger mig på tutan för att markera att han håller på att orsaka en olycka. Bilen på påfarten väjer tillbaka hastigt, jag tror nästan att de ska få sladd.

Jag anser att den som kommer på påfarten har en skyldighet att anpassa sig (om man inte har kärra eller liknande orsaker att inte kunna) till hastigheten på motorvägen så att man kan länka in sig i trafiken.

Jag lärde mig sent ett knep för att lära ut och att fungera bra vid påfarter om det är mycket trafik. Se ut en bil en bit fram som du ska köra ut bakom, accelerera så att du kommer i fatt den. Då har du automatiskt koll på den som du ska in framför och behöver inte stirra så mycket bakåt, för den bilen finns på din sida strax innan du ska ut i en lucka.
Användarvisningsbild
av Derank
#1120429
Jag föredrar då att folk blinkar och visar vad de vill . Att sitta och invänta en lucka först. ....nä. ....det gör då inte jag iaf.
Användarvisningsbild
av joel80
#1120431
Ibland måste man börja blinka för att kunna "få en plats". I allafall när man kör i rusning. Jag gör hellre så än att blinka samtidigt som jag kastar mig in i en egentligen allt för liten lucka.
av BennyL
#1120435
Jag menar inte att jag inväntar en lucka, jag lägger mig där jag vill in, alltså i kugg med bilarna bredvid så att jag redan är där luckan som typ finns behöver infinna sig.
Om jag ligger rakt bredvid någon och blinkar, vad vill jag då? Att den bredvid skall försvinna?
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 36
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]