...

Moderator: Moderatorer

Varnar du andra trafikanter för poliskontroller?

Nej, det skulle jag aldrig göra
51
65%
Ja, nästan alltid
12
15%
Ibland
15
19%
Vet ej
Inga röster
0%
#909717
Vojje skrev:visst snacka går ju, men om ni vet att ni har en kompis eller släkting en bit bakom er plockar ni fram mobilen och varnar.
Så ni kan hasa er ner från era höga hästar och skämmas lite grann, tycker jag...
De som ska skämmas är väl snarare de som verkligen varnar ute på vägarna att det är en poliskontroll. Likaså de som orkar lägga upp Facebook-inlägg om att "på väg xx har dom poliskontroll idag".
#909721
Eller Waze. Dock kan man ju ta bort dessa varningar när man passerar dem. Iaf om man är passagerare. :)
#909901
Vojje skrev:visst snacka går ju, men om ni vet att ni har en kompis eller släkting en bit bakom er plockar ni fram mobilen och varnar.
Så ni kan hasa er ner från era höga hästar och skämmas lite grann, tycker jag...
Vilket skitsnack. Men du kanske utgår från att alla andra tänker och gör som du själv? Det gör de inte. Dels för att deras bilkörning är deras ansvar och dels för att jag aldrig har koll på när de är ute och kör. Möter jag någon bekant så har de redan hunnit passera innan jag insett vem av alla bekanta jag mötte. Jag detaljstuderar inte mötande trafik.
#910589
kvillebäck skrev:Polisen har ju information på sin hemsida om var och vad de skall kontrollera. Då borde ju de skämmas med om allt skall gå i "Klusters" anda
Rent spontant känns det som att du läser bara det du vill läsa. Vad jag menar med "de" som lägger upp s.k "varningar" i olika grupper på Facebook där allmänheten varnas för poliskontroller är ju privatpersoner och ja, själva tanken är ju må hända en aningen god men tänker man längre än näsan är det ju inte direkt...smart. Lite offtopic, jag vet.

Att de olika polisdistrikten lägger upp kommande poliskontroller inom respektive län är ju bara bra, att allmänheten får den information som krävs för att förstå. De gör ju bara sitt jobb genom att bl.a informera om kommande poliskontroller. Det gör ju inte dessa wannabe-poliser.
Men det är ju tragiskt att det ska behöva gå så långt att det t ex behövs läggas ut information från polismyndigheten för att personer bakom ratten ska förstå att det är t ex bälte och nykter som gäller vid bilkörning. Om det nu ens hjälper.

Oavsett hur man vrider och vänder på detta så är det ändå förarens ansvar. Inte den mötande bilistens ansvar att varna för poliskontroll.
#910643
llesrof skrev:
Vojje skrev:visst snacka går ju, men om ni vet att ni har en kompis eller släkting en bit bakom er plockar ni fram mobilen och varnar.
Så ni kan hasa er ner från era höga hästar och skämmas lite grann, tycker jag...
Vilket skitsnack. Men du kanske utgår från att alla andra tänker och gör som du själv? Det gör de inte. Dels för att deras bilkörning är deras ansvar och dels för att jag aldrig har koll på när de är ute och kör. Möter jag någon bekant så har de redan hunnit passera innan jag insett vem av alla bekanta jag mötte. Jag detaljstuderar inte mötande trafik.
Vad detaljstuderar du då? Bränslemätaren...?
#910964
Han gör väl som jag.

Vad möter jag? = fyrhjuligt fordon.
Är det en fara för mig (håller sig på sin sida av vägen)=Nej
Ska den svänga eller liknande?=Nej

Sedan är den ointressant, om den är grön eller blå eller liknande kommer jag aldrig ihåg. Har många gånger fått frågan om man sett någon som mött mig, men nekar i 9 fall av 10.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]