...

Moderator: Moderatorer

Varnar du andra trafikanter för poliskontroller?

Nej, det skulle jag aldrig göra
51
65%
Ja, nästan alltid
12
15%
Ibland
15
19%
Vet ej
Inga röster
0%
#911120
Micce1980 skrev:Eller Waze. Dock kan man ju ta bort dessa varningar när man passerar dem. Iaf om man är passagerare. :)
Waze är ju ett jätteintressant fenomen som visar på att det finns en massa hjälpsamma människor ute i trafiken, som rapporterar in hinder och faror i trafiken. Google har ju köpt Waze och nu ska de integrera innehållet i Google maps, så att kartorna blir mer intelligenta. Jag läste någonstans att appen håller koll på ens rutter och vanor, vilka affärer man brukar besöka och vilken veckodag. Nu blir det väl Google som kommer att ha koll på det också... Vad ska de göra med alla uppgifter?! Men det finns ändå en viss nytta med att få veta om faror och hinder så att man kan undvika dessa vägar.
#911262
Varför skulle jag vilja varna andra för kontroller?
Vill jag varna potentiella drogförare så dom kommer undan?
Varna rattfyllon?
Fortkörare som håller mer än 5-10+?
Körkortslösa?
Andra som inte har på vägen att göra?
Dom som notoriskt skiter i trafikregler eller inte vet hur man kör i Sverige?
Enkelt svar, gör det ALDRIG.
#976022
Varnar alltid för hastighetskontroller om det inte skulle vara utanför en skola.
Har dock aldrig sett en kontroll på en sådan plats.

Waze och ljustuta hjälper bra mot onödiga hastighetsavgifter.
#976032
Henrikx2 skrev:Varnar alltid för hastighetskontroller om det inte skulle vara utanför en skola.
Har dock aldrig sett en kontroll på en sådan plats.

Waze och ljustuta hjälper bra mot onödiga hastighetsavgifter.
Tjae, man har ju rätt att tycka vad man vill, men ja det hjälper säkert dig som kör för fort i nyktert tillstånd.
#976077
Henrikx2 har nog helt missat vad som sagts i tråden eller läst dom länkarna och historierna kring vad det kan innebära att varna för andra.
Förhoppningsvis växer Henrik också upp och förstår varför man inte bör varna. Jag var också en av de som varnade när jag nyligen tagit kortet och inte tänkte längre än att det bara var hastighetsöverträdelser som polisen satte dit folk för i kontroller.
#976081
Jag kommer nog aldrig växa upp om det är så. Så vansinnigt satta som våra hastighetsgränser är på väldigt många vägar kommer jag fortsätta att varna om de har hastighetskontroll på en väg där jag (och merparten av trafikanterna kör över satt hastighetsgräns) anser att det är fel gräns satt. Utanför skolor skulle jag aldrig varna, men t.ex. om de har satt 80 km/h på fyrfilig motorväg så skulle jag varna om jag kan.

Jag hoppas på dessa nya datorer som de utrustar bilarna med, där de automatiskt får larm om obesiktade bilar, skatten inte betald m.m. Skulle inte heller vara fel om de gjorde som i England där bilen beslagtas om du kör utan försäkring eller oskattat.
#976088
Men har du inte insett att du varnar även de som begår grövre brott? Jag kan också tycka att hastigheterna är för lågt satta på vissa vägar, men då man inte enbart varnar hastighetssyndare när man blinkar med helljusen så skippar jag det. Det är inte värt att en rattfull eller på annat sätt grov brottsling kommer undan bara för att nån ska komma undan en liten fortkörningsbot.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nya bromsar runt om

C30 d2 2012 returledning

Okej. Tack för svaret. Blir till att åk[…]

Kanske jag borde ha gett ett felaktigt påst&[…]

Byta TRM?

Verkar så. Blir väl ett begagnat kablag[…]