...

Moderator: Moderatorer

#836426
Om trafiken rullar lite sakta kan ju den bil som bogserar hinna förbi övergångsstället när det inte varit någon som sett ut att vilja gå över, men sen när den som bogseras kommer så gör någon en sån där "utvikning" från trottoaren och går emellan bilarna.. då kan det bli spännande.
#930303
Jag hade en parkerings olycka i helgen, det var så att jag kollade att allt var klart och påbörjade backning ut, båda parkeringsrutorna på var sida om mig var tomma så körde fullt rattutslag och var inte över i andra "körbanan" helt plötsligt så har en bil kommit från vänster och svänger in i mig samtidigt som jag står still/rullar bakåt (skulle precis till att lägga i ettan och köra iväg). Stannar så fort jag ser honom då jag tittar ut genom bakrutan ha så stor uppsikt som möjligt. Kollisionen blir att min höger bakände krockar med hans framdörr. Vems är egentligen felet? Han kom i alldeles för hög hastighet för att vara en parkering och svänger helt oförutsägbart in i mig. Enligt han så såg han mig men uppfattade inte att jag backade. Troligen försökte han snedda in i parkeringsrutan till höger om mig och missbedömde avståndet rejält. Hade två personer med mig i bilen som uppfattar på samma sätt som jag men är såklart orolig för att jag ska åka på det då jag backade. Gjorde även en bild för att illustrera (jag är den blåa bilen och han den röda, inte så vackert ritat men hoppas ni förstår). Skadorna blev på hans vänstra framsidodörr (buckla) och inga på min kärra (volvo v70).
Namnlös.png
Namnlös.png (9.38 KiB) Visad 6273 gånger
#930311
Tyvärr. Försäkringsbolagen är mycket stelbenta i vållandebedömningen. De går inte efter hela trafikförordningen utan strikt efter vissa nyckelregler. Ansvaret lägger de i detta fall med 99% säkerhet på den som backade. Fast trafikförordningens paragrafer helt klart lägger ansvaret på båda förarna. Det rimliga enligt trafikförordningen borde vara delat ansvar. Om man nu inte kan bevisa att någon av förarna med vilja orsakat kollisionen. Då gäller helt andra bedömningar.
#930316
Det var surt... Hur är det med försäkringen om inga skador uppkom på min bil, vem betalar vad? Och om det skulle bli att jag får skulden betalar jag endast trafik självrisken då? Ursäkta för många frågor men jag har dålig koll på detta...
#930335
Om du kan styrka, t.ex med vittnen, att du backat klart och stod stilla vid kollisionen är läget bättre. Att också nämna att ni uppfattade motpartens hastighet som hög gör säkert inget.
Värt att ta in "vittnesmål" från de som var med.. Kanske be dem skriva nån rad om vad som hände och skriva under...? Just att du ska ha slutat backa innan kollision tror jag kan vara avgörande.

Sen får du skaffa dig en dashcam! ;)
#930338
jennifer skrev:Stannar så fort jag ser honom då jag tittar ut genom bakrutan ha så stor uppsikt som möjligt. Kollisionen blir att min höger bakände krockar med hans framdörr.
joel80 skrev:Om du kan styrka, t.ex med vittnen, att du backat klart och stod stilla vid kollisionen är läget bättre.
Jag missade i mitt förra inlägg att du stod stilla vid kollisionen. Joel har helt rätt. Om du stod stilla en tid innan och fortfarande stod still vid kollisionen ska du slippa ansvar.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#930347
En sån där grej att skylla på någon annan är för mig väldigt svårt. Håller någon på att backa eller parkera så låt då personen göra klart!!! Sen kan man ta ställning till om det går att parkera bredvid eller köra förbi eller va man nu vill göra. Folk fattar inte att man som förare ibland kan ha svårt att se exakt runt hela bilen samtidigt på en parkeringsplats.
Folk saknar totalt sunt förnuft nu för tiden.

Kommer testa att tuta till varje gång ja närmar mig ett övergångsställe och när ja kör på en trång parkering.
#930353
joel80 skrev:Om trafiken rullar lite sakta kan ju den bil som bogserar hinna förbi övergångsstället när det inte varit någon som sett ut att vilja gå över, men sen när den som bogseras kommer så gör någon en sån där "utvikning" från trottoaren och går emellan bilarna.. då kan det bli spännande.
Räknas inte bägge bilarna som "ett" ekipage vid bärgning iom att de är fysiskt ihopkopplade?
#930362
Jo jo.. Men det ser/bryr sig gående kanske mindre om. Jag har fått en Moppe/scooter mellan mig och den som bogserade mig.. Tog sjukt lång tid innan den förstod att mitt extremt långa tutande betydde att det var säkrast att flytta sig!

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]