...

Moderator: Moderatorer

av umekille
#829455
och en person som kommer gående nonchalerar det och går rakt in i baken på bilen och blir kullkastad?
På 4ggr jag varit i stan och parkerat vid köpcentra och skall backa ut från en p-ruta och kommit ut en bit så har folk
som kommit och gått bara nonchalant gått vidare så man får tvärnita då dem är mitt baki bilen. Sist var det en hel barnfamilj
som gick bakom bilen fast jag redan påbörjat backa ut innan dem nått fram.
#829471
Folk FÅR gå hur som helst. Du behöver inte kunna trafikvett överhuvudtaget om du är gångtrafikant. :D
Användarvisningsbild
av joel80
#829474
Sen är det också så att när man backar en bil krävs det extra uppmärksamhet av föraren. Då är man ansvarig för typ allt som kan komma ivägen bakom bilen. Tycker du det är jobbigt eller svårt att komma iväg från storköpsparkeringar kan du ta o backa in i luckan istället. :)
Användarvisningsbild
av Hilmer
#829494
joel80 skrev:Sen är det också så att när man backar en bil krävs det extra uppmärksamhet av föraren. Då är man ansvarig för typ allt som kan komma ivägen bakom bilen. Tycker du det är jobbigt eller svårt att komma iväg från storköpsparkeringar kan du ta o backa in i luckan istället. :)
Förmodligen hade samma människor varit i vägen då istället ;)
#829507
Den backande är i rpincip alltid vållande. Ett praktexempel är min granne som backade ut sin V40 från parkeringen för ett par år sedan, i hög hastighet kom en bil från vägen och svängde in på parkeringen och körde bort mot grannen som var halvvägs ute i med bilen.

Hur fort det gick vet ingen men hans bil blev totalt mosad i sidan och flyttade sig en bra bit, bilen som körde in i honom var en Kia picanto.
Grannen hade halvförsäkring på bilen och fick inte ut en krona i ersättning.

Att den andra föraren körde på tok för fort inne på ett parkeringsområde råder det inga tvivel om, men han backade och blev därmed vållande.
#829514
Jag hoppas att om jag blir påkörd i ett sånt läge och det faktiskt är så att den som kör på mig varit vårdslös ska min dashcam kunna visa på att jag faktiskt tagit det försiktigt och att den andra är vållande. (Om det nu gått för fort t.ex.)
av timebandit
#829531
Det här med hastighet vs trafikregler är väldigt luddiga. Jag gjorde en felbedömning av högerregeln i våras och fick en motorcykel i sidan. Blev mycket skador. Fick försäkringsbolaget och Bilia att verkligen inse att motorcykeln höll långt över den dubbla hastigheten på parkeringsområdet, ändå blev jag vållande 2/3. Föraren lade inte märke till mig förrens han var 4 meter ifrån mig. Dem refererade till att högerregeln alltid skall följas. Orkade inte bråka om det då det inte påverkade premien den gången. Hade jag haft dash cam då, då hade han nog åkt dit ordentligt då det är svårt att uppskatta en någorlunda hastighet.
Nu har jag en dashcam men hoppas slippa att behöva den :-)

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]