...

Moderator: Moderatorer

Skulle du tillåta försäkringsbolaget mäta din hastighet i utbyte mot lägre premie?

Ja
5
11%
Ja, om jag fick minst 10 procents rabatt på försäkringen
5
11%
Nej
33
75%
Annat
1
2%
#827577
Det jobbiga är väl att hastigheten inte är den avgörande parametern för att det ska hända en olycka... Om jag kör om en bilist och därvid överskrider hastighetsgränsen för att det ska gå hyfsat smidigt och den omkörde/a plöstligt väljer att flytta sig till vänster för en vänstersväng utan att ge tecken och detta leder till incident/tillbud/olycka. Ska det då vara en del av F-bolagets bedömningsgrund att jag var lite över hastighetsgränsen, när händelsen skulle hänt ändå, liksom, eftersom den berodde på att den andra inte blinkade eller ens tittade i backspegeln?
#827592
Allinug skrev:Fast jag självscannar ju för att det ska gå fort i butiken. Så de vet ju redan min rutt i butiken. :D Sedan kommer man säkert med på några övervakningskameror också. Smile! :D

Då tycker jag att det är betydligt mindre utlämnande att gå med på hastighetsmätning, där rutten inte skulle vara med. Varför skulle någon på försäkringsbolaget vara intresserad av att spekulera vart jag kört och inte kört? Däremot skulle de kunna få fram en massa information som skulle kunna förbättra trafiksäkerheten utifrån hastighetsdata. Det skulle ju vara betydligt mer intressant för ett försäkringsbolag.
Hur tror du försäkringsbolaget kommer avgöra om din hastighet är över den tillåtna? Jo genom att kontrollera exakt vart du kör och vilka hastighetsbegränsningar som råder där. F-bolagen kommer kontrollera, och spara, exakt vart du kör.

Nästa steg är givetvis att styra premien på vilka områden man kör i. De som kör mycket stadstrafik kommer få högre premie än de som kör på landsbygden. Återigen är det baserat på vart du kör.
#827603
andreas_lofgren skrev: Nästa steg är givetvis att styra premien på vilka områden man kör i. De som kör mycket stadstrafik kommer få högre premie än de som kör på landsbygden. Återigen är det baserat på vart du kör.
Så är det ju redan nu. I mina ungdomsår skrev jag mina bilar på en postbox i Gnesta. Då fick jag lägsta premie trots att jag och bilen bodde i Stockholm.
#827672
Fast det kommer inte spela någon roll längre var du skriver dig. Försäkringsbolaget vet alltid vart du kör. Premien justeras sedan efter detta.
#827733
Du menar att vi som bor på landsorten får dubbla trängselavgifter. En till Transportstyrelsen och en till försäkringsbolaget. :?:
#827846
Så ni tror alltså det värsta? Att om försäkringsbolaget får installera hastighetsmätningsenheten i bilen för att mäta hastigheten, utan att få ta positiondata, så kommer de att vilja utveckla detta vidare till ett fullfjädrat övervakningssystem?!

För om de bara har tillgång till hastighetsdata så visade tester att man kunde få fram positionen med en noggrannhet på 500 meter i 20 procent av fallen. Jag tror knappast att de kommer att anstränga sig att göra det.

Däremot kan man säkert få fram användbar statistik om i vilka farter som mest olyckor sker och om det finns någon ökad risk med en viss körstil (för långsam, för snabb, ryckig), kanske under vilka tider som olyckor främst sker. Om olyckor sker oftare när man kört länge i sträck? Om kvinnor kör bättre än män? Om nyblivna körkortsinnehavare har en annan körstil än erfarna?
#827850
Ja, jag tror det värsta. Jag tycker mycket kring oss idag visar, att om man ger tekniska möjligheter att göra nåt, så kommer möjligheterna att utnyttjas, med eller utan någon bra motivering. NSA, FRA... behöver jag säga mer?

Att dessutom tänka sig att institutioner med viss makt (premiesättning, skuldfördelning etc) ska arbeta med endast en av en mängd olika riskfaktorer i biltrafiken och på grundval av detta justera premierna känns lite B.

Dessutom, rent allmänt, så finns nån sorts övertro på "statistik" och mängddata. Får man bara in tillräckligt mycket info så kan man förklara allt och förbättra allt. Det tror jag lite tillspetsat är rent nys. Det funkar i vissa fall, men inom trafiken är det ett rätt trubbigt instrument.
#1021426
Nu har Moderna Försäkringar en app som man kan installera i sin telefon. Man ska få försäkringspremien bestämd baserat på hur säker bilförare man är:
http://teknikensvarld.se/kor-lugnt-och- ... ng-206926/

Är det någon som har vågat testa Moderna Smart-appen?
http://smart.modernaforsakringar.se/ladda-ner-appen/

Det känns också lite som ett reklamjippo, där man kommer att få ett erbjudande på bilförsäkring...
#1021482
Dom har betydligt sämre glasförsäkring än Volvia.. man ska akta sig lite om man har Citysafe och sånt.. glasbyte går på typ 15-16k och måste göras på volvo.. Moderna försäkring tar 35% i självrisk.. Det blir alltså runt 5-6000kr, vilket på Volvia kostar 1600kr.
Har man inte massa teknik i rutan blir det inte lika illa..

Dom har lite större självrisker på annat också.. men sparar man någon eller några hundringar i månaden går man troligen plus ändå.. Men just glaset är lite jobbigt att dom har procent på tycker jag.. Ett glasbyte per 3 år och man har ätit upp skillnaden helt.. och kanske lite till.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]