...

Moderator: Moderatorer

Skulle du tillåta försäkringsbolaget mäta din hastighet i utbyte mot lägre premie?

Ja
5
11%
Ja, om jag fick minst 10 procents rabatt på försäkringen
5
11%
Nej
33
75%
Annat
1
2%
#825526
Anta att du blev uppringd av ditt försäkringsbolag och försäkringsbolaget erbjöd dig en lägre premie på bilförsäkringen om de får mäta bilens hastighet. Hastighetsuppgifterna skulle användas som ett sätt att bedöma hur säkert du kör. Skulle du nappa på erbjudandet?

Motivera gärna ditt svar!

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 798046.ece
#825567
Tycker redan att man lämnar tillräckligt med uppgifter om sig själv, känns redan som att allt man gör, handlar, ringer, surfar och mailar lagras. Och om du har en GPS idag så ser du att ofta stämmer inte skyltad hastighet, med den som anges av GPS:en för samma sträcka alltså undermåligt kartmaterial. Att lämna ut sig själv för några hundralappar. Nej tack.
#825848
Men man lämnar ju redan ut så mycket information, vad spelar det för roll om försäkringsbolaget installerar en GPS för att mäta hastigheten? Det finns ju kameror för fartkontroll och vid vägtullar som redan har information om hur fort du har kört och var du har passerat och när.

Mätning av hastigheten skulle på sikt kunna gör att försäkringspremierna blir mer rättvisa. Idag finns det vissa som får betala en hög premie enbart för att de tillhör en viss grupp, inte baserat på hur de verkligen kör.
#825851
Försäkringsbolag har inte tillgång till några uppgifter från fartkameror eller vägtullar idag. Visst om det blir ett stort polisärende men vid en normal olycka kan de inte begära ut någonting.
#825913
Gissar att det då skulle vara så att försäkringen inte skulle gälla eller skulle ge lägre ersättning om det händer något när man kört för fort.. I såfall är ju försäkringen rätt så försämrad i sitt skydd. Det skulle jag inte vilja ha.. även om man då skulle försöka köra lagligt kan man ju missa en skylt, eller behöva öka lite vid omkörning för att göra den säkrare... o.s.v.
#825921
Folksam har redan detta på prov. Det finns en "risk" att det inte kommer bli verklighet då i andra länder har man kommit fram till att sambandet mellan hastighet och olycka inte alls är så starkt. FÖLJDERNA blir mycket värre men det är sällan olyckan i sig orsakas av hastigheten. Med den erfarenheten kan man inte sänka premierna tillräckligt mycket för att någon ska bli intresserad. Hoppas detta blir Folksams erfarenhet också så vi slipper de här obehagliga övervakningsdiskussionerna. Kör sällan särskilt för fort numera men hela den här övervakningsdiskussionen är otrevlig.
#825992
Ja, det stämmer att Folksam har det. De har fått tillstånd från Datainspektionen och ett av villkoren är att informationen hanteras på ett korrekt sätt. Syftet är alltså att använda hastighetsinformationen för att bedöma hur säkert du kör. Syftet är inte att kartlägga rutter och rutiner hos försäkringstagaren, även om det ju framkom av artikeln att man kan analysera hastighetsdata på det sättet.

Ur hastighetsuppgifterna kan man förutom att få uppgifter om inom vilka hastighetsintervall man brukar köra, även t ex få uppgifter om accelerationer och decelerationer och hur ofta dessa sker. Så det kan även visa på en viss körstil och ett visst riskbeteende. Någon kanske oftare än andra gör kraftiga inbromsningar för att den tar större risker i trafiken än någon som planerar sin körning.

Den som sköter sig i trafiken skulle alltså få lägre premie, och det skulle alltså baseras på hur personen verkligen kör och inte baserat på några schabloner.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]