...

Moderator: Moderatorer

Skulle du tillåta försäkringsbolaget mäta din hastighet i utbyte mot lägre premie?

Ja
5
11%
Ja, om jag fick minst 10 procents rabatt på försäkringen
5
11%
Nej
33
75%
Annat
1
2%
#1021493
Jag bytte vindruta på Carglass på min V60 som hade citysafe. Det var inga problem alls.
#1021526
Ok.. På min V60 med citysafe gen2 och adaptiv farthållare och sånt skulle det gå på ca 15-16k på Volvo.
#1021532
Problemet var nog just att det var Volvo som bytte. :wink:
Jag hade också citysafe och adaptiv farthållare, tror mitt byte kostade 9.000:-
#1021742
Telia har kommit med en tjänst som heter Telia Sense som ger uppkoppling av bilar till Internet. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 947665.ece

Telia har Folksam och Bilia som samarbetspartners. Folksam kommer att lämna 20% rabatt till förare som håller hastighetsbegränsningen via tjänsten ”Köra säkert” om man delar med sig av sin körhistorik, den verkliga körhastigheten.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 947705.ece
#1021761
Det är förstås (ännu....) upp till var och en vad de vill gå med på och vad det är värt. Personligen är jag övertygad om att hastighet som ligger lite över tillåten gräns på många vägavsnitt är fullständigt betydelselöst ur säkerhetssynpunkt och därför inte är ett mått på "Säker körning" i någon nämnvärd grad. Om det gick att övervaka telefonpillrande, allmän klantighet, blinkersfobi, släckta bakljus i mörker och andra saker som -i mitt tycke- är verkligt farligt även om farten är rätt, då kunde det vara värt en funderare. Men som det presenteras (hastighetsövervakning) är det rent snömos. Tycker jag. Jag skulle inte acceptera den övervakningen för 20% rabatt. För övrigt har ju rabatt till säkra förare (premiereduktion efter viss tid utan elände) funnits länge.
#1021855
Håller med rid54. Fullständigt idiotiskt så länge hastigheterna på våra vägar är satta så lågt som det är nu, inte i närheten av vettiga nivåer. Lika hål i huvudet som fartkameror, ut med fler riktiga poliser som kan ta för mer än bara hastighetsöverträdelser.
#1025940
Nej, det skulle jag inte tycka var en bra idé.

Jag kör inte särskilt mycket för fort, aldrig i tätort. På motorvägen händer det att jag sätter nålen på 120-sträcket och då kör jag i verkligheten 114-115 km/h. Vilket är något för fort, men inte i sådan intervall att polisen stoppar mig. Om min försäkring då skulle utebli om jag råkar ut för något så blir det svårt. Då skulle man behöva ha en ny mätare i bilen som visar vilka uppgifter försäkringsbolaget har, så man kan köra under begränsningen. För mätaren i bilen går aldrig att lita på. Gissar att man kör via GPS.

Vad gäller inbromsningar och körstil i förhållande till olyckor... Jag är bra på att planera min körning, släpper gasen och rullar när hastigheten sänks, rullar fram emot rödljus för att slippa stanna helt och så vidare, byter fil i god tid innan och så vidare. Problemet är att jag trots detta tvingas panikbromsa allt oftare eftersom det finns ett antal pannben där ute i trafiken som inte planerar det minsta och går över heldragna linjer alldeles före refuger, byter fil utan att blinka, försöker köra enligt högerregeln där jag har företräde via huvudled och så vidare och så vidare. Så går man på hur många hårdbromsningar man gör och hur man ökar och sänker farten så leder det enbart till att boende i stan ser ut som betydligt farligare förare än den som bor på landet. Visst, risken i stan är större, men det betyder inte att förarna är sämre. Själv har jag varit inblandad i en enda olycka och då blev jag påkörd bakifrån när jag var stillastående vid en korsning och lämnade företräde enligt vägmärke. Det är inte så tokigt efter att ha kört många år och tusentals mil i Sveriges näst största stad.
#1081331
Nu finns det:
Bilen är uppkopplad med hjälp av Bilboxen som ingår i vår bilförsäkring.
Den mäter hur du kör med hjälp av en GPS, gyroskop och accelerometer.
http://www.paydrive.se/

Jag kommer aldrig att ha en sådan.
#1081335
Allinug skrev:Den som sköter sig i trafiken skulle alltså få lägre premie, och det skulle alltså baseras på hur personen verkligen kör och inte baserat på några schabloner.
Om det ändå vore så väl. Denna vision uppnår man inte med enbart mätning av överhastighet. Man måste i så fall även mäta underhastighet, om telefonen är aktiv under körning, blinkersanvändning vid kursändring, avstånd till framförvarande, alkoholhalt i blodet hos föraren, bältesanvändningen, marginaler vid omkörning, etc. Kort sagt efterlevnaden av alla trafikregler samt även övervakning av beteende som är olycksskapande (direkt eller indirekt) oavsett om beteendet i sig är lagligt rent regelmässigt (t.ex. kraftig underhastighet).

Men man fokuserar som vanligt bara på en enda parameter: överhastighet. Något annat är inte att tänka på i den miljöprioriterade trafikmiljöns namn. Amen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]