- lör 18 jan 2014, 17:45
#826445
Men nu är väl risken att bilen bli superdyr...
rid54 skrev:Det hela kan ju ses som någon form av "individualiserad kollektivtrafik" och blir på så sätt en onödighet... Det är ju då samhällsekonomiskt sannolikt bättre att bygga ut väg- och rälsburen trafik med egna fordonstyper där fler än några stycken åker i varje fordon. "Självkörande bilar" blir ju inte mer än högst marginellt mer energibesparande än förarkörda. För mig är scenariet en mardröm och det finns så många specialsituationer att ta hand om innan man kan komma till ett "slutläge". Polis, brandår, räddningstjänst, taxi, samaritkörningar (enskilda som transporterar skadade/sjuka/gravida etc) är ju aktiviteter som måste tas om hand. Sedan undrar jag fortfarande om det verkligen är ett utdöende släkte, de som gillar att köra bilen själva. Jag undrar en massa saker, men har förhoppningsvis hunnit till ålderdomshemmet innan det börjar bli verklighet med detta. För övervakningsstaten är det ju naturligtvis perfekt: alla som åker omkring i bil är under full kontroll hela tiden."Individualiserad kollektivtrafik" tycker jag låter som ett genidrag, men det är kanske främst på glesbygden där det inte finns någon kollektivtrafik som det kan vara intressant, men där kommer nog även vägarna att vara en utmaning för självkörande bilar. Sedan, tänk på alla som inte har körkort och heller inte får ta körkort. Detta skulle ju kunna vara en chans för dem att ge sig iväg ut och fara utan att planera ihop det med diverse lokaltrafiksrutter eller utan att beställa färdtjänst två veckor innan. Vem vet, det kanske är när man kommit till ålderdomshemmet som man själv kommer att ha störst nytta med självkörande bilar? -)
Men nu är väl risken att bilen bli superdyr...
rid54 skrev:Jag tror inte alls att nollvisionen kommer att uppfyllas pga denna hypotetiska framtidslösning. Det finns så många olika parametrar att hantera att det kommer att hända olyckor ändå, åtminstone om man förutsätter samma kapacitet (hastighet, fordon/min förbi viss punkt etc). Det finns inget som stöder teorin om teknikens "ofelbarhet" när den tvingas göra mänskliga uppgifter. Vill man ha ned antalet "döda i onödan" borde man kanske fokusera på självmördare, som väl är närmare 10 ggr fler än trafikdödade...Men det är bra att ha visioner! 8)
Låt framrutan vara större än backspegeln!