...

Moderator: Moderatorer

#826445
rid54 skrev:Det hela kan ju ses som någon form av "individualiserad kollektivtrafik" och blir på så sätt en onödighet... Det är ju då samhällsekonomiskt sannolikt bättre att bygga ut väg- och rälsburen trafik med egna fordonstyper där fler än några stycken åker i varje fordon. "Självkörande bilar" blir ju inte mer än högst marginellt mer energibesparande än förarkörda. För mig är scenariet en mardröm och det finns så många specialsituationer att ta hand om innan man kan komma till ett "slutläge". Polis, brandår, räddningstjänst, taxi, samaritkörningar (enskilda som transporterar skadade/sjuka/gravida etc) är ju aktiviteter som måste tas om hand. Sedan undrar jag fortfarande om det verkligen är ett utdöende släkte, de som gillar att köra bilen själva. Jag undrar en massa saker, men har förhoppningsvis hunnit till ålderdomshemmet innan det börjar bli verklighet med detta. För övervakningsstaten är det ju naturligtvis perfekt: alla som åker omkring i bil är under full kontroll hela tiden.
"Individualiserad kollektivtrafik" tycker jag låter som ett genidrag, men det är kanske främst på glesbygden där det inte finns någon kollektivtrafik som det kan vara intressant, men där kommer nog även vägarna att vara en utmaning för självkörande bilar. Sedan, tänk på alla som inte har körkort och heller inte får ta körkort. Detta skulle ju kunna vara en chans för dem att ge sig iväg ut och fara utan att planera ihop det med diverse lokaltrafiksrutter eller utan att beställa färdtjänst två veckor innan. Vem vet, det kanske är när man kommit till ålderdomshemmet som man själv kommer att ha störst nytta med självkörande bilar? :-)-)
Men nu är väl risken att bilen bli superdyr...
rid54 skrev:Jag tror inte alls att nollvisionen kommer att uppfyllas pga denna hypotetiska framtidslösning. Det finns så många olika parametrar att hantera att det kommer att hända olyckor ändå, åtminstone om man förutsätter samma kapacitet (hastighet, fordon/min förbi viss punkt etc). Det finns inget som stöder teorin om teknikens "ofelbarhet" när den tvingas göra mänskliga uppgifter. Vill man ha ned antalet "döda i onödan" borde man kanske fokusera på självmördare, som väl är närmare 10 ggr fler än trafikdödade...
Men det är bra att ha visioner! 8)
#834426
Den där tekniken som Volvo har där bilen bara programmerat följer bilen framför kan ju vara användbar om man ofta ägnar sig åt kökörning, och den går väl att använda för att hålla 3-sekundersregeln men annars känns det som att Google håller på med betydligt mer spännande saker. De köper ju upp den ena robottillverkaren efter den andra, kartlägger hela världen och verkar verkligen vara inne på artificiell intelligens och lärande. Men vågar man åka med en självlärande bil?

Men samtidigt finns det ju massor av saker som sker plötsligt av ren slump. Blir det t ex bättre med självkörande bilar i fallen där krockar sker för att man kört för fort för att kunna stanna? För det måste ju inträffa trots all säkerhet och automatik.
#838710
Upptäckte att jag tydligen redan har en såndäringa självkörande Volvo bil.Lägger den bara i drive och kliver ur så kör bilen själv iväg.
Rätt så smart ... LOL. :D
#838718
Om självkörande bilar skulle bli majoritet skulle mina dashcam-videos bli betydligt tråkigare! :)

Sen var det någon i tråden som skrev och trodde vi skulle kunna ha förbud om 10-20år på att körs på allmän väg. Det är nog inte rimligt eftersom vi idag inte har självkörande bilar annat än på prototypstadiet och det tar 15-20år innan bilparken är utbytt. Tidigast 15 år efter att så gott som alla bilar som säljs är själkörande skulle vi kunna få se sånna regler.
#838753
Precis 15 år är mer realistiskt. Men tror det tar bra mycket längre tid än så om det alls ska bli verklighet då det är extremt många variabler att ta hänsyn till.
#838756
Alltså 15 år EFTER att vi har försäljningshallarna fulla med självkörande bilar.. och där är vi nog inte ens på 15 år, så totalt är det väl 35-45 år till något sånt skulle bli verklighet.
#838763
Den stora frågan är fortfarande VEM är ansvarig när olyckan är framme?
Vissa kommer tycka att det är rätt safe att surfa och pilla på mobilen när dom har en bil med "autopilot"..
Vi kommer till det där "det är någon annans fel" precis som när en bekant backade in i en bil på parkeringen.
När backvarnaren inte pep så var det inte hans fel eftersom Honda inte levererat den vara han beställt.
Han ansåg sig stå helt utan ansvar i denna situation.
Givetvis så tyckte försäkringsbolaget annorlunda till min stora lycka.

Om sensorer blir smutsiga eller glapp? Vem bär ansvaret och vad är "normalt" undehåll?
#849522
Kollar man runt bland andra biltillverkare så verkar det vara en hel del på gång inom självkörande bilar, så det är bra att Volvo PV också är med.

Volvo PV har släppt en massa nyheter om saker som är på gång som har koppling till självkörande bilar:

Tillsammmans med Trakfikverket testar man magneter inbyggda i vägbanan och magnetsensorer i bilarna som ett sätt att få noggrann och pålitlig bestämning av bilens position. Det som man även hoppas på är att detta ska kunna minska avkörningsolyckor, underlätta vinterväghållningen och att vägbanan ska kunna utnyttjas mer effektivt genom att man ska kunna ha smalare filer.
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=505


Volvo PV, Trafikverket och norska Statens Vegvesen har ett projekt där enskilda bilar samlar in information om vägytans friktion och sedan delar denna information i ett molnbaserat system. En positiv effekt av detta som nämns är att saltanvändningen på vägarna skulle kunna minskas. Vet man läget behöver man ju inte sprida salt urskillningslöst ute på vägarna.
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=509


Volvo PV forskar kring förarsensorer för att hålla koll på förarens status, t ex om föraren är trött eller ouppmärksam. Bilen skulle kunna parera för faror eller väcka en sovande förare. Att kunna avgöra förarens status ("Driver State Estimation") behövs bl a när en självkörande bil ska lämna över kontrollen till föraren när bilen inte själv klarar av att köra, för att avgöra att föraren verkligen klarar av att ta över.
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=508
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 20

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]

Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]