...

Moderator: Moderatorer

#812015
Vägarna kommer nog precis som du säger att bli något att fundera över. Antingen måste potthålen bort eller så måste bilen kunna hantera potthålen. I beskrivningen av pilotprojektet kan man läsa att ett bättre trafikflöde är ett mål, och det kan man nog få om man fixar vissa potthål - bra för både självkörande bilar och körda bilar.

För människor är det ju självklart hur en väg ser ut och på vilka vägar som man får köra bil och hur man anpassar farten och väjer för hinder i vägbanan. Man vet var på vägen man förväntas befinna sig och var omgivningen förväntas befinna sig. En bil har ju ingen idé alls om sådana självklarheter. Nu kan man läsa att molntjänster kommer att vara inblandade och då kan man väl misstänka att GPS och kartor kommer att hjälpa bilen att hitta vägen. Men om bilen fick lite egen förmåga att analysera vägar så kunde man få riktigt bra rapportering om skicket på vägarna ute i landet.
#815021
Råkade springa på detta citat från 1927 av Volvos grundare Gustaf Larsson och Assar Gabrielsson:
"Bilar körs av människor. Grundprincipen bakom allt vi gör på Volvo är därför - och måste alltid vara - säkerhet."

De hade knappast kunnat ana detta med självkörande bilar... :)
#815260
Suveränt ju.Bara ringa den lokala affären och beställa varor samt säga att jag skickar bilen.Skulle man vara extra trött så kan ju bilen själv få ta över körningen resten av färden.Behöver ju inte ens oroa sig för baksmällan när bilen kan köra själv.Ljuva framtid. :D
#815273
Hehe ja om det vore så väl.
#815357
Jo, men kommer det inte att vara så väl? Flera biltillverkare har ju redan visat den ena videon efter den andra på självparkerande bilar och då behöver man ju inte ens sitta i bilen.

Att åka runt och leta efter parkeringsplats på jobbet eller på stan skulle jag gärna slippa. Hitta parkeringsplats skulle bilen gärna få göra på egen hand, bara jag slipper leta efter den när jag ska hem. :)

Och tänk att sitta och sova vid ratten vid långkörning på E4:an. 8) (För om det är långtråkigt med långkörning, så är det väl ändå tråkigare att titta på när bilen kör?)
#822723
"Fler fördelar än nackdelar med självkörande bilar" står det i denna artikel: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 796243.ece

som kort refererar en mycket längre rapport om självkörande bilar:
http://www.rand.org/pubs/research_reports/RR443.html (Autonomous Vehicle Technology - A Guide for Policymakers)
#822806
Vill vi verkligen inte köra själva?

Redan klart i Californien med självkörande bilar. Här lite om det.

http://edition.cnn.com/2012/09/25/tech/ ... alifornia/


Jag tror alla kan tycka det är skönt att slippa köra ibland.
Men jag tror att köra bil på allmän väg kommer förbjudas inom 10-20 år på allmän väg och kännas lika främmande som att vi haft fri fart här av kommande generationer. Och vi som kört själv kommer sakna när vi kunde köra själva på allmän väg och ibland accelerera lite för hårt testa bilen lite över fart begränsningen på den där tomma motorvägen när ingen är där mitt i natten.

Tänk på det här och fundera hur känner du? Vill du bli förbjuden att köra bilen på allmän väg?

Visst noll visionen kommer nog levas upp men undras om inte världen tyvärr kommer kännas lite tråkigare?

Men att kunna sova en timme extra i bilen på morgonen på väg till jobbet är ju skönt när bilen kör dig ditt.

Men jag undrar om det här är ett projekt som man kommer tycka är lika kul när det är slut på att få köra själv. Hmm ja vad vet jag. Men jag kommer nog sakna det.

Med vänlig hälsning,
Andis
#822845
Undrar om inte denna (mar)dröm om självkörande bilar kräver en långt gående standardisering av vägarna. Har svårt att se att man kan ta den enorma investeringen i vårt glest befolkade men vägrika land, inte så mycket att det skulle bli förbjudet att köra själv i alla fall; det kan ju komma sträckor där möjligheten finns för rätt utrustade bilar kan gå över till automatik. Jag ser ju inget direkt fel i att skapa möjligheterna för dem som vill, men jag gillar att köra och hoppas verkligen att man inte går så långt som att förbjuda en levande förare. Som tidigare yrkesförare har jag faktiskt svårt att föreställa mig att kinesiska kretskort ska kunna ta över och ersätta all den rutin man får efter många års träning. Man jag är ju gammal, bevars...
#822886
rid54 skrev:Undrar om inte denna (mar)dröm om självkörande bilar kräver en långt gående standardisering av vägarna. Har svårt att se att man kan ta den enorma investeringen i vårt glest befolkade men vägrika land, inte så mycket att det skulle bli förbjudet att köra själv i alla fall; det kan ju komma sträckor där möjligheten finns för rätt utrustade bilar kan gå över till automatik. Jag ser ju inget direkt fel i att skapa möjligheterna för dem som vill, men jag gillar att köra och hoppas verkligen att man inte går så långt som att förbjuda en levande förare. Som tidigare yrkesförare har jag faktiskt svårt att föreställa mig att kinesiska kretskort ska kunna ta över och ersätta all den rutin man får efter många års träning. Man jag är ju gammal, bevars...
Har för mig att bilen som kör själv i Callifornien nu kommit upp i ca 50000 mil på lite drygt ett år och blivit påkörd 2 gånger men aldrig själv kört på något.

Ja om det blir som du skriver ett komplement till att köra själv. Då är det en dröm. Men jag är rädd att man kommer komma på att det är alldeles för osäkert att låta människor själv köra bilar bland allmänhet när man insett att dessa självkörande bilar inte krockar med något. Skulle gissa att ända gången dom kommer göra det är om det blir punktering och dom eventuellt får sladd. Men kanske även det går att lösa.

Ditt ord (mar)dröm var perfekt på detta projekt.

Med vänlig hälsning,
Andis
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]

Hej, Har en Volvo V70 från 2016 i vilken f[…]

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]

Startbatteri

Tack för info, sitter agm i, rejmes hade n&ar[…]