...

Moderator: Moderatorer

#1218065
rid54 skrev:Det lär finnas en brittisk undersökning som visar att många som kör bil, tycker det är trevligt just att köra. Därav tycker man (jag...) att det är lite mystiskt att det finns sån entusiasm för att introducera bilar som berövar folk nåt de gillar. Det lär väl ta tid, kan man hoppas, men just detta att det så entusiastiskt arbetas på att eliminera människan från fler och fler aktiviteter är ganska konstigt. Vad ska folk göra sedan? Spendera ALL tid på att uppdatera sina sociala bojor?

Sedan är det ju lite intressant att tänka på alla de nya former av incidenter, tillbud och olyckor som kommer att uppstå, därför att de människor som trots allt kommer att röra sig i verklighetens trafiksystem inte "tänker" likadant som de tänkande fordonen. Visionen om ofelbar teknik har ju krossats många gånger. Det gränssnitt som till slut måste komma att finnas mellan maskiner och människor är ju redan idag ett område ökänt för att kunna överraska både människor och maskiner. Användaren och andra som är beroende av det tekniska systemet förstår inte hur konstruktören/programmeraren har tänkt och det leder till major shit i många fall. Det är nog inte så att självkörande bilar är nån sorts gyllene väg till den berömda nollvisionen.
Man får väl fortsätta med att göra knäskrap den bättre delen av året på Hayabusan om man nu ska bli skjutsad i sin framtida personbil. :D
#1218159
Ja, det är bäst att passa på!

Forskare tror att 90 procent bilarna i städerna kan försvinna om vi inte ägde våra bilar utan genomförde våra resor genom att köpa dem i en app. Detta eftersom våra bilar står parkerade nästan hela dagen. Parkeringsytor frigörs till annat...
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... a-nagra-ar

Men om man tittar på vad som händer i "Garaget" på detta forumet, så är det ju inte riktigt så enkelt. Förutom att folk gillar att köra, så gillar de också att pyssla om sina bilar, men den aspekten tittar inte forskarna på heller.
#1254847
Allinug skrev:Transportstyrelsen avslog Volvo Cars ansökan om att privatpersoner skulle få testköra självkörande bilar ute på vägarna. Tråkigt!
Transportstyrelsen kan inte ge tillstånd till tredje part, dvs privatpersoner utanför Volvo Cars.

https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-f ... as-6919623
Jag tycker inte detta är tråkigt alls, snarare ett väldigt verklighetsförankrat beslut som jag stödjer till 100%. Med dagens teknik krävs helt uppenbart specialutbildad personal för att sitta bakom ratten som övervakare av en "självkörande" bil, inget för kreti och pleti som saknar förståelse för teknikens begränsningar.
#1254852
Leopold skrev: tor 14 jun 2018, 12:42
Allinug skrev:Transportstyrelsen avslog Volvo Cars ansökan om att privatpersoner skulle få testköra självkörande bilar ute på vägarna. Tråkigt!
Transportstyrelsen kan inte ge tillstånd till tredje part, dvs privatpersoner utanför Volvo Cars.

https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-f ... as-6919623
Jag tycker inte detta är tråkigt alls, snarare ett väldigt verklighetsförankrat beslut som jag stödjer till 100%. Med dagens teknik krävs helt uppenbart specialutbildad personal för att sitta bakom ratten som övervakare av en "självkörande" bil, inget för kreti och pleti som saknar förståelse för teknikens begränsningar.
Specialutbildad personal utan smartphone i händerna dessutom.. :-P
#1254856
Men vad ska man med den självkörande tekniken till om inte privatpersoner får prova !?.Och vilka är alla dessa "kreti och pleti" som saknar förståelse för tekniken !?.
Snacka om att se ner på folk. :-)
#1254857
Leopold skrev:
Allinug skrev:Transportstyrelsen avslog Volvo Cars ansökan om att privatpersoner skulle få testköra självkörande bilar ute på vägarna. Tråkigt!
Transportstyrelsen kan inte ge tillstånd till tredje part, dvs privatpersoner utanför Volvo Cars.

https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-f ... as-6919623
Jag tycker inte detta är tråkigt alls, snarare ett väldigt verklighetsförankrat beslut som jag stödjer till 100%. Med dagens teknik krävs helt uppenbart specialutbildad personal för att sitta bakom ratten som övervakare av en "självkörande" bil, inget för kreti och pleti som saknar förståelse för teknikens begränsningar.
Det handlar inte om att personerna inte anses kompetenta att sitta bakom ratten. Det handlar om bara juridiska oklarheter för ansvaret som behöver lösas först. Det står i beslutet.
#1254868
Jag ser det juridiska argumentet som ett pragmatiskt och neutralt sätt att hantera viktiga grundläggande frågor om vem som bär ansvar för ev olyckor och tillbud.

Vi har redan idag en mängd utmärkta förarstödssystem som kan förhindra olyckor pga ouppmärksamhet, bristande reaktionsförmåga eller till och med sådana system som tillåter föraren att se saker som är dolt i mörker bredvid vägen på nattkörningar.

Ansvaret för fordonets framfart ligger fortfarande helt och hållet på föraren som det alltid varit. Har jag dålig sikt måste jag anpassa mig till det, minska hastighet osv. Har jag tillförlitliga radarsystem med HUD-display etc så kanske jag gör en annan bedömning. Jag välkomnar förarstödssystem som är anpassade som just stöd, inte blandar sig i där det är oönskat men ingriper på ett vettigt sätt vid behov tex om det upptäcks att föraren verkar sömnig.

Någonstans i början av denna långa tråd såg jag något om att Volvo vill hoppa över steg 3 i autonomi-skalan och gå direkt på steg 4 som såvitt jag förstår innebär att fordonet ska kunna framföras utan mänsklig övervakning i vissa områden/miljöer. Jag ser en mycket hög risk att "vanliga privatpersoner" saknar insikt i dessa systems begränsningar, har en övertro på vad tekniken kan klara. Och framför allt, saknar förmåga att kunna avgöra i vilka situationer jag kan delegera befogenheten att framföra fordonet självständigt när jag som formell förare fortfarande sitter med fulla ansvaret.

Man bör inte glömma att vi redan har "självkörande bilar" sedan åtminstone 100 år. De kallas för "taxi", för vissa är detta en lösning som fyller transportbehoven på ett bra sätt. Givetvis är även rutinerade taxiförare människor och benägna att kunna göra misstag som vilken förare som helst men vi ska aldrig underskatta kompetensen som erfarna förare uppvisar; hur de vidmakthåller en korrekt dynamisk omvärldsuppfattning via blickar i backspeglar och framåtplanering, förutseende av vad som ev kan hända beroende på situationer som kan uppkomma även sådana som är helt nya och oväntade... analyserar tänkbara scenarios i situationer av dold sikt, förbereder handlingsalternativ som kan aktiveras på en millisekund vid behov.

Mängder med parallella processer är igång hela tiden hos en fullt medveten förare, analyserar risker och handlingsalternativ i olika scenarios medan det pågår en 4D-simulering av omgivande trafiksituation med alla observerbara och förväntade objekt som uppdateras kontinuerligt baserat på sinnesintrycken. En erfaren och skicklig bilförare gör allt detta mer eller mindre automatiskt utan att behöva tänka på det, assisterad av en adaptiv mjukvara som hela iden suger in nya mönster i erfarenhetsbanken för att effektivisera signalbehandlingen i framtida situationer.

Tekniken ligger i själva verket *väldigt* långt ifrån att kunna emulera beteendet av en kompetent och skicklig förare som kan hantera alla vägunderlag och situationer som kan förekomma. Mitt framtidsscenario för de närmaste decennierna är att så många fordon som möjligt utrustas med intelligenta förarstödssystem som tillåter föraren att bli ännu mer uppmärksam och utöva bilkörandet ännu mer kompetent, kompensera för mänskliga svagheter som trötthet osv.
__
Så för att summera. Jag tror att denna utveckling kommer att drivas av sektorn yrkestrafik, där kommer kraven på relevanta förarstödssystem att komma först. För bussverksamhet pågår införande av trötthetsvarningssystem på sina håll och jag skulle bli förvånad om det inte blir krav på detta inom kort. Taxiverksamhet är en del i denna sektor och är troligen den variant av "självkörande bilar" vi kommer att se även för överskådlig tid typ de närmaste decennierna, fortfarande är det människor som sitter bakom ratten och har det fulla ansvaret.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 20

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]