...

Moderator: Moderatorer

#1015717
Undrar förresten om Volvo kommer att ordna så att bilen åker till verkstan själv efter att bilen själv diagnosticerat ett fel?
Det vore ju ganska praktiskt! Och visste bilen också vad felet berodde på så kunde det automatiskt trigga igång inköp av reservdelar så att dessa redan fanns på plats när bilen kom in till verkstaden.

Också kopplat till att Volvo tar på sig ansvaret vid olyckor. En förutsättning borde vara att bilen repareras på rätt sätt i rättan tid...
#1015785
Allinug skrev:Ja, frågan är hur lång tid det tar att få ordning på lagstiftningen i hela USA? På kort sikt kanske det enbart blir i vissa stater i USA som det är tillåtet med självkörande bilar?
Tesla har ju släppt auto steer och auto lane change nu. (Och Volvo har en slags "pilot assist" i XC90 i upp till 50km/h som sköter hastighet och styr bilen i rätt fil.) Det är tydligen lagligt i USA... precis som i Sverige så är dock fortfarande föraren ansvarig och det gäller att man ändå har koll på hur bilen kör.
#1048662
Svårt det där, att säga vem som är ansvarig när bilen självkör... Bilen kanske inte är lika bra på styrning och annat om delar slitits pga ålder eller om delar bytts ut mot icke-originaldelar. Volvo kan väl inte vilja vara ansvarig för körningen om hela framvagnen i form av tex länkarmar, bussningar och annat bytts ut mot piratdelar?

Även om datorn som styr det hela skulle vara tillräckligt smart för att kompensera för skillnader jämfört med hur bilen var i original så kan det fortfarande finnas kvalitetsskillnader på delar som det är svårt att förutspå haveri på.
#1048686
Vid ett haveri av någon komponent som inte har med datorn i bilen att göra hålls nog ingen ansvarig.. Det är väl vad vi kallar en olycka?
I nya S90 och V90 ska autopiloten funka i upp till 130km/h, och inte enbart upp till 50km/h.
Volvo var förresten före Tesla med självkörande bilar på svenska vägar (även om det bara vsr upp till 50km/h.) Det är roligt att påpeka för Teslaägare.. ;)
#1054507
Man kommer kanske att slippa besvär med glappa länkarmar och taskig vändradie i framtiden. Om man åker på hjul som är formade som klot och som hanteras magnetiskt. Goodyear visar har ett koncept på hjul för självkörande bilar, på bilmässan i Geneve: Eagle-360. Verkar smidigt att kunna åka sidledes. :)

[youtube]oSFYwDDVgac[/youtube]

#1082072
De första pilotbilarna kommer att rulla ut på Göteborgs vägar under 2017.
Ja, nästa år är det ju 2017...

Men det återstår att se över svensk lag (och kanske även andra länders lagar) för att det ska vara klart vad som gäller när en självkörande bil kör.

Volvo har ju sagt att de bär ansvaret när bilen självkör, men enligt svensk lag så är det föraren som är ansvarig och det finns en hel del andra saker som är beroende av detta, vilket man förstår om man läser utredningen och remissinstanserna som finns på regeringens webbplats:

Vägen till självkörande fordon– försöksverksamhet SOU 2016:28

Remiss SOU 2016:28 Vägen till självkörande fordon - försöksverksamhet:
http://www.regeringen.se/remisser/2016/ ... erksamhet/

Enligt denna artikel kommer bilarna börja säljas runt 2020 och prispåslaget blir runt 80-100 000 kr.
http://www.idg.se/2.1085/1.659668/volvo ... ande-bilar
#1082181
Med V90 kommer i allafall en uppdaterad Pilot Assist där man kommer kunna köra i motorvägsfart med "autopilot" där bilen kör själv. Alltså det som redan finns i XC90 men bara funkar där i upp till 50km/h.

Det är ett litet steg på vägen.. får se hur pass bra det systemet blir. I det systemet är man dock fortfarande som förare ansvarig och ska ha uppsikt även om bilen styr själv.
#1109625
I Semcons intressanta koncept, The Smiling Car, har de tagit fasta på förarens roll i samspelet med trafiken. Det kanske är något som ofta förbises när man talar om självkörande bilar. Man pratar kanske mest om tekniken som gör bilen självkörande, sensorer och annat.

Men människor ute i trafiken, fotgängare och cyklister, kommer att möta de självkörande bilarna och hur agerar man när man möter en sjävkörande bil?

Tydligen söker 8 av 10 ögonkontakt med föraren t ex vid ett övergångsställe. Men i en självkörande bil finns kanske ingen förare att ta ögonkontakt med...

[youtube]INqWGr4dfnU[/youtube]


[youtube]FRNniUp7e3Q[/youtube]
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 20
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]