...

Moderator: Moderatorer

#976392
Så city safety, driver support, stop for walking humans, take me home drive + alla andra flotta namn påminner redan om befintlig elektronik i dessa bilar som t ex klockan i min Volvo som snurrar runt lite spontant då och då.De fungerar en tid sedan så blir det allmänt kaos för att inte säga livsfarligt för allmänheten om denna dagens kvalite nu ska börja köra bilen själv ... LOL. :D
#976408
Allmänt kaos och livsfarligt för allmänheten? Du skämtar förstår jag. Mer än en miljon männniskor dör i trafiken varje år. I går dog en *Nobelpristagare* i en bilolycka. Hur kan man tillåta människor av i dag att köra bilar själva? Det är hål i huvudet. :näsblod
av *pettson*
#976552
Folk ÅKER bil idag.. dom är inte själva närvarande mentalt och uppfyller inte ett endaste krav som en förare EGENTLIGEN har på sej i och med att man fått styrlappen i näven. Dom kan inte miljön dom susar i, tittar inte längre än näsan räcker och dom kan inte bilen (dvs hur den beter sej) och kan ofta inte ens köra säkert på en raksträcka egentligen.
Om en vanlig bonde vore så jäkla dålig på att föra fram sina stora fordon så skulle halva landet vara slaktat med det mesta nedkört, men så ser det inte ut, och det är inte hastigheten som är nyckeln till deras framgångar.
Vi har hur många lastbilsolyckor som helst, dessutom singelolyckor, i dom flesta fall finns inga tekniska problem där heller. Ändå lägger man 3 miljoner kronor av senaste tekniken i närmaste krondike. Varför? För att man inte är en aktiv förare. Så enkelt är det. Att vara aktiv är att känna sitt ekipage, då känner du om det känns säkert att hålla den hastighet som råder, eller om du ska sänka farten. När sänkte folk farten sist för att dom inte känner fordonet så bra? (oavsett fordon)

En förare är AKTIV han/ hon KÖR bil/ fordon. Och är aktiv och vet hur bilen kommer att reagera. När hörde ni senast om någon i bekantskapskretsen som tog en förarkurs med sin nya bil för att vara så säker som möjligt? Förmodligen har ni aldrig hör det eftersom det ändå nästan aldrig händer. Ändå.. finns i stort sett inga likheter mellan två olika bilmodeller eller fabrikat på hur dom reagerar och känns vid körning. Ändå kan man allt för man har ett körkort.
Men så vill inte varesej folk eller fabrikanter ha det, bort med ansvaret, fram för tekniken istället.
Man har enligt lag ansvar för ALLT som händer när man kör som förare. Så fram till den dagen då lagen ändras är det människans attityd som ska ändras.
Man har bilen full med utrustning och till sist blir man lite för avslappnad och då är olyckan framme trots systemen.
Men då tar man allt med ro, det är SYSTEMETS FEL.. men så är det alltså ALDRIG lagmässigt och ett system får inte enligt lag ersätta förarens ansvar. Fungerar inte automatbromsningen så är det hursomhelst DITT fel. Så.. varför var du inte en bra förare och sänkte farten från början?
Inför FÖRARANSVAR igen så ska ni se att det går utmärkt att få ner olycksstatistiken. Ett stenhårt ansvar där föraren ska få lida ordentligt om denne inte skött sitt ansvar. Vårdslöshet i trafik är en utopi idag. Det krävs verkligen mycket för att få den domen. Sänk den gränsen. Ta ifrån fler körkortet överhuvudtaget.
Ser vi till hur många olyckor som konstaterats skett av tekniska problem varje år så är det en försvinnande liten del. Det är i princip uteslutande förarfel som ställer till det antingen nykter eller på någon form av fylla, sjukdom eller ren jäkla okunskap, det oavsett om vi kikar på singel eller andra olyckor.

Notera: jag är inte emot säkerhetssystem. Dom är suveräna när man jobbar MED systemen. Men dom flesta förare jobbar MOT systemen när olyckan är framme. När ABS systemet går i tror folk bilen ska stanna snabbare, fast det är inte vad systemet är designat för. Samtidigt vibrerar pedalen så äckligt att man släpper upp den eller bromsar mindre hårt. Man rattar sej inte förbi problemet utan sitter stelt och kör på det.
När antisladd går i så rattar folk vilt åt alla dess håll när bilen försöker att inte få sladd åt dej. Närvara gärna när det är en vinterförararkurs någonstans hos er så ser ni hur det reageras och det gör att man blir mörkrädd.
Jag ska inte göra en lång lista på förarproblem eftersom jag tror poängen ändå går fram.

Lär folk jobba MED sin bil, inför att du klassar dej på olika bilmodeller på ditt körkort. Har du körkort för Ford Fiesta så får du inte köra XC90.
Dom är inte lika och beter sej definitivt inte lika. Tvinga alla som köper en ny bil att utföra en endags förarkurs i det nya fordonet.
Inför samtidigt att man inte får dra något på kroken om det inte står dragkrok på körkortet.
Det bör ge en säkrare värld.
#1009494
Ja, det ser fint ut!

Jag noterade också speciellt att man talar om "vägar där autopilot är tillåtet".

Perfekt att kunna ta en paus från körandet ibland utan att behöva stanna bilen! Men jag funderade över om man skulle känna sig stressad av att den räknar ner?
#1009573
Joel: Tack vare det där så var bil-snack (för en gångs skull) en hot topic vid middagsbordet igårkväll då frugans kollega designat UI:t. Väntar på lite mer input så man vet vad man får prata om. :D
#1009639
Då kan man skicka bilen för att hämta ungarna efter hockeyträningen medan man själv sitter hemma och har det bra! Kanske till och med en extrasväng på hemvägen för att förlänga njutningen av lugn och ro. :lol: Man kan ju alltid skylla på tekniken när hemresan tog en halvtimme extra!
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 20

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]