torbjorn_75 skrev:*pettson* skrev:Att hålla 28km/h in i ett skolbarn är dödligt om barnet får hela smällen, så enkelt är det.
Vad grundar du det på?
Risk för fotgängare att dödas:
* 10 % dödsrisk vid 30 km/h.
Källa: Körkortonline.se
Jag grundar det på verkligheten. Jag är inte så intresserad av statistik om den inte är gjord med väldigt stora siffror som jämförelse inför statistiken.
Ett barn 1.30 långt får smällen någon helt annanstans på kroppen än jag 1.90 får den. Därmed ändrar det också utgången på olyckan. Annat som påverkar olyckan är om jag åker upp på huven, över bilen, eller får all kraft på mej och far bakåt istället, vilken vinkel vi krockar i. Oändligt många variabler alltså.
Det finns ingen som helst garanti för att man mår bättre som offer för att det gick i 30km/h.
Det blir inte bättre av hur man skapar statistiken. För åldern är det som det handlar om när man satt upp sina kriterier.
Medans utgången på olyckan mest handlar om din storlek, inte din ålder.
I statistiken är inte olyckor med små barn/bil knappt mätbar då det händer fruktansvärt sällan som tur är, därför handlar statistiken i stort sett uteslutande om vuxna/bil ur kropps synpunkt sett. Även om nu dom räknas som barn åldersmässigt så är dom flesta som statistiken innehåller, som vuxna längdmässigt.
För *vuxen* är du ju vid 18 års ålder och uppåt, kroppsmässigt intar du *vuxen längd* betydligt tidigare normalt sett.
Jag är förmodligen ett av *barnen* som finns i statistiken från ett år.
Jag var 12 år och blev påkörd av en bil som fått sladd när jag var ute och cyklade.
Bilens kofångare tog i stöttan på min pakethållare, slängde mej av cykeln, som på nåt sätt också hamnade ovanpå mej.
När jag tittade upp igen hade jag full insyn i fläkten på en volvo B20 underifrån, med cykeln över mej och bilen ståendes på cykeln, jag kunde inte röra mej en millimeter. Hade inte ekerfälgar varit värdelösa som stöd i sidled så hade jag förmodligen varit död. Fälgarna vek sej istället och uppenbarligen tryckte inte cykeln mer på mej än att jag överlevde trots bilen stod på cykelhjulen. Vi var inpressade i ett stängsel dessutom.
Hade inte det hållit hade bilen åkt rakt över mej och jag hade nog inte skrivit det här.
Men nu stannade den iallafall.
Så efter det att dom backat bort bilen och tagit bort cykeln så kunde jag resa mej, öm som fan i arslet med ett blåmärke på drygt 20cm längd över ena skinkan.
Inga andra skador då eller nu långt senare.
Jag var som sagt ett barn men jag var 1.67 lång och hade betydligt högre odds än en mindre cykel med en mindre person på.
Hastighet? Ingen vet exakt men runt 40km/h med noll kontroll på bilen.
Tror du utgången hade varit densamma med ett barn på 1.30 med sin betydligt mindre cykel i samma scenario?
Enligt statistiken så är ju våra chanser exakt detsamma. I praktiken är det inte riktigt likadant.